ارتودنسی دندان نیش

التهاب لثه در ارتودنسی

در بین دندان‌ های هر فرد، نامنظم‌ترین و شایع‌ترین نوع بی‌نظمی مربوط به دندان‌های نیش می‌شود. تعداد کج بودن دندان‌های نیش متفاوت بوده و ممکن است یک یا هر چهارتای آنها کج باشند. همچنین ممکن است مشکلات دیگری نظیر کوتاهی، بلندی و… را داشته و بر چهره افراد اثر بگذارند.

باتوجه‌به اینکه دندان نیش تأثیر بسیاری بر چهره افراد می‌گذارد بهترین راه برای درمان این مشکل، ارتودنسی است. در این مطلب از مطب دکتر مهریزی به بررسی ارتودنسی دندان نیش و مطالب مربوط به آن می‌پردازیم؛ بنابراین با ما همراه باشید.

لینک مفید: ارتودنسی دندانهای ایمپلنت شده

دلایل ایجاد دندان نیش نهفته

  1. مشکل در ساختار استخوان به دلایل ژنتیکی: گاهی اوقات دلایل ژنتیکی موجب نازک شدن استخوان‌های فک و ایجاد ضایعات نابالغ می‌گردند که می‌تواند موجب بروز مشکلات زیادی در دندان‌های نیش شود.
  2. کوچک بودن فک: کوچک بودن فک و نبود فضا، سبب می‌گردد تمامی دندان‌ها درون فک جای نگیرند و به دلیل نبودن فضا برای جوانه‌زدن دندان‌ها از لثه، دندان‌های نیش ممکن است به‌صورت نهفته بماند یا کج‌وکوله دربیاید.
  3. وجود دندان‌های اضافی: گاهی اوقات دندان‌های اضافی سبب فشردگی و تنگ شدن فک می‌گردند و باعث می‌شوند دندان‌های نیش نتوانند فضا برای جوانه‌زدن از لثه داشته باشند و در نتیجه به‌صورت نهفته باقی می‌مانند.
  4. عادت‌های بد دوران کودکی: گاهی اوقات کودکان هنگام غذاخوردن زبان خود را به‌جای اینکه به سمت سقف دهان متمایل کنند به سمت دندان‌های جلویی آورده و به آن‌ها فشار وارد می‌کنند و همین امر می‌تواند سبب ایجاد مشکل در دندان‌های نیش گردد. استفاده بیش از حد از پستانک و شیشه شیر در دوران کودکی و قراردادن سر مداد و خودکار و سایر اشیا در دهان نیز می‌تواند سبب ایجاد مشکل در دندان‌های نیش گردد.

لینک مرتبط: نشانه های نیاز کودک به بریس

ارتودنسی دندان نیش چیست؟

ارتودنسی دندان نیش یکی از درمان‌های دندان‌های نیش در گوشه دهان است. همان‌گونه که می‌دانیم دندان‌های نیش بر روی زیبایی صورت و چهره تأثیر بسیار زیادی داشته و در همه چهره مشخص بوده و یا حتی به‌گونه ای در چشم هستند. ارتودنسی برای درمان دندان‌های نیشی که برآمده است و یا خارج از قوس دندانی بیمار جای گرفته، استفاده می‌شود.

لینک مفید: ارتودنسی دیجیتال

چنانچه بیمار با این مشکل روبرو شود در هنگام صحبت‌کردن و یا خندیدن دندان‌های نیشش خیلی جلب‌توجه می‌کند و در فرم کلی صورت به چشم می آید. همین ناموزونی برای برخی بیماران حساسیت ایجاد کرده و آنها خواهان درمان ارتودنسی دندان‌های نیش، توسط متخصص ارتودنسی هستند.

لینک مفید: ارتودنسی در بزرگسالان

انواع روش‌های ارتودنسی دندان نیش

  1. براکت‌های ثابت: در این روش، براکت‌های کوچکی روی سطح دندان‌ها چسبانده می‌شوند و سپس با سیم‌های ارتودنسی به هم پیوند داده می‌شوند. این روش برای مواردی که نیاز به تصحیح جزئی یا گسترده‌تر دندان‌ها و فک‌ها باشد، استفاده می‌شود.

لینک مرتبط: ارتودنسی ثابت

  1. براکت‌های شفاف: این نوع براکت‌ها به‌جای براکت‌های فلزی، از مواد شفافی مانند کریستال سرامیک یا پلی‌کربنات استفاده می‌کنند. این روش به دلیل شفافیت براکت‌ها و نامرئی‌بودن معمولاً برای افرادی که به زیبایی خاصی توجه دارند، مناسب است.
  2. ارتودنسی متحرک: این روش شامل استفاده از اسپیسرها و دستگاه‌های متحرکی است که قابلیت تنظیم و تغییر را دارند. این روش برای تصحیح مشکلات ساده‌تر مانند انحرافات کوچک دندان‌ها مناسب است.
  3. جراحی در ارتودنسی: در موارد پیچیده‌تر، مانند جلوگیری از رشد نامناسب فک‌ها یا تصحیح قرارگیری غیرطبیعی دندان‌ها، جراحی ارتودنسی انجام می‌شود. این روش به همکاری میان ارتودنتیست و جراح فک احتیاج دارد است.

لینک مفید: جراحی فک یا ارتودنسی

لینک مرتبط و خواندنی: ارتوسرجری

در چه صورتی باید دندان‌های نیش را ارتودنسی کنیم؟

با توجه‌ به مهم بودن دندان نیش برای افراد، گاهی این دندان‌ها دچار کج‌شدگی می‌شوند. همچنین ممکن است بلندتر از دیگر دندان‌های فرد باشند. در حالت عادی باید دندان‌های نیش با دندان‌های دیگر هم‌تراز، هماهنگ و در یک راستا قرار بگیرند که اگر چنین نباشد، باید دندان مورد بررسی قرار گیرد.

اگر دندان نیش در شرایط مناسبی نباشد و دندان‌های عقل بیمار خارج نشده باشند یا به‌ صورت نیمه نهفته و در شرایط نامناسبی قرار بگیرند، در این شرایط باید دندان‌های نیش ارتودنسی شوند. باید توجه داشت که برای ارتودنسی دندان‌های نیش باید به دندان‌پزشکی ماهر و باتجربه مراجعه کرد.

عوامل مؤثر بر ارتودنسی دندان نیش

عواملی که بر روی ارتودنسی دندان نیش نهفته تأثیرگذار است شامل موارد زیر است:

  • سن
  • زاویه دندان منحرف یا نهفته
  • محل نهفتگی دندان و عمق آن
  • مقدار فضای قوس دندانی روی ارتودنسی دندان نیش

بعضی  اوقات زاویه دندان نیش نهفته برای انجام ارتودنسی مناسب نبوده و اگر براکت گذاشته شود به دندان‌های کناری فشار و آسیب وارد می‌کند. در این شرایط باید به‌جای ارتودنسی از جراحی استفاده کنید و بعد از کشیدن دندان برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته از ایمپلنت استفاده کنید.

افراد واجد شرایط انجام ارتودنسی دندان نیش

افرادی که دارای شرایط زیر هستند، بهترین کاندیدا برای انجام ارتودنسی دندان نیش هستند که این شرایط عبارت‌اند از:

  • ازدحام بیش از حد دندان‌ها در فک بالا و یا فک پایین
  • انحراف و کج بودندندان‌ها
  • وجود دندان نیش نهفته
  • کوچک بودن فضای فک
  • کج‌شدن دندان‌های نیش به سمت سقف دهان و یا گونه‌ها

خدمات: ارتودنسی نامرئی

اگر مشکلات ارتودنسی دندان نیش را رفع نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در برخی موارد اگر کاری به نامرتبی دندانی نداشته باشیم مشکلی پیش نمی‌اید. به‌ عنوان‌ مثال اگر دندان‌ ها مقداری کج باشند اگر ارتودنسی صورت نگیرد بعید است مسئله جدی پیش بیاید کمااینکه بیشتر مردم در تمام طول عمر به همین شکل هستند.

در حالیکه بعضی از ناهنجاری‌ های دندان و فک باید حتماً درمان شده تا مشکلات و یا عوارض احتمالی برای بیماران ایجاد نشود. به طور مثال جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین هم مشکلات زیبایی به وجود می آورد هم ناراحتی، درد و سایش دندان‌ها را ایجاد میکند و باید حتما درمان شود.

در خصوص ارتودنسی دندان نیش هم باید اشاره کنیم که اگر این دندان‌ها نهفته باشند حتماً باید در معرض دید قرار گرفته و با کمک نیروهای ارتودنسی با سایر دندان‌ها هماهنگ شوند. ماندن دندان‌ها به‌ طور مدت طولانی در زیر لثه و یا قسمت‌های دیگر می‌تواند سبب درد شدید، عفونت، کج‌ شدن بقیه دندان‌ها و مشکلاتی ازاین‌قبیل شود.

خدمات: ارتودنسی لینگوال

کشیدن دندان نیش در ارتودنسی

گاهی اوقات هم پیش می‌آید که متخصص ارتودنسی تشخیص می‌دهد که ناهنجاری دندان نیش با ارتودنسی قابل‌ درمان نیست و دندان نیش باید کشیده شود. دندان نیش ریشه ای قوی و محکم دارد و امکان دارد کشیدن آن نیاز به جراحی داشته باشد. البته نه‌ تنها دندان نیش، دندان‌های آسیایی نیز کاندیدایی برای کشیدن هستند.

دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی متفاوت است که یک از آنها می تواند این باشد که با کشیدن دندان‌ های آسیایی برای حرکت و جای‌ گیری دندان‌ های دیگر فضا ایجاد شود. دندانپزشکان نیز طرف‌دار ارتودنسی دندان بدون کشیدن هستند مخصوصاً اگر دندان کاملاً خوب و سالم باشد؛ ولی بعضی وقتها با مشکل شلوغی و زیادی دندان و کوچک بودن فک مواجه هستیم که تنها چاره کشیدن دندان است.

خدمات: ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دندان نیش کودکان

ارتودنسی نیش برای کودکان نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، به شرطی که دارای مشکلات قرارگیری دندان‌های نیش باشند. بسیاری از مشکلات ارتودنسی، اگر در دوران کودکی شروع به درمان شوند، بهتر و سریع‌تر درمان می‌شوند. از طرفی، دندان‌های کودکان هنوز درحال‌رشد و تکامل هستند.

بنابراین تصحیح مشکلات در این دوران می‌تواند بهبود قابل‌ توجهی در جایگاه دندان‌ها و فک‌ها به دست آورد. بااین‌حال، تصمیم برای ارتودنسی در کودکان باید توسط یک ارتودنتیست متخصص گرفته شود. ارتودنتیست ممکن است پس از ارزیابی دقیق و تشخیص مشکلات، توصیه کند که آیا درمان در حال حاضر لازم است یا بهتر است منتظر شد و درمان در دوران بعدی انجام شود.

همچنین، روش‌های خاصی برای ارتودنسی کودکان وجود دارد که ممکن است متفاوت باشد، مانند استفاده از دستگاه‌ های متحرک و روش‌ هایی که همراه با رشد فک‌ها و دندان‌ها تطابق داشته باشند.

لینک مفید: هزینه ارتودنسی

مراقبت‌های لازم بعد از ارتودنسی دندان نیش

به هنگام ارتودنسی به دلیل وجود تجهیزات برای درمان، انجام مراقبت‌ های لازم بعد از ارتودنسی کمی دشوار می‌شود. اگر از نخ دندان و مسواک‌ های مخصوص ارتودنسی به شیوه‌ی درست استفاده کنید، این دشواری کمتر خواهد شد.

  1. نحوه کشیدن نخ دندان و زدن مسواک را به طور صحیح بیاموزید که بهداشت دهان و دندان را تقویت و از بروز انواع بیماری‌ها نظیر عفونت، آبسه و تغییر رنگ دندان‌ها بعد از ارتودنسی جلوگیری می‌کند.
  2. روزانه بعد از وعده‌ غذایی از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید. حداقل این کار را در روز دو بار انجام بدهید.
  3. اگر دردی احساس کردید طبق دستور دندانپزشک از مسکن استفاده کنید.
  4. کمپرس سرد در کاهش دادن التهاب، درد و تورم بسیار مؤثر است، از آن استفاده کنید.
  5. دندان‌ها در ارتودنسی تحت‌ فشار براکت‌ها کمی شل می‌شوند تا بتوانند به موقعیت درست هدایت شوند، پس از خوردن، جویدن و شکستن انواع خوراکی‌های سفت‌ و سخت جدا پرهیز کنید.

لینک مفید: مراقبت از دندان در زمان ارتودنسی

دکتر مهریزی؛ بهترین متخصص ارتودنسی دندان نیش

در این مقاله از کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهریزی به ارتودنسی دندان نیش پرداختیم. مشکلاتی چون نهفتگی، هم ارتفاع نبودن با سایر دندان‌ها و عقب یا جلو بودن دندان‌ های نیش با استفاده از ارتودنسی حل می‌شود. البته ابتدا بیمار باید توسط پزشک متخصص معاینه شود و عکس‌ برداری کند تا بهترین روش درمانی برای او صورت گیرد.

لینک مفید: اهمیت متخصص ارتودنسی در روند درمان

کلینیک دکتر مهریزی ارائه‌دهنده انواع خدمات دندانپزشکی درمانی و زیبایی است. در این کلینیک بهترین متخصص ارتودنسی تهران فعالیت می‌کند که می‌تواند اقدامات لازم برای ارتودنسی دندان نیش را برای شما انجام دهد. برای رزرو نوبت مشاوره می‌توانید به‌صورت آنلاین از طریق سایت و یا تماس با مطب اقدام نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *