ارتودنسی در بزرگسالان

ارتودنسی در بزرگسالان

چقدر سن برای ارتودنسی مهم است؟ 

سن به ندرت یک عامل تصمیم‌گیری برای درمان ارتودنسی است. در حالی که ارتودنتیست شما بسیاری از متغیرها را در طراحی طرح درمانی شخصی‌سازی شما در نظر می‌گیرد، این درمان برای بزرگسالان به اندازه‌ای موفقیت‌آمیز است که برای نوجوانان است. در واقع، یکی از هر سه بیمار ارتودنسی بزرگسال است، که نشان می‌دهد که نباید اجازه دهید سن شما از دستیابی به لبخندی که همیشه می‌خواستید جلوگیری کند.

سن و جابجایی دندان: آیا تأثیری دارد؟

مادامی که فرآیند فیزیولوژیکی جابجایی دندان‌ها از طریق استخوان همانند است، مهم نیست که شما 8 ساله هستید یا 80. دندان‌ها به واکنش به نیروهایی که به مدت زمانی روی آن‌ها وارد می‌شود، جابجا می‌شوند، بدون توجه به سن شما. بسیاری از مشکلات ارتودنسی می‌توانند به راحتی برای بزرگسالان همانند کودکان و نوجوانان تصحیح شوند. اگرچه شما دیگر نوجوان نیستید، اما دندان‌های شما هنوز می‌توانند جابجا شده و تنظیم شوند تا یک لبخند زیبا و یک گزیده سالم ایجاد شود.

تفاوت درمان ارتودنسی بزرگسالان از ارتودنسی کودکان یا نوجوانان چیست؟

بزرگترین تفاوت در ارتودنسی بزرگسالان در مقایسه با کودکان/نوجوانان این است که بزرگسالان دیگر در حال رشد نیستند. اگرچه این موضوع بر موفقیت درمان ارتودنسی تأثیری نخواهد گذاشت، اما درمان بزرگسالان ممکن است کمی طولانی‌تر از کودکی با مشکل مشابه به طول بیانجامد، به دلیل رشد و چگالی بافت استخوانی بزرگسالان.

عوامل اضافی که ارتودنتیست شما در انتخاب درمان بهینه را در نظر می‌گیرد شامل وجود پر کردن‌ها، دندان‌های گمشده، دندان‌های ناهنجار یا فرسوده یا بیماری‌های دندانی می‌شود. برخی از داروها و عادات مانند سیگار کشیدن، فشار دادن یا خرد کردن دندان‌ها، یا تلقیح زبان می‌توانند بر نتیجه درمان تأثیر بگذارند. معمول است که ارتودنتیست‌ها با دندانپزشک خانواده کودک همکاری کنند تا مراقبت‌ها را هماهنگ کنند، و همین امر برای ارتودنسی بزرگسالان نیز صادق است. برای رسیدن به سلامت دندانی بهینه برخی از بزرگسالان، ممکن است لازم باشد دندانپزشک و ارتودنتیست با دیگر متخصصان دندانی مانند جراحان دهان و فک‌ها، پریودونتیست‌ها و اندو دانتیست‌ها همکاری کنند.

چگونگی عملکرد فرآیند درمان بزرگسالان

برای جابجایی دندان‌های شما به موقع‌ترین موقعیت‌ها، ارتودنتیست شما از “دستگاه‌هایی” استفاده می‌کند که نیروهای کنترل شده‌ای را اعمال می‌کنند که به طور ملایم و پیش‌بینی‌شده دندان‌ها را مجدداً جابجا می‌کنند. معمول‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در ارتودنسی بزرگسالان از دستگاه‌های زنجیره‌ای و ارتودنسی شفاف استفاده می‌شود. برای آشنایی با نحوه قالب گیری ارتودنسی مقاله مربوط به آن را می توانید مطالعه کنید.

برای کسانی که نگران زیبایی هستند، پیشرفت‌های ارتودنسی باعث شده‌اند که درمان ارتودنسی راحت‌تر و کمتر قابل مشاهده‌تر از همیشه کنند. بسیاری از گزینه‌های درمان امروزی به طور خاص طراحی شده‌اند تا ظاهر دستگاه را به حداقل برسانند و به هر شیوه زندگی بهتری برآید.

این شامل ارتودنسی شفاف یا گزینه‌های مختلف درمان با دستگاه‌های ارتودنسی مانند دستگاه‌های ارتودنسی سرامیکی است که با رنگ دندان‌های شما تطابق دارند؛ دستگاه‌های ارتودنسی خود بسته‌کننده که ممکن است همچنین سرامیکی باشند و از این رو کمتر قابل مشاهده باشند؛ یا دستگاه‌های ارتودنسی زبانی که بر روی سطوح پشتی دندان‌ها قرار می‌گیرند و اصولاً غیرقابل مشاهده هستند اما همچنان موثر هستند.

با این حال، لازم به ذکر است که هر نوع دستگاه مناسب هر نوع مشکل ارتودنسی نیست و انتخاب ارتودنتیست مجاز امری حیاتی است. با همکاری با یک متخصص ارتودنسی، شما تضمین می‌کنید که دستگاه مناسبی برای تصحیح مشکل ارتودنسی منحصر به فرد شما انتخاب شود. ارتودنتیست‌ها به تمامی گزینه‌های دستگاه دسترسی دارند و بیشتر از هر کس دیگری در حرفه دندانپزشکی، ارتودنتیست‌ها می‌دانند که کدام دستگاه برای مراقبت از بیمارانی خاص مناسب است.

مدت درمان ارتودنسی بزرگسالان

مدت درمان ارتودنسی بزرگسالان بستگی به شدت و پیچیدگی مشکلات دارد و هر بیمار برای نیازهای خود یک برنامه منحصر به فرد دارد. ارتودنتیست شما قادر خواهد بود تا در جلسه مشاوره اولیه به شما زمانبندی دقیق‌تری برای درمان خاص شما ارائه دهد.

با این حال، می‌توان فرض کرد که بیماران با دندان‌های کمی از محل ناهمتا هم معمولاً حدود هشت تا دوازده ماه زمان می‌برند، در حالی که موارد پیچیده‌تر ممکن است چند سال زمان برای تکمیل درمان نیاز داشته باشند. در طول این مدت، ویزیت‌های ارتودنسی هر شش تا هشت هفته برای نظارت بر پیشرفت شما برنامه‌ریزی می‌شود. این یک سرمایه‌گذاری نسبتاً کوچک در زمان است که بهبود سلامت دندانی، عملکرد فک، جویدن، مراقبت از دندان، و اعتماد به نفس کلی خود را پرداخت می‌کند.

اهمیت ارتودنسی دندان در بزرگسالان

درمان ارتودنسی در بزرگسالان به طور کلی موثر است و طبق گفته مقالات علمی اخیر این ادعا تایید شده است. در زیر به برخی از یافته‌های علمی اشاره می‌کنیم:

تاثیر درمان ارتودنسی بر عملکرد فک و دهان: مطالعات نشان داده‌اند که درمان ارتودنسی در بزرگسالان می‌تواند باعث  بهبودهای قابل توجهی در عملکرد فک و دهان می شود، مثل بهبود تعامل بین فک‌ها، جوانه‌گیری و تعادل فک‌ها.

تأثیر درمان ارتودنسی بر بهبود بهداشت دهان و دندان: تعدادی از مقالات نشان داده‌اند که درمان ارتودنسی می‌تواند به بهبود بهداشت دهان و دندان کمک کند، از جمله کاهش تجمع‌های باکتریایی، پیشگیری از بیماری‌های لثه و تقویت بهداشت دهانی عمومی.

تاثیر درمان ارتودنسی بر بهبود راحتی و کیفیت زندگی: تحقیقات امروزی نشان داده‌اند که درمان ارتودنسی می‌تواند باعث بهبود راحتی و کیفیت زندگی بزرگسالان شود، از جمله افزایش اعتماد به نفس و رضایت از ظاهر خود.

این تحقیقات و یافته های امروزی نشان می‌دهند که درمان ارتودنسی در بزرگسالان به طور علمی موثر است و قطعا باعث اثرات مثبتی بر عملکرد فک و دهان، بهداشت دهان و دندان، و کیفیت زندگی آنان می تواند داشته باشد. ارتودنسی با لیزر یکی از پیشرفت های درمانی در دندانپزشکی است که به زودی می تواند تحول عظیمی در ارتودنسی بزرگسالان ایجاد کند.

کلام آخر

فقط به این خاطر که شما دیگر کودک نیستید، به این معنی نیست که فرصت داشتن یک لبخند سالم و زیبا از دست شما گذشته است. شما نیازی نیست که باقی عمر خود را با پنهان کردن لبخندتان بگذرانید. هنگام در نظر گرفتن درمان ارتودنسی، سن شما مهم نیست. شما می‌توانید لبخندی که همیشه خواسته‌اید را داشته باشید، و این با مشاوره با یک متخصص ارتودنسی آغاز می‌شود.

اگر در مورد انجام درمان ارتودنسی سوالی دارید با ما تماس بگیرید. کارکنان ما به آسانی برای ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز شما وقت صرف می کنند و شما را در تمام مراحل عمل دندانپزشکی راهنمایی می کنند.هم چنین می توانید نمونه درمان های ارتودنسی دکتر مهریزی را از طریق لینک درج شده مشاهده کنید.

اطلاعات بیشتر:هزینه ارتودنسی در سال 1403

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *