اهمیت متخصص ارتودنسی در روند درمان

اهمیت متخصص ارتودنسی در روند درمان

اهمیت متخصص ارتودنسی در روند درمان

یکی از دغدغه های افرادی که مشکلات دهان و دندان دارند و می خواهند دندان های خود را ارتودنسی کنند، یافتن یک متخصص ارتودنسی با تجربه و خوب می باشد. زیرا درمان ناهنجاری های دندان به کمک ارتودنسی با همکاری متخصص ارتودنسی با تبحر می تواند نتایج قابل قبولی برای بهبود سلامت دهان و دندان داشته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با اهمیت متخصص ارتودنسی در روند درمان آشنا شوید.

ارتودنتیست ها با افرادی سروکار دارند، که دارای دندان های بیرون زده، دندان های شلوغ، دندان هایی با رشد غیر طبیعی و…. می باشند. این پزشکان تمام تلاش خود را می کنند، تا بتوانند این مشکلات دندانی را اصلاح کنند. متخصص ارتودنسی در روند درمان باید دارای ویژگی هایی از جمله مهارت بالا،دانش و تخصص کافی، اخلاق خوب و حرفه ای، تجربه کافی، صبر و حوصله، داشتن کادری مجرب، داشتن مطبی آرام و بهداشتی و…. باشد. که در این مقاله به آن به صورت کامل اشاره شده است.

ویژگی های یک متخصص ارتودنسی خوب

در سطر زیر به 4 تا از ویژگی های مهم یک متخصص ارتودنسی خوب اشاره شده است:

  • صبر و حوصله متخصص ارتودنسی

همان طور که می دانید روند درمان ارتودنسی طولانی می باشد. به همین دلیل صبر و حوصله متخصص ارتودنسی در روند درمان اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در طول دوره درمان ممکن است، که مشکلات و مسائل زیادی برای بیمار پیش بیاید. که نیاز است، تا با پزشک خود آن را در میان بگذارید. به همین خاطر صبر، حوصله، اخلاق خوب و حرفه ای ارتودنتیست بسیار حائز اهمیت می باشد.

  • تخصص و تجربه کاری متخصص ارتودنسی

یکی از مهم ترین اولویت های افراد برای انجام درمان ارتودنسی این است، که بتوانند به پزشکی مراجعه کنند، که تجربه کاری و تخصص بالایی در این زمینه داشته باشند. یعنی یک متخصص ارتودنسی خوب باید علاوه بر دانش علمی و تخصصی از دانش عملی و تجربه بالایی در این زمینه برخوردار باشد. زیرا خیلی از پزشکان هستند، که در این زمینه تحصیل کرده اند، ولی تجربه و مهارت کافی را ندارند.

  • مهارت و دقت متخصص ارتودنسی

همان طور که می دانید دندان ها در زیبایی چهره فرد اهمیت زیادی دارد. بنابراین ارتودنسی کردن دندان های نامرتب و به هم ریخته نیازمند یک متخصصی می باشد، که از مهارت و دقت بالایی برخوردار است. هر پزشکی که در این زمینه فعالیت می کند، شاید در ابتدای کار از مهارت و دقت کمی برخوردار بوده است. اما به مرور زمان و با تجربه های مختلفی که از طریق بیماران متفاوت کسب می کند، می تواند مهارت و دقت خود را بهبود بخشد. هزینه ارتودنسی نیز یکی از موارد مهم در تعیین متخصص ارتودنسی است.

  • محیط کاری و مطب متخصص ارتودنسی

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک متخصص ارتودنسی داشتن یک محیط کاری بهداشتی، آرام و داشتن کادر مجرب می باشد. زیرا اگر محیط کاری مناسب و کادر آن مجرب باشد، می تواند اعتماد افراد را برای انتخاب پزشک موردنظر برای انجام این کار جلب کند.

انواع روش های ارتودنسی

در سطر زیر به انواع روش های ارتودنسی اشاره شده است:

از بین روش های ارتودنسی ای که در بالا به آن ها اشاره شده است، معمولا ارتودنسی ثابت بهترین روش می باشد. زیرا برای همه سنین مناسب است. همچنین تاثیر و عملکرد این روش نسبت به روش های دیگر بالاتر می باشد. یکی دیگر از دلایل بهتر و پرطرفدار بودن این روش این است، که می تواند تمامی ناهنجاری های دندان و فک را درمان کند. همچنین هزینه مناسب تری نسبت به روش های دیگر دارد.

آیا یک دندانپزشک می تواند اقدام به ارتودنسی دندان کند؟

همان طور که در بالا نیز گفته شد، یک دندانپزشک زمانی می تواند اقدام به ارتودنسی دندان های بیمار خود کند، که دوره یادگیری  تخصصی آن را پشت سرگذاشته باشد. بهتر است بدانید، که یادگیری دوره تخصصی آن 3 الی 4 سال زمان می برد. تا دندانپزشک بتواند دندان های افراد را با توجه به نوع مشکل با وسایل و براکت ها اصلاح کند.

طول مدت درمان ارتودنسی چه قدر است؟

بیشتر اوقات مدت درمان ارتودنسی در افراد یک سال و نیم تا دو سال می باشد. اما گاهی اوقات پیش می آید، که کمتر از یک سال و یا شش ماه باشد. یا حتی گاهی طول درمان به سه سال نیز می کشد. این موضوع بستگی به طرح درمان بیمار، شرایط و مشکلات دندان های آن دارد.

متخصص ارتودنسی کیست؟

دکتر ارتودنتیست پزشکی می باشد، که بتواند ناهنجاری های دندان و فک را تشخیص دهد و درمان کند. پزشکان ارتودنسی باید بعد از گذراندن 6 سال تحصیل در رشته دندانپزشکی و کسب کردن درجه دکترا، همان طور که در بالا نیز اشاره شد 3 الی 4 سال در دوره تخصصی ارتودنسی شرکت کند. تا بتواند مهارت کافی برای تشخیص ناهنجاری های فک و دندان را کسب کند. قابل ذکر است، کسی که متخصص ارتودنسی می باشد، جراح و دندانپزشک هم است. زیرا باید قبل از گرفتن تخصص ارتودنسی در رشته دندانپزشکی تحصیل کند.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به اهمیت متخصص ارتودنسی در روند درمان اشاره شده است. می توان گفت، که دندان های افراد در زیبایی و ظاهر فرد تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب بسیار حائز اهمیت می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *