تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه چیست؟

در پاسخ به سوال”تحلیل لثه چیست؟” باید گفت که نوعی بیماری لثه است. زمانی اتفاق می افتد، که در آن ضخامت بافت لثه کاهش پیدا می کند. در نهایت باعث می شود، که نسبت به موقعیت طبیعی آن خط لثه عقب تر برود. با عقب رفتن بافت لثه به مرور زمان ریشه دندان ها نمایان می شود، که این موضوع برای سلامتی دندان و دهان بسیار خطرناک می باشد. زیرا باعث ایجاد عقونت، تجمع باکتری، افتادن دندان، از بین رفتن بافت لثه، آسیب پذیرتر شدن دندان در برابر پوسیدگی و حساس شدن دندان در هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن می شود. این نوع بیماری لثه می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. ممکن است یک دندان یا چند دندان را درگیر کند. تقریباً 88 درصد از افراد بالای 65 سال دچار تحلیل لثه در یک یا چند دندان هستند.

علائم تحلیل لثه چیست؟

پیشروی این نوع بیمای لثه باعث بروز علائمی می شود، در سطر زیر به چند مورد از علائم تحلیل لثه اشاره شده است:

  • یکی از علائم تحلیل لثه احساس ناراحتی یا درد در نزدیکی خط لثه می باشد.
  • بلند شدن طول دندان ها از دیگر علائم آن می باشد. با عقب رفتن بافت لثه قسمت های بیشتری از دندان را که توسط لثه احاطه شده بود، مشاهده می شود.
  • از دیگر علائم تحلیل لثه این است، که حساسیت دندان به گرما، سرما، شیرینی جات، نخ دندان کشیدن و یا مسواک زدن بیشتر می شود. زیرا اون قسمت از ریشه های دندان که توسط بافت لثه احاطه شده بود، با تحلیل رفتن لثه در معرض دید قرار می گیرند. که این موضوع باعث افزایش حساسیت های دندانی می شود.
  • با پیشرفت کردن تحلیل لثه، امکان شل یا لق شدن دندان ها در افراد افزایش پیدا می کند، که در صورت عدم رسیدگی امکان افتادن آن وجود دارد.
  • از دیگر علائم و عوارض تحلیل لثه می توان به عفونت لثه، التهاب لثه، دندان درد، پوسیدگی ریشه دندان، کج شدن دندان و بوی بد دهان اشاره کرد.

دلایل تحلیل لثه

تحلیل لثه یا همان عقب رفتن لثه می تواند دلایل زیادی داشته باشد، که در سطر زیر به چند مورد آن ها اشاره شده است:

  • ژنتیک

یکی از دلایل تحلیل لثه ژنتیک می باشد. یعنی افرادی که مستعد بیماری پریودنتال یا لثه می باشند، حتی با مراقبت های زیاد دندانی ممکن است، که 30 درصد آن ها مستعد بیماری لثه باشند.

  • بیماری لثه و پریودنتال

فعالیت باکتری ها در زیر خط لثه و یا اطراف لثه باعث ایجاد بیماری لثه می شود. در مرحله اول این بیماری، افراد دچار ورم و یا التهاب لثه می شوند، که به آن ژنژویت هم گفته می شود. اگر افراد اقدام به درمان آن نکنند، بیماری لثه تشدید می شود، که در نتیجه باعث عفونت لثه و بخش های عمقی آن نیز می شود. که به آن پریودنتیت هم می گویند. پریودنتیت علت اصلی تحلیل لثه می باشد. التهاب لثه در مراحل اولیه علائمی مانند قرمز شدن لثه، متورم شدن لثه، درد لثه زمان لمس، خونریزی لثه و بوی بد دهان از خود نشان می دهد.

  • رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان

رعایت کردن بهداشت دندان و دهان فقط مسواک زدن در طول روز نمی باشد. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لثه و دندان بهتر است، که علاوه بر مسواک زدن در طول روز از نخ دندان و دهان شویه نیز استفاده کنید.

  • بد مسواک زدن یا بیش از حد مسواک زدن

یکی دیگر از دلایل تحلیل لثه، بیش از حد مسواک زدن یا بد مسواک زدن می باشد. بد مسواک زدن باعث می شود، به سطح دندان و لثه فشار زیادی وارد شود، که در نهایت باعث آسیب دیدن بافت لثه و تحلیل رفتن مینای دندان می شود. اوربراشینگ و یا مسواک زدن زیاد نیز باعث تحلیل می شود.

  • استعمال دخانیات

افرادی که در طول روز سیگار می کشند و یا از دیگر محصولات دخانیات استفاده می کنند بیشتر مستعد جرم دندان و تجمع پلاک می شوند. لازم به ذکر است، که این گونه افراد حتی با مسواک زدن هم نمی توانند از تحلیل لثه و به وجود آمدن مشکلات دندانی جلوگیری کنند.

  • تغییرات هورمونی

یک زن در طول دوره های مختلف زندگی اش مانند بارداری، بلوغ و یائسگی به خاطر اینکه سطح هورمون استروژن در بدنش تغییر می کند، امکان قرار گرفتن آن در معرض تحلیل لثه، بیشتر است.

  • کج بودن و شلوغی دندان ها

افرادی که ناهماهنگی فک دارند و یا دندان هایشان در موقعیت صاف و منظم خود قرار نگرفته باشد رعایت کردن بهداشت دندان و دهان برایشان سخت تر می شود. که به مرور زمان این گونه افراد دچار تحلیل لثه می شوند. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است، که به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، تا به کمک ارتودنسی شلوغی و کج بودن دندان هایتان را درمان کند.

  • دندان قروچه

افرادی که به صورت ناخودآگاه و یا عمدی در طول بیداری و یا خواب دندان هایشان را بهم دیگر می سابند، در معرض آسیب رسیدن به بافت لثه، تحلیل دندان و یا تحلیل لثه قرار می گیرند.

درمان تحلیل لثه

اگر تحلیل لثه کم و جزئی باشد، پزشک میتواند با جرم گیری دندان، تارتار، پلاک و باکتری هایی که به زیر خط لثه نفو کرده است، را بیرون بکشد و از بین ببرد. سپس بعد از آن آنتی بیوتیک هایی تجویز کند، برای باکتری هایی که هنوز باقی مانده اند. اما اگر با جرم گیری دندان، تحلیل لثه درمان نشد فرد نیاز به عمل جراحی لثه دارد.

اطلاعات بیشتر: هزینه جراحی فک

روش های پیشگیری از تحلیل لثه

در سطر زیر به روش هایی برای پیشگیری از تحلیل لثه اشاره شده است:

  • یکی از روش های پیشگیری از تحلیل لثه این است، که هر شش ماه یک بار و یا سالی یک بار برای معاینه دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • روزی دو بار مسواک بزنید و یک بار در طول روز نخ دندان بکشید.
  • برای جلوگیری از تحلیل لثه بهتر است، که از مسواک نرم استفاده کنید.
  • اگر دچار پسروی لثه هستید، بهتر است که تعداد دفعات مراجعه تان به پزشک بیشتر باشد.
  • اگر دچار دندان قروچه هستید و یا دندان های نامرتب و کج دارید، بهتر است که با پزشک خود در رابطه با این موضوع صحبت کنید.
  • برای مسواک زدن دندان هایتان ابتدا روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید.
  • برای پیشگیری از تحلیل لثه بهتر است، که برنامه غذایی متعادل و سالمی داشته باشید.
  • برای جلوگیری از تحلیل لثه، از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • هر گونه تغییری در دهانتان ایجاد شد، آن را بررسی کنید.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال “تحلیل لثه چیست؟” پاسخ داده شده است. برای اینکه از این بیماری لثه جلوگیری کنید، بهتر است بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و همه روش های پیشگیری از این بیماری را رعایت کنید. در صورت علائم تحلیل لثه بهتر است، که به دندانپزشک مراجعه کنید، تا شما را معاینه کرده و اقدام به درمان این مشکل کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *