کش ارتودنسی چیست؟

کش ارتودنسی چیست؟

کش ارتودنسی چیست؟

در پاسخ به سوال کش ارتودنسی چیست؟ باید گفت، که یکی از مراحل مهم ارتودنسی است که همراه با بریس بر روی دندان نصب می شود. به کش ارتودنسی، الاستیک ارتودنسی دندان نیز می گویند، که بدون وجود آن افراد نمی توانند به نتیجه مطلوب خود در روند درمان برسند. زیرا این نوار لاستیکی کوچک کاربرد زیادی در اصلاح روابط بین دو فک در روند درمان ارتودنسی دارد.

این کش ها با قرار گرفتن بین براکت های پایین و بالا و یا در قسمت های عقبی و یا جلویی دندان باعث می شود، که کمک کند تا دندان ها در جای درست خود قرار بگیرند. هدف از کش های ارتودنسی در روند درمان ارتودنسی درمان مشکل همپوشانی فک و یا مال اکلوژن مانند کراس بایت، اوربایت، اپن بایت و یا آندربایت می باشد. استفاده از این کش ها باعث می شود، که مدت زمان درمان کاهش پیدا کند و دیگر نیازی به استفاده از روش های دیگر برای درمان مشکلات دندانی و دهانی نباشد.

کاربرد کش ارتودنسی

یکی از کاربردهای کش ارتودنسی این است، که از آن برای حرکت دادن فک یا دندان در جهت موردنظر استفاده می کنند. زیرا حرکت دادن دندان یا فک در جهت درست، فقط با ارتودنسی ثابت انجام نمی شود و باید از این کش ها کمک گرفت. از کش های ارتودنسی برای حرکت یکی از فک ها در جهت عرضی و یا جلو و عقب کشیدن فک ها استفاده می شود. برای اینکه بتوانید به نتیجه مطلوب خود برسید، باید به توصیه های متخصص ارتودنسی توجه کرده و به آن عمل کنید.

از دیگر کاربردهای کش ارتودنسی این است، که کمک می کند تا دندان در جای صحیح خود قرار بگیرد. همچنین انواع ناهنجاری های دندانی به کمک این کش ها درمان می شود. همان طور که در بالا گفته شد، اصلاح بایت مانند اوربایت یا آندربایت فقط به کمک براکت ها و سیم های ارتوذنسی درمان نمی شود و باید از کش های ارتودنسی استفاده شود. یعنی می توان گفت، افرادی که دندان هایشان بیش از حد به هم ریخته است و یا فک بالا و پایینشان ناهمانگ است، در روند درمان ارتودنسی باید بعد از نصب براکت و سیم بر روی دندان هایشان از کش های ارتودنسی استفاده کنند. تا دندان ها و یا فکشان در جهت تعیین شده حرکت کنند.

انواع کش ارتودنسی

در سطر زیر به انواع کش ارتودنسی اشاره شده است:

  • کش ارتودنسی O – Ring

از این نوع کش ارتودنسی برای نگه داشتن سیم ها در شیار براکت استفاده می شود، که به دور هر براکت قرار می گیرد. یعنی می توان گفت، که این نوع کش برای نگه داشتن سیم در داخل براکت کاربرد دارد. کش ارتودنسی O – Ring در رنگ های مختلفی وجود دارد، به همین خاطر مورد توجه افراد قرار می گیرد. همچنین بهتر است بدانید، که الاستیک های لیگاشور (Orthodontic Tie) به خاطر کوچک بودن به صورت جداگانه برای هر براکت استفاده می شود.

  • کش ارتودنسی رابربند

کش ارتودنسی رابربند کمی از کش ارتودنسی O – Ring بزرگتر است. که از آن برای فشار وارد کردن به فک و اصلاح بایت استفاده می شود. این کش نیز مانند کش O – Ring در رنگ های مختلف تولید می شود.

ویژگی های کش ارتودنسی

باتوجه به اندازه کش های ارتودنسی، ویژگی های آن نیز متفاوت می باشد. در سطر زیر به ویژگی های مهم آن اشاره شده است:

  • قطر

به عرض کش ارتودنسی، قطر می گویند، که باتوجه به کشش موردنیاز برای اتصال دو براکت، قطر آن ها متفاوت می باشد. کوچکترین عرض و یا همان قطر کش ارتودنسی 8.1 اینچ و بزرگترین آن 8.3 است.

  • استحکام

میزان قدرت و استحکام کش های ارتودنسی با اونس نشان داده می شود، که دارای سطوح مختلف سبک تا سنگین می باشد. میزان آن در الاستیک های سبک 2.5 اونس و در الاستیک های سنگین 6.5 اونس است.

جنس کش ارتودنسی چیست؟

کش های ارتودنسی معمولا از جنس لاتکس می باشند، که می توانند تا 24 ساعت قدرت کشش خود را حفظ کنند. اما افرادی که به لاتکس حساسیت نشان می دهند می توانند از کش های ارتودنسی غیرلاتکس استفاده کنند. مدت زمانی که افراد باید از این کش ها استفاده کنند، بستگی به نظر متخصص ارتودنسی دارد. زیرا بعضی از افراد هستند، که ممکن است در زمان جویدن غذا دندان هایشان سریع تر حرکت کند که باید این گونه افراد در زمان خوردن غذا نیز از این کش ها استفاده کنند.

اما اگر هم قصد در آوردن آن را در هنگام خوردن غذا دارند، بهتر است بعد از تمام شدن غذایشان آن را جایگزین کنند. معمولا متخصص ارتودنسی به بیمار خود توصیه می کند، تا از این کش ها در زمان خوابیدن نیز استفاده کند. به مرور زمان این کش ها عملکرد و قابلیت کشسانی خود را از دست می دهند، به همین خاطر بهتر است، که روزانه 3 تا 4 بار این کش ها به خصوص بعد از هر وعده غذایی تعویض شود. معمولا افراد باید مداوم از این کش ها استفاده کنند. به صورت مکرر در آوردن و گذاشتن کش ها هیچ فرقی با نذاشتن آن ندارد.

نکات استفاده از کش ارتودنسی

در سطر زیر به نکات استفاده از کش ارتودنسی اشاره شده است:

  • در هر بار بستن مجدد کش ارتودنسی و یا باز و بستن آن برای استراحت کمی درد همراه بیمار خواهد بود.
  • در ابتدا، بستن این کش باعث درد گرفتن دندان ها و یا فک می شود، که به مرور زمان از بین می رود.
  • بهتر است، که از کش ارتودنسی به صورت مداوم استفاده کنید، مگر در زمان خوردن غذا.
  • استفاده دائم از کش ارتودنسی در روند درمان تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • همان طور که در بالا گفته شد، به مرور زمان کش های ارتودنسی خاصیت ارتجاعی خودشان را از دست می دهند. به همین خاطر بهتر است، 3 تا 4 بار در روز تعویض شود.
  • در طول روند درمان ارتودنسی و عوض کردن کش های ارتودنسی بهتر است، که بهداشت دهان و دندان رعایت شود.
  • همیشه یک بسته کش اضافی را همراه خود داشته باشید.
  • اگر کش ارتودنسی پاره و یا شل شد، هر چه سریع تر اقدام به تعویض آن کنید.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال کش ارتودنسی چیست؟ پاسخ داده شده است. قیمت این کش ها باتوجه به تعداد و نوعشان کاملا متفاوت است. در روند درمان دقت کنید، که فقط از نوع کشی که متخصص ارتودنسی به شما داده استفاده کنید. علاوه براین طبق توصیه پزشک عمل کنید، یعنی بیشتر از مدت زمان توصیه شده آن را استفاده نکنید و یا تعداد آن را به صورت سر خود دو برابر نکنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *