عفونت دندان در کودکان

عفونت دندان در کودکان

عفونت دندان در کودکان

همان طور که می دانید نگهداری درست از دندان های شیری در کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا این دندان ها یک الگوی رویشی درست برای جوانه زدن دندان های دائمی می باشد. اما با وجود اهمیت دندان های شیری، بسیاری از خانواده ها به خاطر موقتی بودن دندان های شیری، به رعایت بهداشت دهان و دندان های کودک خود اهمیتی نمی دهند. که این موضوع یکی از دلایل اصلی بیماری های دهان و دندان در کودکان می باشد. یکی از این بیماری ها، عفونت دندان است. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با عفونت دندان در کودکان آشنا شوید.

علت عفونت دندان در کودکان

دلایل زیادی وجود دارد، که باعث عفونت دندان در کودکان می شود. در سطر زیر به دو عامل مهم آن اشاره شده است:

  • شکستگی دندان

یکی از دلایل مهم عفونت دندان در کودکان، شکستگی دندان می باشد، که در اثر خوردن غذاهای سفت، ضربه، دندان قروچه و…. اتفاق می افتد. شکستگی دندان باعث آسیب وارد شدن به عصب دندان می شود، که در نهایت باعث ایجاد بزاق در دهان، نشت مواد غذایی و ورود باکتری ها به داخل دندان و دهان می شود. در نتیجه باعث می شود، که کودک به عفونت دندان دچار شود.

  • پوسیدگی دندان

کودکان با رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان، دچار پوسیدگی دندان می شوند. اگر دندان پوسیده شده درمان نشود، باعث می شود، که پوسیدگی از عاج دندان و مینا عبور کند، در نهایت به عصب دندان برسد. زمانی که پوسیدگی به عصب دندان کودک می رسد، اگر درمان نشود، باعث عفونت دندان در کودک می شود.

علائم عفونت دندان در کودکان

علائم عفونت دندان در کودکان با توجه به علت آن متفاوت می باشد. در سطر زیر به مهم ترین علائم آن اشاره شده است:

  • تب
  • بوی بد دهان
  • متورم شدن داخل دهان
  • درد شدید داخل دهان
  • خارج شدن ترشحات چرکی از لثه
  • در صورت شدید بودن عفونت احتمال متورم شدن فضای خارج از دهان نیز امکان پذیر می باشد. همچنین بهتر است بدانید، که محل قرار گرفتن دندان ها در فضای صورت و سر است، این نواحی بافت های عصبی و عروقی فراوانی دارد. به همین خاطر پیشگیری نکردن از عفونت دندانی می تواند به این بافت ها آسیب برساند.
  • عدم تمایل کودک به غذا خوردن

آیا کودکان نیاز به چکاپ های منظم دندانپزشکی دارند؟

کودکان به چکاپ های منظم دندانپزشکی نیاز دارند، زیرا در صورت بروز کوچکترین مشکلی، توسط دندانپزشک تشخیص داده و درمان می شود. تا از ایجاد شدن بیماری های دندانی و دهانی و پیشرفت مشکل جلوگیری شود. همچنین بهتر است بدانید، که چکاپ های دندانپزشکی بستگی به دندانپزشک کودکتان دارد. اما معمولا هر سه تا شش ماه یک بار انجام می شود.

انواع عفونت های دندانی در کودکان

در سطر زیر به انواع عفونت های دهانی در کودکان اشاره شده است:

  • عفونت های حاد دندان

همان طور که در بالا گفته شد، شکستگی و پوسیدگی شدید دندان باعث آسیب رسیدن به عصب دندان و در نتیجه باعث عفونت های دندانی می شود. دو نوع عفونت دندانی داریم که یکی از آن ها عفونت حاد دندان می باشد.

این نوع عفونت باعث متورم شدن فک، اطراف دندان و صورت می شود. در صورت بروز این نوع علائم بهتر است، زودتر به دندانپزشک مراجعه کرده، تا درمان شود. این نوع عفونت معمولا با خارج کردن عفونت و ضایعات و یا تجویز دارو از بین می رود.

  • عفونت های مزمن دندان

اگر عفونت حاد دندان در کودکان درمان نشود، تبدیل به عفونت مزمن می گردد. یعنی ناحیه ای که دچار عفونت حاد شده، اگر درمان نشود، آن ناحیه دچار عفونت مزمن می شود. همان طور که گفته شد، در انتهای دندان های شیری کودکان، جوانه دندان های دائمی قرار دارد. به همین خاطر درمان نکردن عفونت باعث آسیب رسیدن به جوانه دندان دائمی می شود.

»»»»» اطلاعات مفید: ارتودنسی کودکان

درمان عفونت های دندانی در کودکان

درمان عفونت های دندانی در کودکان بستگی به شدت و وسعت عفونت، سن کودک، وضعیت جوانه دندان دائمی، مدت زمان باقی ماندن دندان شیری در کودک، تعداد دندان های از دست رفته، قدامی یا خلفی بودن دندان و…. دارد. که با توجه به این عوامل و تشخیص دندانپزشک درمان آغاز می گردد. معمولا همان طور که در بالا گفته شد، درمان آن با خارج کردن ضایعات و عفونت و تجویز دارو می باشد.

هیچ وقت به صورت خود سر و بدون تجویز دندانپزشک برای کاهش درد دندان به کودکتان دارو ندهید. زیرا عواقب جبران ناپذیری در پی دارد. مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک برای کاهش درد عفونت دندان کودکتان باعث می شود، که مقاومت بدن او نسبت به آنتی بوتیک بیشتر شود. در نتیجه با بزرگ شدن کودک در صورت بروز مشکل نیاز به آنتی بیوتیک های قوی تر دارد. علاوه بر این باید منبع عفونت توسط دندانپزشک تشخیص داده شود. سپس با توجه به منبع آن دندانپزشک برای رفع عفونت و کاهش درد، آنتی بیوتیک تجویز کند.

راه های پیشگیری از عفونت دندان در کودکان

در سطر زیر به دو راه اصلی برای پیشگری از عفونت دندان در کودکان اشاره شده است:

  • چکاپ های منظم دندانپزشکی

کودکان حدودا بین شش تا هشت ماهگی، رویش اولین دندان شیری اشان آغاز می شود. در همین بازه زمانی بهتر است، به دندانپزشک مراجعه کنید. تا راهکارهای لازم برای رعایت بهداشت دهان و دندان کودکتان را به شما بگوید، تا از بروز بیماری های دهانی و دندانی جلوگیری کنید.

  • رعایت بهداشت دندان و دهان

همان طور که گفته شد، رعایت کردن بهداشت دندان و دهان کودکتان، مبتلا شدن آن ها را به بیماری های دندان و دهان و مشکلات گوارشی کاهش می دهد.

مراقبت های لازم بعد از درمان عفونت دندان در کودکان

بعد از درمان عفونت های دندان در کودکان، توسط پزشک معالج، توصیه هایی به والدین می شود، که عمل کردن به آن ها بسیار ضروری است. در سطر زیر به مراقبت های لازم بعد از درمان عفونت دندان در کودکان اشاره شده است:

  • استفاده از نخ دندان و دهان شویه مطابق با دستور دندانپزشک.
  • استفاده درست از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک در زمان معین.
  • مصرف نکردن مواد غذایی ای که چسبندگی یا سفتی آن ها زیاد می باشد.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به عفونت دندان در کودکان اشاره شده است. برای جلوگیری از عفونت دندان در کودکان، حتما بهداشت دندان و دهان کوک خود را رعایت کنید. همچنین به صورت منظم به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خوب برای چکاپ مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *