سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه چیست؟

آیا می دانید سنگ لوزه چیست؟ لوزه‌ها یک جفت توده بافتی نرم هستند، که در پشت گلو قرار می‌گیرند و بخشی از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. وظیفه اصلی آن ها مبارزه با عفونت می باشد. لوزه ها دارای گلبول‌های سفید زیادی هستند، که باعث از بین بردن میکروب ها می شوند. لوزه ها می توانند میکروب هایی را که از طریق بینی و یا دهان وارد بدن می شوند را به دام بیندازند. در این مقاله از دکتر مهریزی، بهترین متخصص ارتودنسی با ما همراه باشید، تا جواب سوال خود را در رابطه با “سنگ لوزه چیست؟” دریافت کنید.

سنگ لوزه چگونه تشکیل می شود؟

لوزه ها دارای حفره ها و چین خوردگی های زیادی به اسم “کریپت” می باشند. وظیفه آن ها به دام انداختن باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر میکروبات است. علاوه بر این لوزه ها وظیفه دارند، به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت کمک کنند. گاهی در بعضی از افراد پیش می آید، که سلول های مرده یا باکتری و یا باقی مانده ی مواد غذایی در داخل این حفره ها به دام می افتند. در واقع، زمانی که کلسیم در اطراف آن ها رسوب کند، سنگ تشکیل می شود.

به سنگ های لوزه، تونسیلولیت گفته می شود. سنگ های لوزه، توده های کوچک و سختی به رنگ زرد یا سفید هستند که بر روی سطح لوزه تشکیل می شوند. سنگ های لوزه خطرناک نیستند، اما باعث بوی بد دهان و یا گلو درد خواهند شد.

عوارض سنگ لوزه

گاهی افرادی که به سنگ لوزه دچار می شوند، عوارضی را تجربه می کنند. یعنی گاهی تکثیر باکتری در سنگ لوزه می تواند سبب هالیتوز یا بوی بد دهان شود. همچنین احتمال پوسیدگی دندان افزایش پیدا می کند. سنگ های بزرگ لوزه به بافت لوزه آسیب زده و عملکرد آن ها را مختل می کند. تمامی این موارد باعث التهاب، تورم و در نهایت عفونت می شود.

علائم سنگ لوزه

اگر سنگ لوزه کوچک باشد، علائمی در فرد ایجاد نمی کند. ولی اگر سنگ لوزه فرد بزرگ باشد، باعث بروز علائمی می شود. در سطر زیر به علائم سنگ لوزه اشاره شده است:

  • گلودرد
  • بوی بد دهان (سنگ لوزه محل تجمع باکتری های بی هوازی است، که باعث تولید سولفیدهای بد بو می شود).
  • گوش درد
  • مشکل در بلع و احساس گیر کردن چیزی در پشت گلو
  • لوزه های متورم و ملتهب
  • سرفه های مداوم
  • وجود دانه های ریز در لوزه

درمان سنگ لوزه

در بیشتر موارد سنگ لوزه نیازی به درمان ندارد و به مرور زمان از جای خود در می آید و یا می افتد. اما اگر آن ها باعث بروز درد و ناراحتی می شوند به خصوص زمانی که علایمی مانند بوی بد دهان را ایجاد می کنند، بهتر است به فکر روشی برای رفع آن باشید. در ادامه به بیان بعضی از روش های درمان سنگ لوزه می پردازیم.

  • غرغره آب نمک

غرغره کردن آب نمک باعث شل شدن سنگ لوزه و کاهش التهاب گلو می شود. به همین دلیل می توانید با غرغره کردن کمی آب ولرم و نمک، تا حدی به دفع این سنگ کمک کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که ضد عفونی کردن، علائم التهاب را نیز کاهش می دهد.

  • برداشتن سنگ ها

اگر سنگ لوزه کوچک باشد می توانید در خانه آن را با یک سواپ پنبه ای استریل بردارید. برای انجام این کار ابتدا باید به آرامی روی لوزه را فشار دهید، تا سنگ از شکاف خارج شود. قبل از انجام این کار حتما دست های خود را بشویید و دقت کنید از اجسام نوک تیز استفاده نکنید. زیرا باعث آسیب به بافت های داخل دهان و گلو می شود.

  • شستشوی مکرر دهان با واترپیک

یکی دیگر از روش های درمان سنگ لوزه شستشوی مکرر دهان با واتر پیک می باشد. واترپیک جریان آب با فشار بالا به داخل دهان و گلو است. این کار علاوه بر تمیز شدن لوزه ها به تمیز کرن دندان و دهان کمک می کند.

  • برداشتن لوزه

گاهی پیش می آید برای از بین بردن سنگ لوزه مزمن و یا جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید در آینده، نیاز به برداشتن لوزه ها یا تانسیلکتومی همراه با جراحی می باشد. می توان گفت که عمل جراحی برای برداشتن لوزه ها یک روش قطعی جهت از بین بردن سنگ لوزه است.

اطلاعات مفید: جراحی فک چیست؟

قورت دادن سنگ لوزه چه عوارضی دارد؟

همان طور که می دانید سنگ لوزه شامل بقایای سلول های مرده دهان، مواد غذایی و مخاط می باشد که سفت شده است. یعنی ترکیب سنگ با ترکیب ذرات طبیعی موجود در دهان یکی شده است. بنابراین، بلعیدن سنگ خطر و عوارضی ندارد و آسیبی به سیستم گوارش نمی زند.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال “سنگ لوزه چیست؟” پاسخ داده شده است. سنگ لوزه یکی از بیماری های رایجی می باشد، که معمولا خطرناک نیست. به همین خاطر سلامتی انسان را به خطر نمی اندازد. سنگ های لوزه کوچک به درمان نیاز ندارند. اما گاهی پیش می آید، که سنگ های بزرگ تر برای درمان به جراحی نیاز پیدا می کنند. اگر به صورت مداوم دچار سنگ لوزه می شوید، سعی کنید بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کنید و هیدراته بمانید. همچنین اگر در خصوص این سنگ ها نگران هستید و یا باعث بروز عوارض شدید شده اند، به پزشک مراجعه کنید. به کمک پزشک می توانید بهترین روش درمان این سنگ ها را انجام داده و از ایجاد سنگ های دیگر جلوگیری کنید.

4/5 - (4 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *