همیشه یکی از اعضای خانواده یا یک دوست با دندان های کاملا صاف داشته ایم که هرگز به بریس یا اینویزیلاین نیاز نداشته است. این می تواند شما را ناراحت کند که این چطور ممکن است و چه چیزی در پشت دندان ها یا فک نامرتب شما وجود دارد. آیا دندان های کج ژنتیکی هستند؟ چرا برخی از افراد دندان های کجی دارند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند؟ آیا می توان از ناهماهنگی فک و دندان ها جلوگیری کرد؟

آیا دندان های کج در کودکان همیشه نگران کننده است؟

قبل از اینکه به علل کجی دندان ها بپردازیم، اجازه دهید در مورد دندان های شیری صحبت کنیم. والدین گاهی اوقات وقتی دندان های کودکشان صاف نیست وحشت می کنند، اما کج بودن دندان در بچه ها همیشه نشان دهنده مشکل نیست. اگر کودک شما دندان های شیری کج دارد، لزوماً دندان های دائمی کج نخواهد داشت. این به ویژه برای فاصله گذاری صادق است. فاصله یا فاصله بین دندان‌های شیری می‌تواند چیز خوبی باشد زیرا دندان‌های دائمی بزرگ‌تر هستند و پس از رویش فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. به همین دلیل، اگر کودک شما به طور قابل توجهی دندان های شیری شلوغ داشته باشد، این احتمال وجود دارد که دندان های دائمی نیز شلوغ شوند.

انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه می کنند که کودکان اولین ارزیابی ارتودنسی خود را در سن 7 سالگی انجام دهند. اینکار ممکن است کمی زود به نظر برسد، اما دلیل خوبی دارد. در این سن، بهترین متخصص ارتودنسی می‌تواند ببیند که نیش کودک شما چگونه شکل می‌گیرد. ما همیشه در مطب خود با بچه ها محافظه کارانه رفتار می کنیم و اکثر آنها فوراً به درمان نیاز ندارند. ما می توانیم زمان ایده آلی را برای آنها مشخص کنیم که در نوجوانی گذاشتن بریس را شروع کنند.

با این حال، اگر متخصص ارتودنسی علائمی مانند ناهنجاری‌هایی با رشد فک یا صورت یا شلوغی شدید دندان ها را شناسایی کند، گاهی اوقات مداخله زودهنگام بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت. در موارد خاص، ممکن است فاز 1 درمان ارتودنسی را توصیه کند، یعنی زمانی که کودک هنوز در حال رشد است. دکتر معمولا از وسایل ارتودنسی برای هدایت رشد فک و صورت (ارتوپدی دندانی و صورت) استفاده می کند. هدف این است که دکتر هر گونه ناهنجاری اسکلتی را اصلاح کند و فضا را برای دندان های دائمی ایجاد کند. زمانی که درمان اولیه ارتودنسی ضروری باشد، می‌تواند درمان بعدی را آسان‌تر کند و از نیاز به جراحی فک اصلاحی یا کشیدن دندان‌های دائمی جلوگیری کند.

در مواقع دیگر، اگر عادات عملکردی یا دهانی (مانند مکیدن شست، فشار زبان، تنفس با دهان و غیره) را شناسایی کنیم، که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، می‌توانیم به والدین برای اصلاح این عادت راهنمایی کنیم. ترک این عادت ممکن است به طور کامل از کج شدن دندان ها جلوگیری نکند، اما ممکن است از مال اکلوژن جدی (بایت نامناسب) که نیاز به درمان گسترده دارد جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دو مرحله ای کودکان

چه چیزی باعث کج شدن دندان ها می شود؟

  • ژنتیک

برای بسیاری از بیماران، کج شدن دندان ها ژنتیکی است. اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آنها دندان های کجی دارند، ممکن است شما نیز دندان های کجی داشته باشید. انواع مختلف مال اکلوژن، مانند اوربایت، آندربایت، اپن بایت و کراس بایت، اگرچه گاهی اوقات در اثر عادات دهانی ایجاد می شود، اغلب به دلیل اندازه یا موقعیت فک است. اندازه فک و دندان های ما توسط ژنتیک تعیین می شود، اما اغلب با یکدیگر مطابقت ندارند. به عنوان مثال، ممکن است یک فک کوچک طبق ژنتیک پدر و دندانهای بزرگ بر اثر ژنتیک مادر داشته باشیم که در نتیجه باعث شلوغی بیش از حد دندان ها می شود. یا اگر برعکس این اتفاق بیفتد و فک‌های بزرگ‌تر با دندان‌های کوچک‌تر داشته باشیم، در این صورت فاصله اضافی خواهیم داشت.

  • عادات دهانی

عادات دهانی مکرر مانند مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی مدت از پستانک، به خصوص اگر این عادت پس از شروع رویش دندان های دائمی ادامه یابد، نیز می تواند علت کج شدن دندان ها و نیش نامرتب باشد. هنگامی که کودک انگشت شست یا پستانک خود را می مکد، پشت دندان های جلویی بالایی فشار وارد می کند. این فشار می تواند باعث تغییراتی در کام آنها شود و همچنین منجر به بیرون زدگی یا اورجت دندان ها و مسائلی مانند اپن بایت شود.

  • اختلالات میوفنشنال دهان

اختلالات دهان و صورت، عملکرد عضلانی مانند تنفس دهانی و وضعیت زبان نیز از علل شایع دندان های کج هستند. وقتی کودکان در تنفس از طریق بینی مشکل دارند، چه به دلیل مشکل راه هوایی یا حتی آلرژی، ممکن است به تنفس دهانی متوسل شوند. تنفس مزمن از راه دهان نیز به نوبه خود می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد صورت آنها شود و منجر به کج شدن دندان ها و انواع مال اکلوژن شود. رانش زبان که بلع معکوس یا بلع نابالغ نیز نامیده می شود، زمانی است که هنگام قورت دادن یا صحبت کردن، زبان به دندان های جلویی ضربه می زند یا بین دندان های جلویی بیرون می زند. اگرچه حرکت رانش برای ایجاد کجی دندان ها کافی نیست، زبان معمولاً در حالت استراحت نیز در وضعیت رو به جلو باقی می ماند که باعث ایجاد مشکلاتی می شود. در داخل دهان، زبان به دندان‌ها فشار وارد می‌کند در حالی که از بیرون، عضلات صورت فشار وارد می‌کنند. این ترکیب می تواند در رشد جمجمه و صورت اختلال ایجاد کند و باعث کج شدن دندان ها و مشکلات بایت شود.

  • از دست دادن زودهنگام دندان های شیری

دندان های شیری مهم هستند. اگر کودکی زودتر دندان شیری خود را از دست بدهد، مشکلی به نظر نمی رسد، زیرا به هر حال می افتد، اما اینطور نیست. دندان‌های شیری به رشد صورت و گفتار کمک می‌کنند، به جویدن کمک می‌کنند و مهم‌تر از همه، فضایی را برای ورود دندان‌های دائمی ذخیره می‌کنند. دندان های باقی مانده به داخل شکاف منتقل می شوند. دندان دائمی نمی توانند به درستی رویش پیدا کنند و در موارد شدید حتی می تواند نهفته شود (زیر بافت یا استخوان گیر کند) و منجر به شلوغی شود. بنابراین در هنگام مشاهده این مشکل، ارتودنسی کودکان ضروری است.

  • ضربه به دندان ها

آسیب دندانی مانند ضربه آرنج به دهان در حین ورزش می تواند دندان ها را جابجا کند. اگر درمان نشود، نه تنها یکی از دندان ها کج می شود، بلکه دندان های دیگر نیز ممکن است جابجا شوند تا دندان آسیب دیده را در خود جای دهند.

  • عدم جایگزینی دندان های دائمی از دست رفته

اگر یک دندان دائمی را به دلیل بیماری پریودنتال، پوسیدگی شدید، آسیب یا وضعیت سلامتی از دست دادید، جایگزینی آن با ایمپلنت دندان یا ترمیم مانند بریج دندان ضروری است. این به این دلیل است که همانطور که در مورد دندان شیری از دست رفته صحبت کردیم، وقتی یک دندان دائمی از دست رفته دارید که جایگزین نشده است، دندان های باقی مانده به فضای باقی مانده منتقل می شوند. این باعث ایجاد تغییراتی در بایت شما می شود و در نهایت می تواند باعث کج شدن دندان ها شود. علاوه بر این، از آنجایی که استخوان فک دیگر در جایی که دندان از دست رفته است تحریک نمی شود، بدن استخوان را جذب می کند. این از دست دادن استخوان همچنین ممکن است روی تراز دندان ها و حتی ظاهر صورت شما تأثیر بگذارد.

  • تغییرات طبیعی با افزایش سن

با افزایش سن، نیش اغلب عمیق تر می شود و دندان ها به طور طبیعی تغییر می کنند. به همین دلیل است که استفاده از نگهدارنده بعد از بریس یا اینویزیلاین کلید حفظ نتایج شما است. اگر فراموش کنید که نگهدارنده خود را بپوشید، با گذشت زمان، ممکن است دندان ها به جای قبلی خود برگردند. حتی اگر قبلاً به بریس یا اینویزیلاین نیاز نداشتید، ممکن است متوجه شوید که دندان‌هایتان با افزایش سن کج می‌شوند.

  • کار دندانپزشکی

ترمیم‌های نامناسب دندان مانند روکش‌ها، بریج‌ها و پرکننده‌ها می‌تواند تأثیر منفی بر بایت شما داشته باشد و باعث درد و کاهش عملکرد و همچنین نامرتبی دندان‌ها شود.

اطلاعات بیشتر: قیمت ارتودنسی 1401

آیا می توان از کج شدن دندان ها پیشگیری کرد؟

هیچ راهی برای تضمین داشتن دندان های صاف و عدم نیاز به بریس یا اینویزیلاین وجود ندارد. دندان های کج و ناهماهنگی بایت اغلب دارای یک جزء ژنتیکی هستند و اگر اینطور باشد، واقعا نمی توان از آنها پیشگیری کرد. با این اوصاف، توقف عادات دهانی مانند مکیدن شست و استفاده از پستانک و جستجوی درمان برای مسائلی مانند فشار دادن زبان و تنفس دهان، می‌تواند از برخی مشکلات گاز گرفتن جلوگیری کند یا حداقل جلوی بدتر شدن آنها را بگیرد. شلوغی را نیز می توان با انتخاب یک نگهدارنده فضای دندانی برای دندان شیری که خیلی زود از دست داده است یا با جایگزینی دندان دائمی از دست رفته کاهش داد یا از آن جلوگیری کرد. در نهایت، استفاده از محافظ دهان هنگام ورزش یا انجام هر فعالیتی که می‌تواند منجر به ضربه به صورت شود، تمرین خوبی است و دندان‌های شما و موقعیت آنها را حفظ می‌کند. بهتر است برای اصلاح ناهنجاری های خود به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. دکتر مهریزی بهترین دکتر ارتودنسی غرب تهران با بیش از 10 سال سابقه در زمینه انواع خدمات ارتودنسی در خدمت بزرگسالان و کودکان است.

چرا دندان های کج نیاز به ترمیم دارند؟

مواقعی وجود دارد که دندان‌های کمی کج یا یک شکاف کوچک می‌تواند به لبخند شما جذابیت بخشد که ممکن است نیازی به اصلاح نداشته باشید، مگر اینکه احساس خودآگاهی کنید. اما حقیقت این است که اغلب دندان های کج باید اصلاح شوند زیرا:

  • مهمتر از همه، شما می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید و دندان های کج شما را آزار می دهد.
  • برخی از دندان‌ها هنگام جویدن، ضربه بیشتری را تحمل می‌کنند و در نتیجه سایش بیش از حد یا ناهموار مینای دندان ایجاد می‌شود.
  • آنها می توانند جویدن را هنگامی که دندان ها در موقعیت های اشتباه قرار دارند دشوار یا دردناک کنند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4.5/5 - (2 امتیاز)