درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای

لبخند لثه ای یعنی دیده شدن لثه در هنگام خندیدن، که در اصطلاح پزشکی به عنوان نمایش بیش از حد لثه شناخته می شود. یعنی زمانی که فرد لبخند می زند، بافت لثه آن بیش از حد نرمال در بالای دندان های بالایی ظاهر می شود. در این مقاله ما به “درمان لبخند لثه ای” پرداخته ایم. با مقاله دکتر مهریزی، متخصص ارتودنسی شهرک غرب همراه باشید.

به صورت کلی تعریف مشخصی از لبخند لثه ای وجود ندارد. لبخند لثه ای عمدتا بر اساس ادراک شخصی است. اما با همه این موضوعات، مطالعاتی برای تعیین این که افراد چه چیزی را نمایش بیش از حد لثه می دانند، انجام شده است. طبق تحقیقات انجام شده، زمانی که افراد لبخند می زنند، اگر دو میلی متر یا کمتر، بافت لثه در معرض دید قرار بگیرد، طبیعی است. اما اگر در حدود سه میلی متر و یا بیشتر باشد، به آن لبخند لثه ای گفته می شود. که معمولا این بیماری در زنان شایع تر از مردان است.

علت لبخند لثه ای

علت لبخند لثه ای می تواند مربوط به لب ها، دندان ها، فک و یا لثه ها باشد. تمامی این موارد، اجزای مهم و تاثیرگذاری در زیباتر شدن لبخند افراد هستند. همچنین بهتر است بدانید، که معمولا لبخند لثه ای ژنتیکی است. بنابراین افراد نمی توانند هیچکاری برای جلوگیری از آن انجام دهند. در سطر زیر به 6 مورد از علت های لبخند لثه ای اشاره شده است:

  • همان طور که در بالا نیز اشاره شد، گاهی به علت ژنتیک، بعضی از افراد هستند، که دندان های آن ها در مقایسه با لثه شان کوچک می باشند. که موجب می شود، دندان ها توسط بافت لثه پوشیده شوند.
  • بعضی از افراد هستند، که لب بالایی آن ها در حالت استراحت به صورت طبیعی می باشد. اما هنگام لبخند زدن، لب آن ها بیش از حد بلند می شود. که این موضوع باعث می شود، که بافت لثه را به میزان زیادی در معرض دید قرار دهد.
  • افرادی که دندان های نامرتبی دارند، معمولا بافت لثه شان بیش از حد نرمال رشد می کند.
  • هیپرتروفی لثه نیز یکی دیگر از دلایل لبخند لثه ای می باشد. زیرا این گونه افراد، که هیپرتروفی لثه دارند، به خاطر رشد بیش از حد بافت لثه در اطراف دندان های خود، هنگام خندیدن و لبخند زدن لثه هایشان بیش از حد نرمال دیده می شود.
  • رشد بیش از حد استخوان بیرونی فک بالا نیز یکی از دلایل لبخند لثه ای می باشد. زیرا باعث برآمدگی لثه ها می شود.
  • مصرف برخی از داروها نیز باعث رشد بیش از حد لثه می شود. به عنوان نمونه استفاده از داروهایی برای جلوگیری از تشنج  و یا درمان فشار خون.

اطلاعات مفید: قیمت ارتودنسی

راهکارهایی برای درمان لبخند لثه ای

با توجه به علت لبخند لثه ای (که در بالا به چند مورد از آن ها اشاره شده است.) درمان و راه حل هایی  برای آن وجود دارد. که در سطر زیر به بعضی از آن ها اشاره شده است:

  • عمل جراحی

زمانی که علت لبخند لثه ای، بیرون زدگی متوسط و یا شدید فک باشد، درمان آن ممکن است کمی سخت و تهاجمی باشد. یا نیاز به جراحی داشته باشد. مانند:

جراحی افزایش طول تاج دندان

این جراحی زمانی انجام می شود، که دندان ها به صورت کامل رشد نکرده باشند. که در این نوع عمل جراحی بافت لثه و یا استخوان را برمیدارند. تا دندان ها بیشتر نمایان و دیده شود. با این عمل جراحی به لثه کمک می کنید، تا در موقعیت صحیح و درست خود قرار بگیرد.

فرنکتومی

در این عمل جراحی بافت اضافی لثه را بر میدارند. که باعث می شود، دندان ها بهتر دیده شوند.

جراحی فک بالا

اگر میزان بیرون زدگی فک بالا خیلی شدید باشد، فرد باید جراحی فک بالا را برای درمان انجام دهد.

جراحی تغییر موقعیت لب

جراحی تغییر موقعیت لب بالا زمانی انجام می شود، که لب  افراد بیش از حد کوچیک باشد. یا هنگام لبخند زدن لبشان بیش از حد بلند شود.

  • ارتودنسی برای جراحی لبخند لثه ای

زمانی که دیده شدن لثه هنگام لبخند زدن در افراد خیلی کم و خفیف باشد. یا ناشی از مشکلات ارتودنسی فک یا دندان باشد، با دستگاه ارتودنسی معمولا برطرف می شود. زیرا با قرار گیری بریس ها بر روی دندان های ثنای فوقانی، فشاری بر روی دندان ها وارد می شود. این فشار باعث حرکت دندان ها و لثه به سمت بالا و تغییر استخوان فک بالا می شود. در نهایت این اتفاق باعث، قرارگیری درست دندان و لثه در جایگاه درست خود می شوند.

  • تزریق سم بوتولینوم تیپ A

اگر لبخند لثه ای شما با انجام ارتودنسی برطرف نشد، می توانید سم بوتولینوم تیپ A را تزریق کنید. این یک درمان جایگزین برای جلوگیری از روش های جراحی می باشد. با انجام این روش ماهیچه های بالابر افراد به صورت موقت فلج می شود. بنابراین زمان لبخند زدن لب بالا به میزان کمی بالا می رود. که در نهایت باعث دیده نشدن بیش از حد لثه شما می شود. لازم به ذکر است، که دوام این روش معمولا سه یا چهار ماه می باشد.

  • ایمپلنت متحرک برای درمان لبخند لثه ای

یکی دیگر از روش های درمان لبخند لثه ای، استفاده از ایمپلنت متحرک می باشد. که کمک می کند به مرور زمان دندان ها و لثه ها در جایگاه درست خود قرار بگیرند.

اطلاعات مفید: ارتودنسی متحرک چیست؟

نتیجه گیری

در مقاله بالا به درمان لبخند لثه ای اشاره شده است. اگر شما نیز به این مشکل دچار هستید و از این موضوع اذیت می شوید. می توانید با خواندن مقاله بالا با چند مورد از راهکارهای درمان آن آشنا شوید. تا بتوانید اقدام به حل این موضوع کنید.

مقالات دیگر: لمینت یا ارتودنسی؟

مقالات دیگر: درمان فاصله بین دندان ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *