ارتباط بین دیابت و سلامت دهان

تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان

ارتباط بین دیابت و سلامت دهان

دیابت یک بیماری سیستماتیک است که قسمت های مختلف بدن از جمله دهان را درگیر می کند. دیابت نه تنها خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را افزایش می دهد، بلکه سلامت ضعیف دهان نیز می تواند دیابت را تشدید کند. هدف این پست روشن کردن ارتباط پیچیده بین دیابت و سلامت دهان است. با دکتر مهریزی، مختصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

تاثیر دیابت بر سلامت دهان

دیابت بر توانایی بدن در استفاده از گلوکز یا قند خون برای انرژی تأثیر می گذارد. اگر دیابت به خوبی مدیریت نشود، سطح قند خون بالا می تواند بر قسمت های مختلف بدن از جمله حفره دهان تأثیر بگذارد.

طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ژنژیویت، بیماری لثه و پریودنتیت هستند، عفونت شدید لثه همراه با تخریب استخوان. دیابت بر توانایی شما برای مبارزه با باکتری هایی که می توانند باعث عفونت لثه شوند، تأثیر می گذارد. علاوه بر این، بیماری لثه می تواند بر کنترل قند خون بدن تأثیر بگذارد.

علائم شایع دیابت بر سلامت دهان

افراد مبتلا به دیابت می توانند انواع مختلفی از علائم سلامت دهان و دندان را در ارتباط با وضعیت خود تجربه کنند. در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  1. التهاب لثه: بیماری لثه شایع ترین مشکل سلامت دهان در میان افراد مبتلا به دیابت است. این زمانی است که باکتری ها باعث خونریزی لثه ها، قرمز شدن و احساس درد می شوند.
    باکتری ها عاشق خوردن شکر هستند و آن را به اسیدی که به دندان آسیب می‌زند، تبدیل می کنند. دیابت کنترل نشده به معنای قند بیشتر در بزاق شما است و این به معنای ضیافت رایگان برای باکتری ها است.
    همانطور که باکتری ها جمع می شوند، با بزاق و تکه های باقی مانده غذا ترکیب می شوند و پلاکت تشکیل می دهند. هنگامی که آن را تشکیل می دهد، منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و همچنین شستشو با دهانشویه ضد عفونی کننده آن را از بین می برد و التهاب لثه را در مسیر خود متوقف می کند.
  2. خشکی دهان: هم دیابت و هم افزایش سن (مخصوصاً اگر زن هستید) تولید بزاق را کند می کنند. این شما را در معرض خطر خشکی دهان قرار می دهد. بزاق آنزیم هایی را می سازد که به باکتری ها حمله می کنند. بدون آن، باکتری ها بدون کنترل رشد می کنند. خشکی دهان نه تنها می تواند منجر به زخم شود، بلکه باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز می شود.
  3. برفک دهان: باکتری‌ها تنها موجوداتی نیستند که شکر را دوست دارند. قارچ‌ها هم همین‌طور هستند، به همین دلیل است که عفونت قارچی به نام برفک در افراد دیابتی رایج است. برفک می تواند باعث ایجاد لکه های سفید یا قرمز روی زبان و داخل گونه شود. گاهی اوقات به زخم های باز تبدیل می شوند. اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، سیگار می‌کشید یا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، ممکن است حتی بیشتر به برفک دهان مبتلا شوید. مخمر با شکر اضافی در بزاق شما رشد می کند و به خصوص نقاط مرطوب مانند نواحی زیر دندان مصنوعی را دوست دارد. برفک فقط یکی از انواع عفونت های دهانی است که دیابت شما را در معرض خطر ابتلا قرار می دهد. موارد دیگری نیز وجود دارد، از جمله سایر عفونت های قارچی.
  4. سندرم سوزش دهان: هم برفک دهان و هم خشکی دهان می توانند منجر به سندرم سوزش دهان شوند. برخی از داروها، از جمله برخی برای فشار خون بالا نیز منجر به همین شوند. علاوه بر این احساس می کنید که به تازگی دهان خود را با قهوه داغ کرده اید، ممکن است دهانتان گزگز کند یا بی حس شود. علاوه بر این، ممکن است مقداری از توانایی چشایی خود را از دست بدهید. این نیز می تواند ناشی از افزایش سن باشد.
  5. پریودنتیت: در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود، یک نوع جدی تر از بیماری لثه که باعث فرسایش استخوان و بافت های نگهدارنده دندان ها می شود. در بدترین حالت ممکن است دندان های خود را از دست بدهید. اگر به طور منظم نخ دندان نکشید و مسواک نزنید، باکتری ها و پلاک ها روی دندان های شما تجمع می یابند و حفره‌هایی را بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌کنند. این حفره‌ها باعث می‌شوند که باکتری‌ها در آن نفوذ مکنند و با بخش‌های بیشتری از دهان، از جمله استخوان‌ها، جنگ می‌کنند. پریودنتیت را نمی توان معکوس کرد و تنها با مسواک زدن و نخ دندان درمان نمی شود. دندانپزشک شما باید درگیر شود. حتی ممکن است شما را نزد یک متخصص به نام پریودنتیست بفرستند. برخی از افراد برای حفظ دندان های خود نیاز به جراحی لثه دارند.
  6. حفره ها: افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض پوسیدگی هستند. زیرا قند خون بالا می تواند خون رسانی به دهان را کاهش دهد.
  7. تغییرات طعم: برخی از افراد مبتلا به دیابت تغییراتی را در حس چشایی خود گزارش می دهند که می تواند بر عادات غذایی آنها تأثیر بگذارد.
  8. ترمیم آهسته زخم: ممکن است متوجه شده باشید که زخم‌ها و عفونت‌ها زمان بیشتری برای التیام نیاز دارند. این محصول جانبی دیابت و افزایش سن است. در همان زمان، خطر عفونت شماافزایش می یابد و دیرتر خوب میشود و زودتر عود می‌کند. این مشکل پس از جراحی دندان نیز می تواند ایجاد شود.

اگر دیابت دارید و هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معاینات منظم دندانپزشکی، بهداشت دهان و دندان و کنترل سطح قند خون می تواند به پیشگیری از این مشکلات سلامت دهان کمک کند.

 

لینک مرتبط: هزینه درمان اورتودنسی

پیشگیری از مشکلات دندانی

با توجه به ارتباط نزدیک بین دیابت و مشکلات سلامت دهان، مراقبت از دندان در صورت ابتلا به دیابت ضروری است. چندین استراتژی می تواند به جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند، از جمله:

  •  مسواک زدن دندان های خود با خمیر دندان حاوی فلوراید برای حداقل 30 ثانیه در هر سطح، در مجموع دو دقیقه، حداقل دو بار در روز.
  •  حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • هنگام مشاهده علائم التهاب لثه یا بیماری لثه، مانند لثه های خونی یا متورم و لق شدن دندان ها، مراقب باشید و به دنبال کمک باشید.
  • استفاده از دارو برای کنترل سطح قند خون
  • ترک سیگار.
  • به دندانپزشک خود اطلاع دهید که دیابت دارید.
  • حداقل هر شش ماه یک بار به دنبال مراقبت و تمیز کردن دندان باشید،

خلاصه

ارتباط بین دیابت و سلامت دهان یک خیابان دو طرفه است. دیابت نه تنها می تواند منجر به مشکلات سلامت دهان و دندان شود، بلکه سلامت ضعیف دهان نیز می تواند کنترل سطح قند خون را دشوارتر کند و مدیریت دیابت را پیچیده تر کند.
اگر دیابت دارید، رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم دندان ضروری است. در عین حال، مدیریت سطح قند خون می تواند به پیشگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان کمک کند و به سلامت و تندرستی کلی کمک کند.

متخصص ارتودنسی در سعادت آباد

در خاتمه دکتر مهریزی  بهترین متخصص ارتودنسی در سعادت آباد بوده و  که از جدیدترین و پیشرفته ترین ابزارها استفاده می‌کند. مهارت لازم  در کنار تجربه، او را به چهره ای قابل اعتماد و قابل احترام در زمینه ارتودنسی تبدیل کرده است. با انتخاب دکتر مهریزی برای نیازهای ارتودنسی کودکان می توانید از دریافت مراقبت های دندانی با کیفیت، ایمن و موثر اطمینان داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *