دندان درد ناگهانی علل و راه درمان

دندان-درد-ناگهانی-علل-و-راه-درمان

دندان درد ناگهانی علل و راه درمان

داشتن دندان درد ناگهانی می تواند ترسناک و دردناک باشد، انجام کارهای عادی را سخت می کند و باعث می شود احساس ناراحتی کنید. دندان درد می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما دانستن این دلایل می تواند به شما کمک کند تا بفهمید مشکل چیست و درمان مناسب را فورا انجام دهید. در اینجا، دکتر مهریزی، متخصص ارتودنسی در تهران، درمورد دندان درد ناگهانی علل و راه درمان آن توضیحاتی ارائه داده است. با ما همراه باشید.

دلایل رایج دندان درد ناگهانی

  1. ممکن است دندان شما پوسیده باشد: دندان درد اغلب ناشی از پوسیدگی دندان است.  زمانی که میکروب های موجود در دهان اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را از بین می برد، ممکن است پوسیدگی دندان اتفاق بیفتد. پوسیدگی زمانی که به اعصاب داخل دندان می رسد و لایه های حساس داخلی در معرض دید قرار می گیرد، می تواند باعث درد ناگهانی شود.
  2. شکستگی دندان: ترک خوردگی یا شکستگی دندان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند ضربه محکم، گاز گرفتن چیزی سفت یا دندان قروچه. اگر ترک، اعصاب داخل دندان را باز کند و آنها را به دما و فشار حساس کند، ممکن است دندان درد ناگهانی را احساس کنید.
  3. بیماری لثه می تواند منجر به دندان درد ناگهانی شود: ژنژیویت و پریودنتیت دو نوع بیماری لثه هستند. هنگامی که باکتری ها به لثه ها و بافت های اطراف دندان حمله می کنند، می توانند باعث درد ناگهانی دندان شوند. با بدتر شدن بیماری، لثه ها ممکن است از دندان ها جدا شوند و ریشه ها نمایان شود و دندان ها حساس تر شوند.
  4. آبسه: آبسه در دهان کیسه ای پر از چرک است که می تواند در ریشه دندان یا بین دندان و لثه ایجاد شود. آبسه معمولاً به دلیل پوسیدگی دندان یا عفونتی است که رفع نشده است. اگر دندان درد شدید و ناگهانی همراه با تورم، تب یا طعم بد در دهان دارید، ممکن است آبسه داشته باشید.
  5. ممکن است دندان شما حساس شده باشد: اگر دندان شما حساس شده باشد، غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، شیرین یا اسیدی می توانند به سرعت و به شدت به شما آسیب بزنند. این اتفاق معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مینای دندان از بین می‌رود، لثه‌ها عقب می‌روند یا ریشه‌های دندان به دلیل مسواک زدنِ خشن یا بیماری لثه نمایان می‌شوند.
  6. دندان عقل نهفته: دندان عقل زمانی نهفته می شود که به درستی بیرون نیاید زیرا فضای کافی برای آن وجود ندارد و زیر خط لثه گیر می کند. اگر دندان درد ناگهانی، تورم یا مشکل باز کردن دهان خود دارید، ممکن است دندان عقل نهفته داشته باشید.
  7. برخی از روش های دندانپزشکی: ممکن است پس از پرکردن، کانال ریشه یا دندان درآوردن دندان درد ناگهانی احساس کنید. این درد معمولاً موقتی است و با بهبود زخم باید از بین برود. اما اگر درد ادامه یابد یا بدتر شود، می تواند به این معنی باشد که مشکلات یا عفونت وجود دارد.

چگونه سبک زندگی می تواند شما  را مستعد دندان درد کند؟

  •  رژیم غذایی ناسالم یک عامل خطر است
    خوب غذا خوردن بخش مهمی از حفظ سلامت دندان های شماست. با مصرف قند و کربوهیدرات زیاد، باکتری‌های بد در دهان سریع‌تر رشد می‌کنند که باعث تشکیل پلاک و حفره می‌شود. اگر پوسیدگی دهان را درمان نکنید، به مرور زمان بدتر می شود و زمانی که به اعصاب داخل دندان می رسد باعث دندان درد ناگهانی می شود. همچنین، دریافت نکردن مقدار کافی مواد مغذی خاص مانند کلسیم، ویتامین D و ویتامین C می‌تواند مینای دندان را ضعیف کرده و احتمال ابتلا به مشکلات دندانی را افزایش دهد که در نهایت می‌تواند باعث درد ناگهانی دندان شود.
  • تأثیر منفی اضطراب و استرس
    استرس طولانی مدت می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مضر باشد و ممکن است به طرق مختلف باعث دندان درد ناگهانی شود. اول اینکه استرس می‌تواند باعث شود افراد دندان‌های خود را به هم قروچه یا روی هم فشار دهند که به آن دندان قروچه می‌گویند. این می تواند دندان ها را فرسوده کند، آنها را بشکند و ماهیچه های فک را سفت کند که می تواند منجر به دندان درد یا درد فک شود. دوم، اضطراب سیستم ایمنی را ضعیف‌تر می‌کند، که باعث می‌شود افراد بیشتر به عفونت‌هایی مانند بیماری لثه یا آبسه‌های دندان مبتلا شوند که می‌تواند منجر به دندان درد ناگهانی شود. استرس همچنین می تواند افراد را وادار به انجام عادات ناسالم مانند مسواک نزدن، نخ دندان نکشیدن یا نادیده گرفتن ویزیت دندانپزشکی کند. این می تواند خطر مشکلات دندانی را افزایش دهد که می تواند منجر به دندان درد ناگهانی شود.
  • سیگاری ها بیشتر دندان درد ناگهانی را تجربه می‌کنند
    استعمال دخانیات عوامل خطر بزرگی برای بسیاری از مشکلات دهانی هستند که می توانند باعث دندان درد ناگهانی شوند. سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و افراد را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هایی مانند بیماری لثه و آبسه دهان قرار می دهد. این موضوع می تواند منجر به دندان درد ناگهانی شود. علاوه بر این، سیگار جریان خون را در لثه ها قطع می کند. این امر مبارزه بدن با عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کند و روند بهبودی را کندتر کرده و به نوبه‌ی خود مشکلات دندان را بدتر می‌کند. سیگار کشیدن دندان ها را لکه دار کرده، باعث ایجاد سریعتر  پلاک و جرم می شود و همچنین انقباض لثه و از دست دادن دندان را تسریع می کند.

چگونگی مواجهه با دندان درد ناگهانی

اگر دندان درد ناگهانی داشتید، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید مشکل چیست و از بدتر شدن هرگونه مشکل جلوگیری کنید. درمان‌های خانگی می‌توانند به دندان دردهای ناگهانی کمک کنند، در حالی که منتظر مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای هستید.

درمان های خانگی برای دندان درد ناگهانی

  •  دهان خود را با آب نمک بشویید: می توان از یک قاشق چایخوری نمک مخلوط با یک لیوان آب گرم استفاده کرد.
  •  از کمپرس سرد استفاده کنید: یک کیسه یخ یا کمپرس سرد در قسمت بیرونی گونه خود نزدیک دندان دردناک قرار دهید. هوای سرد می تواند ناحیه را بی حس کند، تورم را کاهش دهد و درد دندان درد را کاهش دهد.
  • چای کیسه ای نعناع فلفلی: یک چای کیسه ای نعناع فلفلی استفاده شده را که درست خنک شده است روی دندانی که درد می کند قرار دهید. نعناع می تواند به کاهش درد دندان و کاهش تورم کمک کند زیرا به طور طبیعی دارای خواص تسکین دهنده و ضد التهابی است.
  •  از روغن میخک استفاده کنید: روی یک تکه پنبه، کمی روغن میخک بریزید. سپس، توپ را روی دندان دردناک یا ناحیه لثه قرار دهید. روغن میخک حاوی اوژنول است که یک مسکن طبیعی است که می تواند به طور موقت درد دندان درد را کاهش دهد.
  •  سیر و پیاز می توانند کمک کنند: یک حبه سیر را له کنید تا آب آن خارج شود و سپس خمیر سیر را روی دندان یا لثه ای که درد می کند قرار دهید. سیر می تواند به کاهش درد و جلوگیری از بروز عفونت کمک کند زیرا میکروب ها را از بین می برد. یک پیاز خام را به تکه های کوچک خرد کنید و قسمت دردناک دهان خود را بجوید. می‌توانید میکروب‌ها را با پیاز از بین ببرید، و همچنین دارای مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به کاهش درد و تورم دندان کمک کنند.
  •  مسکن های بدون نسخه: ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) دو مسکن بدون نسخه هستند که می توانند به تسکین سریع درد دندان و کاهش تورم کمک کنند. دستورالعمل های دوز مصرفی که روی بسته بندی دارو نوشته شده را دنبال کنید.

اگر دندان درد ناگهانی را تجربه کردید، بلافاصله با ما تماس بگیرید تا بتوانیم مراقبت های دندانی مورد نیاز را برای شما ارائه دهیم. به یاد داشته باشید که مداخله به موقع برای پیشگیری از عوارض شدید سلامت دهان و دندان حیاتی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *