رابطه ارتودنسی و عفونت دندان

رابطه ارتودنسی و عفونت دندان

رابطه ارتودنسی و عفونت دندان

ارتودنسی روشی برای تصحیح و تراز کردن دندان ها در موقعیت استاندارد می باشد. ارتودنسی باید به آرامی انجام شود، تا آسیبی به ریشه دندان وارد نشود. ریشه دندان دارای شریان ها و اعصابی در داخل و خارج آن می باشد، که حرکت ناگهانی و فشار بیش از حد می تواند باعث آسیب به آن ناحیه شود. که در نهایت خونرسانی و تغذیه بافت ها را مختل می کند. با ما همراه باشید، تا در این مقاله رابطه ارتودنسی و عفونت دندان را به صورت کامل بررسی کنیم.

بهتر است، که قبل از شروع درمان ارتودنسی دندان های پوسیده ترمیم شود. زیرا در صورت عدم درمان دندان های پوسیده ممکن است، پوسیدگی گسترش پیدا کند. که در نهایت باعث آبسه و یا عفونت دندانی می شود. دندان عفونی و آبسه با رادیوگرافی دندان قابل تشخیص است.

همچنین بهتر است بدانید، که در زمان پوسیدگی دندان ظاهر بیرونی آن ممکن است، که کاملا طبیعی و سالم به نظر برسد. زمانی که پوسیدگی گسترش پیدا می کند، عصب دندان از بین می رود. در نهایت رنگ دندان موردنظر نسبت به بقیه کمی تیره تر می شود. با مقاله دکتر مهریزی، متخصص ارتودنسی در سعادت آباد همراه باشید. 

عفونت دندان

عفونت دندان به صورت خود به خودی در دهان و یا دندان ظاهر نمی شود. در صورت عدم رعایت موارد و نکات بهداشتی، عفونت ظاهر می شود. برای جلوگیری از عفونت دندان باید به صورت مرتب نخ دندان، مسواک و دهان شویه استفاده کنید. تا بتوانید مانع رشد و تکثیر میکروب در دهان شوید.

عفونت دندان می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دهان، لثه، دندان شود. همچنین می تواند باعث عفونت گوش، حلق و بینی نیز شود. عفونت هم می تواند در یک ناحیه معطوف و جمع شود، هم می تواند به نواحی دیگر نیز منتقل شود. این موضوع بستگی به سیستم ایمنی فرد و قدرت باکتری ایجاد شده دارد.

زمانی که دندان شما دچار عفونت می شود، بهتر است سریعا اقدام به درمان آن کنید. زیرا عفونت ممکن است وارد نواحی دیگری شود. در نهایت باعث آسیب های جدی در قسمت فک، ریه و قلب می شود.

آیا ارتودنسی می تواند باعث عفونت دندان شود؟

بهتر است بدانید، که ارتودنسی به هر شیوه ای، که باشد (ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی) به خودی خود باعث عفونت دندان و لثه نمی شود. همان طور که در بالا اشاره شد، زمانی که فرد قبل از ارتودنسی دندان های پوسیده خود را درمان نکند و یا نکات بهداشتی را در طول درمان ارتودنسی رعایت نکند. با مشکل عفونت در طول درمان مواجه می شود.

همچنین بهتر است بدانید، که در ارتودنسی ثابت براکت و سیم های ارتودنسی ای بر روی دندان وجود دارد، که می تواند باعث گیر انداختن مواد غذایی شود. بنابراین اگر فرد در رعایت بهداشت دندان خود در این شرایط کوتاهی کند، ممکن است زمینه ای را برای تغذیه باکتری ها فراهم کند. که در نهایت باعث ایجاد عفونت و پوسیدگی دندان شود.

بنابراین بهتر است فرد در دوران ارتودنسی علاوه بر رعایت نکات بهداشتی از مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کند. تا روند درمان ارتودنسی آسان شود و از تجمع مواد غذایی و باکتری ها در براکت ها نیز جلوگیری شود.

نکاتی برای جلوگیری از عفونت دندان هنگام ارتودنسی

در سطر زیر به چند نکته اشاره شده است، که شما می توانید با رعایت این نکات از عفونت دندان هنگام ارتودنسی جلوگیری کنید:

  • بعد از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید.
  • به صورت روزانه از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
  • از دکتر خود بخواهید دهان شویه مخصوص برای شما تجویز کند، تا از آن به صورت مرتب و روزانه استفاده کنید.
  • همچنین می توانید برای رعایت بهداشت بیشتر از برس و وسایل مخصوص دندان در زمان ارتودنسی استفاده کنید.
  • به صورت منظم به پزشک معالج خود مراجعه کنید، تا از وضعیت دندان و براکت های خود آگاه باشید.
  • برای رعایت بهداشت بیشتر می توانید با آب گرم و نمک دهان خود را شست و شو دهید.
  • مواد قندی و نوشیدنی های گازدار را کمتر استفاده کنید.

آیا عفونت دندان بعد از ارتودنسی به صورت خود به خود رفع می شود؟

بهتر است بدانید، که عفونت دندان چه در زمان ارتودنسی و چه در هر زمان دیگری به صورت خود به خود رفع نمی شود. باید برای درمان آن سریعا به پزشک مراجعه کنید. تا با تجویز داروهای آنتی بیوتیک بتواند عفونت را مهار کند. همچنین از بیشتر شدن عفونت و آسیب های بعدی آن جلوگیری کند.

اطلاعات بیشتر: هزینه ارتودنسی

آیا ممکن است دندان عصب کشی شده دچار عفونت شود؟

اگر فرد بعد از عصب کشی دندان مراقبت های لازم را انجام ندهد و یا برای برداشتن پانسمان دیر اقدام کرده باشد، احتمال  این که دندان دچار عفونت شود زیاد می باشد. به همین دلیل باید فرد درمان را مجددا انجام دهد.

علائم عفونت دندان و التهاب لثه

در سطر زیر به علائم عفونت دندان و التهاب لثه اشاره شده است، که شامل:

  • تب و لرز و حالت تهوع
  • بو بد دهان
  • خونریزی هنگام نخ دندان کشیدن و مسواک زدن
  • احساس کردن مزه های تلخ در دهان
  • درد و التهاب ناحیه ای که دچار عفونت شده است.
  •  در صورت انتشار بیشتر آن، عفونت به نواحی دیگری مانند صورت، گردن، فک و گوش نیز می زند.
  • رنگ لثه در حالت عادی صورتی می باشد، در هنگام عفونت به رنگ صورتی تیره، قرمز، آبی و یا بنفش دیده می شود.
  • ناحیه ای که بین دندان و لثه وجود دارد، در هنگام عفونت برجسته و متورم می شود.
  • در حالت عادی لثه ای که بین دو دندان (پاپیلا) وجود دارد باید مثلثی و تیز باشد. در زمان عفونت گرد است و یا قابل مشاهده نیست.

انواع عفونت دندان

در سطر زیر به انواع عفونت دندان اشاره شده است، که شامل:

  • التهاب استخوان دندان

در صورتی که استخوان دندان دچار عفونت شود، ناحیه مورد نظر ملتهب می شود. در این حالت حساسیت دندان بیشتر است. با لمس و یا ضربه، دندان فرد دچار درد می شود.

  • سلولیت

سلولیت زمانی رخ می دهد، که عفونت از بافت استخوان دندان خارج، سپس وارد بافت لثه شود. با وارد شدن به بافت لثه، باعث متورم شدن آن ناحیه نیز می شود. در این حالت عفونت در ناحیه ثابت باقی نمی ماند. همچنین در این حالت چرک عفونی نیز وجود ندارد.

  • آبسه دندان

آبسه دندان باعث ایجاد شدن عفونت در یک ناحیه و همچنین باعث ایجاد چرک نیز می شود. آبسه ممکن است، به عضلات فک فشار وارد کند. در نهایت فرد هنگام باز و بسته کردن فک دچار درد شود.

نتیجه گیری

در بالا به صورت کامل به رابطه ارتودنسی و عفونت دندان اشاره شده است. اگر دندان شما بعد از ارتودنسی دچار عفونت شده است، می توانید با خواندن مطالب بالا دلیل آن را پیدا کنید. همچنین بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه کنید، تا وضعیت دندان شما را بررسی کند. همچنین بتواند با تجویز دارو و راهکارهایی آن را درمان کند.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی لینگوال


مقالات مرتبط: تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی

مقالات مرتبط: درمان شلوغی دندان ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *