علت کج شدن دندان ها در کودکان

علت کج شدن دندان ها در کودکان

علت کج شدن دندان ها در کودکان

آیا با علت کج شدن دندان ها در کودکان آشنایی دارید؟ والدین باید از زمانی که دندان‌های کودک جوانه زدند، به خوبی از دندان‌های فرزند خود مراقبت کرده و روند رشد دندان‌ها را با دقت کنترل کنند. کج شدن دندان‌های کودک یکی از معضلاتی است که همه والدین را نگران می‌کند. چرا که اگر یکی از دندان‌ها کج شود، همین موضوع بر روی نحوه رشد دندان‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. اگر در مراحل ابتدایی متوجه کج شدن دندان‌های کودک شوید، می‌توان با راهکار‌های سریع، درمان را انجام داد و دندان‌های کودک را مرتب کرد. در این مطلب از دکتر مهریزی، بهترین متخصص ارتودنسی، با ما همراه باشید تا در مورد علت ‌های کج شدن دندان‌های کودک صحبت کنیم.

عوامل موثر در کج شدن دندان کودکان

دندان های کج یا شلوغ ممکن است خفیف یا شدید باشند. این کاملاً واضح است و موقع لبخند زدن کاملا متوجه آن می شوید. دندان های نامرتب در کودکان می توانند دلایل مختلفی داشته باشند، از جمله :

انسداد راه بینی و تنفس دهانی

همانطور که شما نیز می دانید حالت طبیعی تنفس چه در خواب و چه در بیداری از طریق بینی صورت می گیرد. اما اگر ناچار به تنفس از طریق دهان باشیم در این صورت می توان گفت با عوارض آن نیز مواجه می شویم که از جمله این عوارض می توان به کج رشد کردن دندان ها اشاره نمود.

برخی از کودکان به دلیل اینکه راه هوایی بینی آن ها به دلایل مختلف مسدود می شود، مجبور به تنفس از راه دهانی می باشند که در این راستا با مشکلاتی چون خشکی مداوم دهان، لثه ها و تنگی فک بالا روبرو می شوند. در صورت دراز کشیده، باز ماندن دهان سبب خواهد شد فک جلویی حالت جلوزدگی به خود بگیرد. در حالت کلی می توان گفت تنفس دهانی و باز ماندن مداوم دهان تغییرات بسیاری در رشد دندان ها و شکل گیری فک را به دنبال خواهد داشت.

وراثت و ژنتیک

ژنتیک یکی از اصلی ترین دلایل کج شدن دندان کودکان است. در واقع می توان گفت الگوهای قرارگیری دندان‌ها در دهان و فک از والدین ما به ارث می‌رسند وما نمی توانیم هیچ کنترلی روی آن داشته باشیم. اگر یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها دارای دندان ‌های کج و شلوغ باشند، به احتمال زیاد فرزند نیز دندان های مرتبی نخواهد داشت. در صورت ارث بردن کجی دندان های والدین، حتی ممکن است شما نسبت به والدین خود بیشتر مشکل کج بودن دندان داشته باشید.

مکیدن انگشت شست

مکیدن انگشت از رفتارهای طبیعی متداول در نوزادان و کودکان نوپا است. معمولاً این روش آرامش بخش است و برای کودکان نوپا یک مکانیزم خاص و ویژه برای خود آرام سازی محسوب می شود. اما مکیدن انگشت شست آن هم به کررات و بیش از حد، می تواند مشکلاتی از جمله کج شدن دندان ها ایجاد کند. مکیدن انگشتان دست مخصوصاً اگر در سنین بالاتر همچنان ادامه یابد، می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند اپن بایت شدید شود، که مدت زمان ارتودنسی و هزینه ارتودنسی برای اصلاح چنین مشکلی می تواند زیاد باشد.

تاخیر در رویش و حفظ بیش از حد دندان های شیری

دندان‌های شیری کودک ممکن است دیر بیفتند و برای مدت طولانی‌تر از حد طبیعی در جای خود باقی بمانند. از طرف دیگر، ممکن است رویش دندان های دائمی کودک شما با تاخیر مواجه شود. همه این مسائل می توانند دندان ها را کج به نظر برسانند، که می تواند یک اتفاق رایج باشد و با کمک دندانپزشک اطفال به راحتی با آن ها برخورد شود.

دندان نهفته

گاهی اوقات دندان‌ها در داخل فک تشکیل می‌شوند، اما در زیر لثه یا استخوان به صورت نهفته باقی می‌مانند و بیرون نمی‌آیند. دندان های نیش دیرتر از دندان های پیش (ثنایا) رویش می‌کنند و از دندان هایی هستند که غالبا بیرون نمی‌زنند و نهفته می‌مانند. دندان‌های نهفته در بیشتر موارد به دندان‌های مجاور خود فشار می آورند و باعث چرخش یا کج شدن آن ها می‌شوند. اگر فضای قوس فک بالا کافی نباشد، دندان ها به طور کامل یا جزئی درگیر این مشکل می‌شوند و همین باعث کج بیرون آمدن دندان های کودک می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب

در مواردی که کودکان دارای رژیم غذایی نامناسبی باشند، مواد غذایی کافی و مناسب برای رشد استخوان ها و دندان ها دریافت نخواهند کرد که این امر باعث می شود تا فرد دندان های ضعیفی داشته باشد و به سرعت دچار پوسیدگی شوند. این دندان ها در معرض کج و نامرتب شدن قرار خواهند گرفت.

بیماری یا سانحه

یکی از اصلی ترین علت های کج شدن شدید دندان سانحه است. برخی سانحه هایی که برای صورت پیش می آیند مانند ضربه به فک یا دهان می توانند منجر به کج درآمدن دندان شوند. جابه جایی فک و دهان یا از دست دادن دندان ها به خاطر صدمه وارد شده منجر به جابجایی بقیه دندان‌ها در دهان می‌شود. واکنش بدن به حادثه فک و دهان شدیدتر از واکنش آن به ژن دندان کج است. بنابراین استفاده از ارتودنسی در این شرایط پیشنهاد نمی شود.

مشکلات ناشی از کجی دندان ها در کودکان

کج بودن دندان ها علاوه بر تاثیرات منفی بر روی زیبایی دندان های کودک، سبب می شود تا او نتواند فرآیند جویدن را به خوبی انجام دهد. همچنین سبب پوسیدگی دندان در کودکان و احتمال شکستن دندان ها می شود .از دیگر مشکلات ناشی از کج بودن دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز مشکلات در جویدن
  • مشکلات بهداشتی و مشکل تمیز کردن دندان ها
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری لثه و انواع عفونت های لثه
  • کاهش اعتماد به نفس شدید کودکان

نتیجه گیری

بهتر است بدانید که اگر کودک در معرض ایجاد کج شدن دندان است، برای پیشگیری از آن حتما در زمان مناسب به یک دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید. انتخاب بهترین دندانپزشک متخصص در نتیجه رفع مشکل کودک شما بسیار تاثیر گذار است. بسیاری از ناهماهنگی های بین فک بالا و پایین و همچنین بهم ریختگی دندان ها با رشد اولین دندان های دائمی کودکان قابل مشاهده هستند و با مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسی می توان آن ها را درمان نمود و از پیشرفت این اختلالات پیشگیری کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
1 پاسخ
  1. فاخر
    فاخر گفته:

    پسر من دو سالشه و از بدو تولد تا الان انگشست شصتشو خیلی میک میزنه، ممکنه که همین کار باعث بشه دندونای دائمیش کج بشن؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *