تاثیر مکیدن انگشت شست در کودکان و عوارض آن

تاثیر مکیدن انگشت شست در کودکان و عوارض آن

تاثیر مکیدن انگشت شست در کودکان و عوارض آن

مکیدن انگشت شست یک عادت سخت و رایج  در بین کودکان می باشد، که باید به کودک خود کمک کنید، تا این عادت را ترک کند. زیرا تاثیر مکیدن انگشت شست در کودکان و عوارض آن، باعث می شود که در فک و دندان آن ها تغییراتی به وجود بیاید. معمولا مکیدن انگشت شست در کودکان و نوزادان یک واکنش طبیعی و غیر ارادی می باشد. گاهی باعث ایجاد احساس شادی و امنیت می شود. یا زمانی که کودک نیاز به خوابیدن دارد، عادت به مکیدن انگشت شست پیدا می کند. حتی گاهی کودک زمانی که دچار اضطراب می شود، نیز شروع به مکیدن انگشت شست می کند. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با عوارض آن آشنا شوید.

عوارض مکیدن انگشت شست در کودکان

معمولا والدین کودکان برای آرام کردن فرزندانشان آن ها را عادت به مکیدن انگشت شست، پستانک و یا اسباب بازی های مخصوص کودکان برای دندان درآوردن می دهند. اگر کودک نتواند تا قبل از 4 سالگی این عادت را ترک کند، دچار عوارض جانبی طولانی مدتی می شود. که در سطر زیر به چند مورد از آن ها اشاره شده است:

  • اوربایت

یکی از عوارض مکیدن انگشت شست در کودکان اوربایت می باشد، که یک نوع مال اکلوژن دندانی است. مال اکلوژن ناهماهنگی بین دندان ها را در هنگام بسته شدن دهان توصیف می کند. عادت مکیدن انگشت شست در کودکان باعث دچار شدن آن ها به انواع رایج مال اکلوژن یعنی اور بایت و اپن بایت می شود. زمانی که دندان ها به سمت بیرون هدایت شوند و ناهماهنگی در آن ها ایجاد شود، اوربایت رخ می دهد. البته این موضوع فقط به دندان های جلویی فک بالا محدود می شود. زمانی که کودک دهان خود را می بندد، دندان های بالایی بر روی دندان های پایینی قرار می گیرد و آن ها را می پوشاند. اوربایت می تواند باعث شود، که لبخند و یا شکل صورت کودک را تحت تاثیر قرار بدهد. اگر این مشکل خیلی شدید باشد، کودک مجبور است برای حل این مشکل اقدام به ارتودنسی کند.

  • اپن بایت

زمانی که دندان های جلویی بالا و پایین به سمت بیرون هدایت می شوند، اپن بایت رخ می دهد. زمانی که کودک دهان خود را می بندد، دندان ها بالا و پایین به خاطر بی نظمی بر روی هم قرار نمی گیرند. که گاهی ممکن است، برای اصلاح این موضوع کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند. یا حتی گاهی اپن بایت باعث می شود، که ناهنجاری های دندانی دیگری که نیاز به درمان ارتودنسی دارد، را سخت تر کند.

  • نقض گفتار

همان طور که می دانید مکیدن انگشت شست می تواند بر روی رشد فک، دندان ها و کام کودک تاثیر بگذارد. به همین خاطر این موضوع باعث می شود، که نحوه صحبت کردن یا غذا خوردن کودک نیز تغییر کند. یا حتی گاهی ممکن است، که کودک دچار اختلالات گفتاری شود. این موضوع ارتباط کودک با دیگران را سخت تر می کند. گاهی باعث ایجاد احساس انزوا و عصبانیت در کودک می شود.

  • مشکلات پوستی

کودکانی که انگشت شست خود را می مکند، ممکن است که انگشت شستشان دچار مشکلات پوستی جدی و ناراحت کننده ای شود. زمانی که پوست دست به صورت مداوم در معرض رطوبت دهان قرار می گیرد، در برابر مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن و یا پینه بستن آسیب پذیرتر می شود. گاهی نیز ممکن است، که پوست دست کودک دچار خونریزی شود و یا ترک بخورد. همچنین انگشت های دست کودک را در برابر عفونت آسیب پذیر می کند. گاهی ممکن است، برای رفع مشکلات پوستی و جلوگیری از این عادت کودک ناچار باشد، از دستکش های پزشکی بر روی انگشت خود استفاده کند. یا شست دست را بانداژ کند.

  • مسائل اجتماعی

مکیدن انگشت شست علاوه براینکه یک تهدید برای رشد دندان های کودک محسوب می شود، در مسائل اجتماعی نیز مشکلاتی به وجود می آورد. یعنی گاهی امکان دارد، در جمع همسالان خود مورد تمسخر قرار بگیرد. به همین دلیل تمام تلاش خود را بکنید، تا مکیدن انگشت شست کودکتان در همان دوران کودکی هر چه زودتر متوقف شود. شاید برای ترک این موضوع علاوه بر تلاش خودتان، نیاز به کمک متخصص اطفال یا دکتر دندانپزشک داشته باشید. مکیدن انگشت شست در کودکانی که دندان دائمی ندارند، معمولا می توان گفت بی ضرر است. ولی زمانی که دندان های شیری کودکتان شروع به افتادن کرد، باید جلوی این عادت کودک خود را بگیرید.

از دیگر عوارض مکیدن انگشت شست در کودکان می توان به نازک شدن دندان، دچار شدن به بیماری های عفونی و ایجاد شدن عفونت در اطراف ناخن ها، منحرف شدن انگشت و افتادگی لوزه و خرخر ایجاد کردن اشاره کرد.

روش های درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

طبق تحقیقات انجام شده بهتر است، تا زمانی که کودک درک کافی و کاملی از محیط ندارد و به سن آموزش نرسیده، از منع او برای انجام این کار جلوگیری کنید. زمانی که به سن آموزش رسید، بهتر است برای منع کودک با لحن ملایم تذکر بدهید و به او فشار نیاورید. یا می توانید برای تشویق کردن کودکتان به او جایزه بدهید. همچنین می توانید برای جلوگیری از انجام این کار بر روی انگشت شست کودک خود ماده ی بد مزه ای بمالید. یا می توانید برای کودک خود توضیح دهید، که اگر انگشت شست خود را بمکد چه اتفاقاتی برای او می افتد.

از دیگر روش های درمان مکیدن انگشت شست این است، که وسایل دهانی مخصوص را که روی سقف دهان کودک قرار می گیرد، خریداری کنید. یا در زمان خواب انگشت شست کودک خود را با یک دستکش بپوشانید و یا چسب زخم بزنید. همچنین می توانید از دستگاه های ترک عادت مکیدن نیز استفاده کنید. این ابزار معمولا یک دستگاه کوچک فلزی می باشد، که در داخل دهان و بر روی دندان های بالا قرار می گیرد. قرار گرفتن این دستگاه در داخل دهان از لمس لثه توسط انگشت شست کودک جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به تاثیر مکیدن انگشت شست در کودکان و عوارض آن اشاره شده است. اگر کودک شما عادت به انجام این کار دارد، می توانید به کمک این مقاله با عوارض و روش های درمان آن آشنا شوید. اگر هیچ یک از روش های بالا پاسخگو حل این مشکل نبود بهتر است، که به پزشک مراجعه کنید تا ریشه اصلی این عادت را پیدا کند و راه حلی برای حل این موضوع به شما پیشنهاد کند. همچنین در کنار پزشک، بهتر است به متخصص ارتودنسی نیز مراجعه کنید، تا با ارائه دادن راهکارهایی، عوارض ناشی از مکیدن انگشت شست را مهار کند.

2/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *