علت تغییر رنگ لثه ها

علت تغییر رنگ لثه ها

علت تغییر رنگ لثه ها

لثه یکی از عضو های مهم در اجزای دندان و دهان می باشد. زیرا دندان ها را در جای اصلی خود نگه می دارد، یعنی دندان ها و ریشه آن ها را به صورت کامل احاطه کرده است. تغییر رنگ در لثه ها می تواند نشان دهنده بروز مشکلی در دندان، دهان و یا بدنمان باشد. تغییر رنگ لثه در افراد دلایل متفاوتی مانند مصرف دارو، وضعیت پزشکی، شیوه زندگی، سیگار کشیدن و دستگاه های ارتودنسی دارد. در حالت کلی لثه های سالم صورتی کم رنگ و هنگام لمس سفت هستند. در افراد تیره پوست رنگ لثه ها کمی تیره تر است. یعنی می توان گفت رنگ لثه افراد با توجه به نژاد آنها می تواند صورتی یا قرمز و یا قهوه ای تا سیاه باشد. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با علت تغییر رنگ لثه ها آشنا شوید.

دلایل تغییر رنگ لثه ها

همان طور که در بالا گفته شد، تغییر رنگ لثه ها دلایل متفاوتی دارد، که در سطر زیر به آن ها اشاره شده است:

  • استفاده از بعضی از داروها

بعضی از افراد هستند که در حال مصرف داروهایی برای بعضی از عفونت ها مانند کلامیدیا و یا درمان آکنه هستند، که ممکن است باعث ایجاد عارضه ای به اسم مینوسیکلین شود. مینوسیکلین باعث تحت تاثیر قرار دادن رنگدانه ها می شود. یعنی رنگ لثه شان تغییر می کند. فرد باید به پزشک مراجعه کند و با او در رابطه با این موضوع مشورت کند.

  • سیگار کشیدن

در توتون ها ماده ای به اسم نیکوتین وجود دارد، که این نیکوتین در تولید ملانوسیت ها تاثیر بسیار زیادی دارد. یعنی باعث تولید بیشتر ملانوسیت ها می شود و یا ملانوسیت ها را برای تولید ملانین تحریک می کند. ملانوسیت ها سلول های اختصاصی ای در بدن افراد است، که باعث تولید رنگدانه در بدن آن ها می شود. به همین خاطر سیگار کشیدن نیز می تواند باعث تغییر رنگ لثه ها شود.

  • کم خونی در افراد

کم خونی در افراد باعث سفید شدن رنگ لثه و یا کم رنگ شدن آن می شود. کم خونی زمانی اتفاق می افتد، که گلبول های قرمز خون کم شده باشد.

  • رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان

پلاک دندانی از مواد معدنی، بزاق دهان، باقی مانده مواد غذایی و خوراکی و باکتری های داخل دهان تشکیل می شود. که برای از بین بردن آن افراد باید در طول روز مسواک بزنند، زیرا در صورت نزدن مسواک پلاک های دندان سفت می شوند و در لا به لای دندان بیشتر می شوند، که باعث تغییر رنگ دندان می شود. در نتیجه در اثر سفت تر شدن آن ها تبدیل به تارتار یا جرم دندانی می شوند. جرم های دندانی در خط لثه و لابلای دندان ها رشد می کند و باعث تغییر رنگ لثه می شود. این موضوع در افرادی که ارتودنسی کرده اند، بیشتر دیده می شود. زیرا در ارتودنسی ثابت در زیر بریس ها محل مناسبی برای جرم های دندانی و رشد باکتری ها می باشد. به همین دلیل رعایت کردن بهداشت دندان و دهان به خصوص در طول درمان ارتودنسی اهمیت زیادی دارد.

  • تغییر ملانین ها

بدن افراد به صورت طبیعی ماده ای به اسم ملانین تولید می کند. یعنی مو، پوست و چشم افراد رنگ خود را از ملانین تهیه کرده اند. به همین خاطر افرادی که میزان ملانین در بدنشان بیشتر است، رنگ پوست، مو و چشمشان تیره تر می باشد. گاهی ممکن است، لثه های قهوه ای تیره نیز به خاطر یک ملانین بیشتر در بدن باشد.

  • رد آمالگام

رد آمالگام معمولا در کنار یک پر شدگی دندان به وجود می آید، که از نظر ظاهری شبیه به یک رد خاکستری، سیاه و یا آبی است. آمالگام به ترکیبی از فلزات که برای پر کردن دندان ها پوسیده استفاده می شود، گفته می شود. که آسیب و یا ضرری برای سلامتی ندارند، اما امکان دارد، باعث تغییر رگ لثه شود.

  • سندروم دهان خندقی

سندروم دهان خندقی یک نوع عفونت مسری غیرعفونی می باشد، که باعث به وجود آمدن لثه های دردناک، تب و بوی بد دهان می شود. این بیماری باعث افزایش ترشح دهانی به خاطر رشد سریع باکتری در دهان می شود، که به دلیل ژینژیویت (التهاب شدید لثه) به وجود می آید. که باعث تغییر رنگ لثه به رنگ خاکستری یا سیاه می شود.

از دیگر دلایلی که باعث تغییر رنگ لثه می شود می توان به بیماری هایی مانند بیماری سندروم  پتروس جگرز، بیماری آدیسون، شیوه زندگی افراد، نور خورشید و…. اشاره کرد.

بررسی رنگ لثه ها

در سطر زیر به رنگ لثه ها و علت تغییر رنگشان اشاره شده است:

  • لثه قهوه ای رنگ

افرادی رنگ پوستشان تیره و یا سبزه می باشد، معمولا لثه هایشان تیره و قهوه ای رنگ و یا متمایل به رنگ قهوه ای است، که این موضوع جای نگرانی ندارد. این رنگ لثه در این افراد طبیعی هست. همچنین افرادی که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می گیرند، بر روی ملانینی که در لثه وجود دارد، تاثیر می گذارد. در نهایت باعث می شود، که رنگ لثه شان کمی تیره شود. که به مرور زمان رفع می شود.

  • لثه صورتی رنگ

بیشتر افراد رنگ لثه شان به رنگ صورتی می باشد، که نشان دهنده سالم بودن بافت لثه شان است.

  • لثه زرد و نارنجی رنگ

افرادی که لثه شان به رنگ زرد در می آید، یا در بافت لثه شان یک زخم زرد رنگ به وجود می آید، که در آن کمی ترشح وجود دارد، که به مرور زمان به رنگ نارنجی در می آید نشان دهنده عفونت ویروسی می باشد. به همین خاطر باید برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنند.

  • لثه قرمز رنگ

افرادی که لثه شان به رنگ قرمز در می آید، نشان دهنده عفونت لثه یا التهاب لثه می باشد. التهاب لثه می تواند باعث شود، افراد در حین مسواک زدن لثه شان دچار خونریزی شود. یا هنگام خوردن نوشیدنی و یا غذا لثه هایشان درد بگیرد، که باعث ایجاد حساسیت دندان نیز می شود. بنابراین بهتر است، برای رفع این مشکل به دندانپزشک مراجعه کنند.

  • لثه های سفید رنگ

رنگ سفید لثه نشان دهنده عفونت های ویروسی و یا عفونت های قارچی می باشد، که علاوه بر تغییر رنگ لثه در بافت لثه زخم هایی ایجاد می شود. که این موضوع در نهایت باعث ایجاد حساسیت لثه می شود، که باید فرد هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کند.

  • لثه های سیاه رنگ

بعضی از افراد هستند، که به صورت ژنتیکی لثه های آن سیاه رنگ می باشد، یا بخش هایی از لثه شان سیاه رنگ است، که این موضوع مشکلی ندارد. اما اگر به صورت ناگهانی رنگ لثه تان سیاه رنگ شد، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا یا به خاطر مصرف بعضی از داروهاست، یا به خاطر مصرف دخانیات و یا ملانوما می باشد.

  • لثه های خاکستری رنگ

افرادی که لثه هایشان به رنگ خاکستری می باشد، سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است. که این موضوع به خاطر استرس زیاد، سیگار کشیدن و یا نشان دهنده عفونت باکتریایی در گلو و یا دهان می باشد. بنابراین باید به دندانپزشک مراجعه کنند.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به علت تغییر رنگ لثه ها اشاره شده است. یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ لثه رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان می باشد. بنابراین سعی کنید همیشه نخ دندان بکشید، مسواک بزنید، هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از دهان شویه استفاده کنید. تا از تغییر رنگ لثه جلوگیری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *