رژیم غذایی مناسب در دوره درمان ارتودنسی

همه ما اهمیت رژیم غذایی را در حصول اطمینان از یک نتیجه درمانی موفق ارتودنسی درک می کنیم. تغذیه نقش مهمی در حفظ سلامت دندان ها و لثه های شما داشته و در طول درمان ارتودنسی به اندازه قبل و بعد از آن اهمیت دارد. بنابراین،  چه چیزی باید بخورید؟ و آیا غذاهایی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید؟
هدف ما کمک به بیمارانمان برای دستیابی به لبخندی سالم و ماندگار است و یک رژیم غذایی متعادل بخش مهمی از این فرآیند است. در این نوشتار قصد داریم توصیه‌هایی را در مورد چگونگی تغذیه در طول درمان ارتودنسی داشته باشیم. همچنین در سایت دکتر مهریزی، بهترین متخصص ارتودنسی تهران میتوانید مطالب مفیدی را  در زمینه زمینه ارتودنسی دندان مطالعه کنید.

رژیم غذایی چه نقشی در ارتودنسی دارد؟

در بیشتر موارد، هنگام انجام درمان ارتودنسی نباید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. با این حال، مواد غذایی خاصی – مانند آنهایی که قند بالایی دارند – وجود دارد که برای اطمینان از سالم ماندن دندان‌هایتان و سالم ماندن وسایلتان (مانند بریس‌ها) باید از آنها اجتناب کنید. در ادامه این مقاله موارد بیشتری در مورد غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید وجود دارد!

کودکان؛آیا درمان ارتودنسی تاثیری بر رژیم غذایی کودکان دارد؟

درمان ارتودنسی با بریس بعید است که بر رژیم غذایی کودک شما تأثیر بگذارد. اما ممکن است بر نحوه خوردن غذا از جمله نحوه جویدن، گاز گرفتن و قورت دادن آنها تأثیر بگذارد. همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از مواد غذایی وجود دارد که کودک شما باید از آنها پرهیز کند – به ویژه آنهایی که بیشتر جویدنی، ترد یا چسبنده هستند. اما تغذیه و رژیم غذایی کلی آنها نباید تغییر کند. حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم، از جمله میوه ها و سبزیجات فراوان، ایده خوبی است. خوردن یک رژیم غذایی مغذی، مواد مغذی ضروری برای حفظ و ترمیم دندان ها را در اختیار بدن شما قرار می دهد، که به ویژه در طول درمان ارتودنسی بسیار مهم است. رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین D می تواند به قوی و سالم نگه داشتن دندان ها کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل همچنین می تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش دهد که می تواند بر موفقیت درمان ارتودنسی شما تأثیر بگذارد. در همه چیز درباره ارتودنسی کودکان و نوجوانان میتوانید جزییات بیشتری را درمورد ارتودنسی کودکان مطالعه کنید.

اهمیت آبرسانی

علاوه بر یک رژیم غذایی مغذی، آبرسانی نیز برای موفقیت درمان ارتودنسی شما بسیار مهم است. نوشیدن آب زیاد به شستن ذرات غذا و باکتری ها در دهان کمک می کند و خطر تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. آب همچنین به هیدراته نگه داشتن دهان کمک می کند و خطر خشکی دهان را کاهش می دهد که می تواند بر سلامت دندان ها و لثه های شما تأثیر بگذارد.

غذاهایی که در طول درمان ارتودنسی باید خورد

غذاهای زیادی وجود دارد که می توانید هنگام انجام درمان ارتودنسی از آنها لذت ببرید! بهترین غذاها قند کمی دارند و نیازی به جویدن زیاد ندارند از جمله:

  • کربوهیدرات های خوب مانند نان، برنج و پاستا
  • غذاهای نرم مانند سوپ، خورش و سبزیجات له شده
  • میوه ها و سبزیجات، به خصوص وقتی پخته شوند تا نرم شوند یا به قطعات کوچک و به اندازه لقمه بریده شوند
  • محصولات لبنی نرم مانند پنیر و ماست
  • گوشت، مرغ، ماهی، توفو و سایر غذاهای غنی از پروتئین که می توانند تا زمانی که نرم شوند پخته شوند

غذاهایی که باید در طول درمان ارتودنسی از آن اجتناب کنید

در حالی که حفظ یک رژیم غذایی متعادل مهم است، غذاهای خاصی وجود دارد که باید در طول درمان با استفاده از ارتودنسی از آنها اجتناب کنید. غذاهای چسبناک و شیرین می توانند به دستگاه های ارتودنسی شما آسیب وارد کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. غذاهای سفت و ترد مانند یخ و ذرت بو داده نیز می توانند به بریس های شما آسیب برسانند و باید از مصرف آنها خودداری کنید. مهم است که با متخصص ارتودنسی خود در مورد هرگونه محدودیت یا دستورالعملی برای غذا خوردن در طول درمان صحبت کنید.

هنگامی که بریس دارید، مهم است که از غذاهای خاصی که می‌توانند به براکت‌ها و سیم‌ها آسیب بزنند یا در آن‌ها قرار بگیرند و باعث ناراحتی شوند، دوری کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، غذاها و نوشیدنی های شیرین باید در حد اعتدال مصرف شوند. با توجه به رژیم غذایی خود، می توانید به مراقبت از بریس های خود کمک کنید و درمان ارتودنسی خود را در مسیر درست نگه دارید (و از سفرهای ناخواسته به متخصص ارتودنسی خودداری کنید!). این غذاها عبارتند از:

  • غذاهای جویدنی مانند آب نبات و شیرین بیان
  • غذاهای ترد مانند سیب و هویج خام که باید به زور آنها را گاز بزنید
  • غذاهای چسبنده مانند کارامل و آدامس حباب دار
  • غذاهای سفت مانند آجیل و چوب شور
  • غذاهای قندی مانند آب نبات
  • نوشیدنی های شیرین از جمله آب میوه، کوردیال، نوشابه و نوشابه های انرژی زا

خلاصه

مراقبت از سلامت دهان و دندان و داشتن یک رژیم غذایی متعادل هنگام انجام درمان ارتودنسی ضروری است. با رعایت نکات ذکر شده در بالا، می توانید سفر ارتودنسی خود را روان تر و راحت تر کنید. به یاد داشته باشید که از غذاهایی که می‌توانند به براکت‌های شما آسیب برسانند، خودداری کنید، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید و مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر سوال یا نگرانی در مورد اینکه چه بخورید دارید، از متخصص ارتودنسی مورد اعتماد خود بپرسید.
جهت اطلاع از هزینه درمان ارتودنسی میتوانید به هزینه درمان ارتودنسی در سال ۱۴۰۲ مراجعه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *