تمیز کردن ریتینر ارتودنسی

تمیز کردن ریتینر ارتودنسی

تمیز کردن ریتینر ارتودنسی

بعد از تمام شدن دوره درمان ارتودنسی، افراد باید بعد از آن از ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی استفاده نمایند. ریتینرها در داخل دهان شما و بر روی دندان ها قرار می گیرند. در زمان استفاده از نگهدارنده ارتودنسی باید بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید و همچنین ریتینرهای خود را به صورت منظم تمیز کنید. زیرا هنگام استفاده از این ابزار ارتودنسی، تجمع پلاک، باکتری و تارتار بر روی دندان هایتان بیشتر می شود. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با روش های تمیز کردن ریتینر ارتودنسی آشنا شوید.

چرا استفاده از ریتینر ارتودنسی واجب است؟

همان طور که در بالا گفته شد، بعد از تمام شدن دوره درمان ارتودنسی زمانی که بریس های متحرک و ثابت ارتودنسی از روی دندان های افراد برداشته می شوند، دندان ها ممکن است بخواهند به موقعیت قبلی خود یعنی عدم تراز برگردند. به همین دلیل استفاده از ریتینر ارتودنسی بعد از تمام شدن دوره درمان یک امر واجب است. یعنی باید افراد یک مدت طولانی از این ریتینرها استفاده کنند، تا دندان ها در موقعیت جدید خود بتوانند باقی بمانند. مدت استفاده از ریتینر باتوجه به شرایط بیمار و نظر متخصص کاملا متفاوت می باشد.

روش های تمیز کردن ریتینر متحرک ارتودنسی

ریتینرها انواع مختلفی دارند، که یکی از آن ها ریتینر متحرک ارتودنسی می باشد. که این نوع ریتینر خود شامل دو نوع ریتینر پلاستیکی و ریتینر هاولی می باشد. در سطر زیر به روش های تمیز کردن این نوع ریتینر اشاره شده است:

  • بعد از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید. سپس با یک مسواک نرم و آب ولرم، ریتینر خود را شستشو دهید.
  • بعد از در آوردن ریتینر از دهان قبل از اینکه مواد زائد روی آن خشک شود، آن را به خوبی شستشو دهید و تمیز کنید.
  • دقت کنید، که برای تمیز کردن ریتینر خود از خمیر دندان استفاده نکنید. زیرا باعث می شود، که بر روی ریتینر خراشیدگی ایجاد شود.
  • یکی دیگر از روش های تمیز کردن ریتینر ارتودنسی این است، که مقداری آب را با صابون کاستیل مخلوط کنید. سپس ریتینر خود را درون آن به مدت چند دقیقه قرار دهید. در آخر روی آن را یک مسواک نرم بکشید و آب کشی کنید.
  • برای تمیز کردن شیارهای ریتینر ارتودنسی می توانید از گوش پاک کن نیز استفاده کنید.
  • اگر بر روی ریتینرهای ارتودنسی رسوب تشکیل شده بود، بهتر است برای تمیز کردن آن از پاک کننده های آلتراسونیک به همراه یک مسواک استفاده کنید. اما اگر رسوب های ایجاد شده با پاک کننده های آلتراسونیک از بین نرفت، بهتر است به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. تا به کمک محلول های خاصی آن ها را تمیز کند.
  • می توانید برای تمیز کردن ریتینرهای ارتودنسی از مخلوط قرص های پاک کننده با آب ولرم استفاده کنید. فقط دقت کنید، که برای تمیز کردن ریتینر از این روش باید به دستور استفاده از آن و مدت زمان قرار دادن ریتینر در داخل این محلول درست شده، دقت کنید. همچنین می توانید از دندانپزشک خود مشورت بگیرید.
  • یکی دیگر از راه های تمیز کردن ریتینر ارتودنسی استفاده از ترکیب چوش شیرین و آب با نسبت های برابر می باشد. که به کمک یک مسواک نرم از این ترکیب می توانید برای تمیز کردن ریتینر استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر تمیز کردن دستگاه، آن را ضدعفونی نیز میکند.
  • از دیگر راه های تمیز کردن ریتینر این است، که محلولی از سرکه و آب به نسبت برابر تهیه کنید. سپس ریتینر خود را درون این محلول به مدت 20 دقیقه قرار دهید. سپس آن را بشویید.
  • برای مدت زمان معینی که می خواهید ریتینر ارتودنسی خود را در بیاورید، برای کثیف نشدن ریتینر باید آن را در ظرف و محلی تمیز قرار دهید.

روش های تمیز کردن ریتینر ثابت ارتودنسی

ریتینر ثابت ارتودنسی یک نوع سیم نازکی می باشد، که بعد از تمام شدن دوره درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنتیست آن را در پشت دندان ها به صورت دائمی قرار می دهد. در سطر زیر به روش های تمیز کردن ریتینر ثابت ارتودنسی اشاره شده است:

  • به خاطر این که امکان دارد در گوشه ها و اطراف ریتینر ثابت ارتودنسی، پلاک ها تجمعع کنند، باید بخش های پشتی دندان خود را با نهایت دقت مسواک بزنید.
  • برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود و تمیز نگه داشتن این ریتینرها باید بعد از نصب آن در پشت دندان نحوه صحیح نخ دندان کشیدن را از ارتودنتیست خود بیاموزید.

نکات لازم برای نگهداری از ریتینرهای ارتودنسی

در سطر زیر به نحوه مراقبت و نکات نگهداری از آن اشاره شده است:

یکی از نکات نگهداری از ریتینرها این است، که آن را در معرض مواد شیمیایی قرار ندهید.

ریتینرهای ارتودنسی را به دور از گرما مانند مایکروویو، آب داغ، حرارت آفتاب و ماشین ظرف شویی قرار دهید. زیرا گرما باعث خراب شدن و تاب خوردن ریتینر ارتودنسی می شود.

برای مراقبت بهتر از ریتینر ارتودنسی بهتر است، که جعبه نگهداری از آن را تمیز نگه دارید. به همین خاطر به صورت منظم آن را با صابون و آب گرم شستشو دهید.

اگر برای تمیز کردن ریتینرها از قرص های خاصی برای شستشو استفاده می کنید، حتما به مدت زمانی که بر روی برچسب آن نوشته شده دقت کنید. یعنی باتوجه به مدت زمان گفته شده بر روی برچسب، ریتینر را شستشو دهید.

در صورت استفاده کردن پیوسته و مداوم، ریتینرها ممکن است فرسوده شوند. به همین خاطر بهتر است آن را بعد از یک مدت استفاده باتوجه به تشخیص پزشک تعویض کنید. ریتینرهای متحرک از نوع پلاستیکی و ریتینرهای ثابت در صورت مراقبت به مدت 6 ماه و ریتینر هاولی به مدت 5 تا 10 سال دوام می آورند.

برای تمیز کردن ریتینر ارتودنسی خود نباید از دهان شویه های حاوی الکل استفاده کنید. همچنین دقت کنید، که در هنگام تمیز کردن آن از آب داغ استفاده نکنید. زیرا حرارت باعث تغییر شکل ریتینر ارتودنسی می شود.

در تمیز کردن ریتینرهای ارتودنسی خود نیز دقت کنید، که از پاک کننده پروتزهای مصنوعی نیز استفاده نکنید. زیرا این پاک کننده ها دارای پرسولفات می باشند. که ممکن است، پوست داخل دهان را تحریک کند.

در تمیز کردن ریتینرهای ارتودنسی از مسواک زبر نباید استفاده کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب رسیدن و خش دار شدن ریتینر شود.

از مواد شیمیایی مانند مایع ظرفشویی برای تمیز کردن ریتینر ارتودنسی استفاده نکنید.

برای تمیز کردن ریتینرهای ارتودنسی از نور ضد عفونی کننده فرابنفش استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب رسیدن به آن می شود.

ریتینر ارتودنسی خود را برای شستشو بیشتر از 15 یا 20 دقیقه در درون مواد شوینده قرار ندهید.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به روش های تمیز کردن ریتینر ارتودنسی اشاره شده است. ریتینرهای ارتودنسی با مواد زیادی مانند قندها، مواد غذایی و اسیدها در تماس مستقیم می باشند. به همین خاطر باید به خوبی تمیز شوند. زیرا جمع شدن باکتری ها در بین دندان ها و ریتینرهای ارتودنسی باعث پوسیدگی و آسیب رسیدن به دندان ها می شود. همچنین تمیز کردن ریتینرها باعث افزایش طول عمر آن ها نیز می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *