ارتودنسی دندان‌ های ایمپلنت شده چگونه است؟

ارتودنسی دندان‌های ایمپلنت شده

برای مدت طولانی، درمان ارتودنسی بخش مهمی از دندانپزشکی برای صاف کردن دندان‌های کج و حصول اطمینان از بهترین ظاهر آن‌ها بوده است. همانطور که فناوری ایمپلنت دندانی بهبود یافته است، اکنون افراد بیشتری از ایمپلنت به عنوان جایگزینی برای دندان های از دست رفته خود استفاده می کنند. اما این سوال پیش می‌آید: آیا افرادی که ایمپلنت‌های دندانی دارند می‌توانند از بریس برای صاف کردن دندان‌های خود یا اصلاح مشکلات فک بهره ببرند؟ برای دریافت جواب این سوال با دکتر احسان مهریزی، متخصص ارتودنسی در سعادت آباد، همراه باشید

ماهیت ایمپلنت های دندانی

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با خود ایمپلنت دندان و نحوه قرار دادن آن در دهان آشنا شویم. ایمپلنت‌ها ریشه‌های دندان مصنوعی هستند که از مواد زیست‌سازگار مانند تیتانیوم ساخته شده‌اند که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند تا از دندان‌های مصنوعی مانند تاج، بریج یا پروتز در بالای آن‌ها حمایت کنند. هنگامی که ریشه تیتانیوم در داخل استخوان فک قرار می گیرد، دندانپزشک آن را برای چندین ماه رها می کند تا فرآیندی به نام osseointegration(فرآیند جوشخوردن ایمپلنت دندان) انجام شود. این فرآیند شامل جوش خوردن ریشه ایمپلنت با استخوان فک و پایدار شدن آن است. سپس دندان مصنوعی روی قطعه ای به نام اباتمنت در بالای ریشه قرار می گیرد و ساختار ایمپلنت دندان تکمیل می شود. برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، ایمپلنت گزینه ای طولانی مدت است که طبیعی به نظر می رسد و درست مانند دندان های واقعی عمل می کند.

مشکلات بریس های دندانی که کاشته شده اند

هنگامی که بریس ها را جایگذاری می‌شوند، دندان های شما با نیروهای کنترل شده به جای مناسب خود حرکت می کنند. هنگامی که ایمپلنت وجود دارد، باید چند نکته را در نظر گرفت:

  1. بریس ها ممکن است در یکپارچگی ایمپلنت اختلال ایجاد کنند: ما قبلاً در مورد فرآیند اسئواینتگریشن توضیح دادیم، زور یا حرکت بیش از حد در طول درمان ارتودنسی می تواند این یکپارچگی را مختل کند و امنیت ایمپلنت را به خطر بیندازد.
  2. موقعیت ایمپلنت: موفقیت درمان ارتودنسی بستگی زیادی به محل قرارگیری ایمپلنت ها دارد. ایمپلنت ها باید به درستی در قوس دندان قرار گیرند تا دندان ها به خوبی روی هم قرار گیرند.
  3. حمایت از استخوان برای ایمپلنت مهم است: حرکت دندان ها با بریس می تواند ساختار استخوان اطراف آنها را تغییر دهد که می تواند ایمپلنت های دندانی را پایدارتر کند. برای اینکه هم ایمپلنت ها و هم درمان ارتودنسی در درازمدت کار کنند، استخوان باید به درستی حمایت شود.

بنابراین، آیا استفاده از بریس باعث تغییر پایداری ایمپلنت‌های دندانی می‌شود؟ اگر درمان ارتودنسی به درستی برنامه ریزی و انجام شود، نباید ایمپلنت های دندان  را تا حد زیادی بی ثبات کند. با این حال، ممکن است نیاز باشد که ایمپلنت ها به دقت تحت نظارت و تنظیم قرار گیرند تا مطمئن شوید که در طول درمان در جای خود باقی می مانند.

آیا من گزینه مناسبی برای گرفتن بریس با ایمپلنت هستم؟

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بریس ها برای شما کار می کنند یا خیر، باید معاینه کامل را انجام دهید. معمولاً یک متخصص ارتودنسی و یک دندانپزشک یا جراح دهان که در دندانپزشکی ایمپلنت تخصص دارد برای انجام این کار با هم همکاری می کنند. برخی از ملاحظات مهم در روند مشاوره و طرح های درمانی عبارتند از:

  • ایمپلنت شما چقدر پایدار است: ثبات و یکپارچگی ایمپلنت ها باید با استفاده از معاینه بالینی و روش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن CBCT بررسی شود.
  • نحوه قرارگیری ایمپلنت شما نسبت به دندان های دیگر: برای اینکه بفهمید آیا درمان ارتودنسی امکان پذیر است یا خیر، موقعیت و زاویه ایمپلنت ها نسبت به دندان های اطراف و قوس دندان به طور کلی اندازه گیری می شود.
    اهداف درمانی بر اساس دندان ها و ظاهر صورت، عملکرد بایت و سلامت کلی دهان شما تعیین می شود.

تکنیک های ارتودنسی دندان های کاشته شده

بیماران کاشت دندان می توانند از روش های مختلف ارتودنسی استفاده می‌کنند همانند موارد زیر:

  • لوازم ثابت: می‌توانید از بریس‌های سنتی یا بریس‌های لینگوال برای جابجایی دندان‌ها در جای خود با اعمال نیرو در طول زمان استفاده کنید. مهم است که نیروی زیادی به ایمپلنت وارد نکنید.
  • درمان ترازهای شفاف: ترازهای شفاف کمتر از بریس های استاندارد مشخص هستند و می توان آنها را به طور کامل در اطراف ایمپلنت های دندانی ساخت. برخی تغییرات یا اتصالات دقیق را می توان ایجاد کرد تا درمان بهتر عمل کند.
  • رویکرد بین رشته ای: در برخی موارد پیچیده، زمانی که جنبه های مختلف درمان ارتودنسی و کاشت ایمپلنت باید در نظر گرفته شود، ارتودنتیست ها، جراحان دهان و پروتز ممکن است نیاز به همکاری داشته باشند تا بهترین نتیجه را به دست آورند.

خطرات احتمالی و نحوه مراقبت از بریس با ایمپلنت

درمان ارتودنسی خطراتی دارد، مانند صدمه زدن به ایمپلنت دندان، تغییر ساختار استخوان یا مشکلات لثه. متخصص ارتودنسی شما در مورد این خطرات با شما صحبت می کند و اقدامات مناسبی را برای کاهش آنها انجام می دهد. همچنین، در طول درمان ارتودنسی، مهم است که مراقب ایمپلنت ها و بافت های اطراف آن باشید تا به سرعت متوجه هر گونه مشکلی شوید. افرادی که ایمپلنت های دندانی دارند ممکن است نیاز به مراجعه بیشتر به دندانپزشک و پیروی از دستورالعمل های تمیز کردن ویژه برای حفظ سلامت دندان های خود داشته باشند. باید دید در آینده ارتودنسی با لیزر تا چه میزان می تواند در ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده موثر باشد.

مدت مراقبت از ارتودنسی دندان‌های ایمپلنت شده چقدر است؟

مدت زمان درمان دندان بستگی به پیچیدگی پرونده و اهداف درمانی دارد. متخصص ارتودنسی یک برنامه درمانی شخصی برای شما خواهد ساخت که شامل جدول زمانی برای زمانی است که می توانید انتظار مشاهده نتایج را داشته باشید.

همچنین این مورد را در نظر بگیرید که بسته به شرایط، ممکن است به روش‌های اضافی مانند پیوند استخوان، تغییر موقعیت ایمپلنت یا تغییرات پروتز نیاز داشته باشید تا بیشترین بهره را از ارتودنسی دندان‌های ایمپلنت شده داشته باشید.

نتیجه گیری در مورد ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده

گرفتن بریس در حین کاشت ایمپلنت دندان امکان پذیر است، اما باید با کمک متخصصان دندانپزشکی این روند را به دقت برنامه ریزی کنید و پروتکل های درمانی را به شدت رعایت کنید. متخصصین ارتودنسی می توانند با مقابله با مشکلات منحصر به فردی که با ایمپلنت های دندانی به وجود می آیند، به شما کمک کنند تا لبخندی صاف تر، ثبات دندانی طولانی مدت و بایتی هماهنگ داشته باشید. تصمیم نهایی در مورد انجام این روش به وضعیت دهان و نوع درمان مورد نیاز شما بستگی دارد. با ترکیب ایده های ارتودنسی و ایمپلنت دندانپزشکی، دندانپزشکان می توانند مراقبت های همه جانبه ای را به شما ارائه دهند که ظاهر و عملکرد لبخند آنها را بهبود می بخشد.
اگر در مورد انجام درمان ارتودنسی برای کاشت دندان سوالی دارید با ما تماس بگیرید. کارکنان ما به آسانی برای ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز شما وقت صرف می کنند و شما را در تمام مراحل عمل دندانپزشکی راهنمایی می کنند.

مطالعه بیشتر: هزینه ارتودنسی در سال۱۴۰۳

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *