اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟

ارتودنسی و جراحی بینی

اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟

امروزه یکی از جراحی‌های بسیار شایع مخصوصاً در ایران، عمل بینی است. این جراحی که باهدف ایجاد تناسب و زیبایی میان اجزای صورت و بینی انجام می‌شود می‌تواند ظاهر فرد را بسیار بهبود بخشد. اما برای افرادی که دندان‌های نامرتبی نیز دارند ممکن است این سؤال پیش آید که اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین و پرطرف‌دارترین جراحی‌های زیبایی در ایران است. شاید تا به‌ حال شما هم به یک پزشک زیبایی مراجعه کرده باشید یا دست‌کم چند باری از دوستانتان اطلاعات پزشک زیبایی‌شان را گرفته باشید. از طرفی ارتودنسی هم در زیبایی قسمت تحتانی صورت نقش بسزایی دارد. اما عده‌ای نسبت به رابطۀ پیچیدۀ بین ارتودنسی و عمل بینی آگاهی ندارند و ممکن است تصمیم اشتباه بگیرند.

عمل بینی و ارتودنسی دو تا از معروف‌ترین تغییراتی هستند که افراد معمولاً برای صورت خود می‌پسندند. ولی اینکه کدام یک از این درمان‌ها زودتر انجام شود تا نتیجه‌ی مطلوبی به دست آید، بحثی است که به تخصص و مشورت با پزشک متخصص احتیاج دارد. در ادامه این مطلب با متخصص ارتودنسی همراه باشید تا درباره‌ی این موضوع بیشتر بدانید.

لینک مفید: روکش های دندانی و ماندگاری آنها

ارتودنسی یا عمل بینی؟ اولویت با کدام است؟

یکی از پرطرف‌دارترین عمل‌های زیبایی، جراحی بینی است. این عمل برای برخی از افراد جنبه درمانی نیز دارد و می‌توان از طریق آن، مشکلاتی مانند انحراف و شکستگی تیغه بینی را برطرف کرد. کسانی که خواهان این جراحی‌اند، ممکن است به ارتودنسی هم نیاز داشته باشند. بسیاری از افرادی که به دنبال ارتودنسی و جراحی بینی خود هستند این سؤال را در ذهن دارند که کدام یک مقدم است و ابتدا کدام درمان را می‌بایست انجام دهند.

با توجه‌ به اینکه در ارتودنسی با حرکت دندان‌ها و گهگاه فک، اصلاح طرح لبخند، فرم و مکان لب‌ها و همچنین نیمرخ صورت چهره فرد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد درمان ارتودنسی در اولویت قرار دارد. چنانچه اول جراحی بینی صورت گیرد و بعد درمان ارتودنسی آغاز شود، براکت‌های دندان‌ها به بینی و صورت فشار آورده و مشکلاتی را ممکن است ایجاد کنند.

لینک مفید: آندربایت چیست؟

آیا می‌توان عمل جراحی بینی و ارتودنسی را هم‌زمان باهم انجام داد؟

در جواب این سؤال می‌توانیم سه دلیل زیرا را عنوان کنیم. این دلایل بیان‌کننده این موضوع هستند که عمل جراحی بینی و ارتودنسی به‌صورت هم‌زمان امکان‌پذیر نیست.

  • عمل بینی در بیشتر موارد در بزرگسالی انجام می‌شود. انجام درمان ارتودنسی و تغییر در فک و دندان‌ها با براکت و تجهیزات ارتودنسی بدون جراحی در بزرگسالان با تغییرات چشمگیر و بزرگی همراه نیست.
  • تجهیزات ارتودنسی در حین درمان به دلیل ایجاد فشار بر روی فک و دندان‌ها برای حرکت آن‌ها، بر روی بینی و بخیه‌های آن هم فشار وارد می‌کنند که این فشار می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • باید توجه داشته باشید که درمان ارتودنسی به دلیل مرتب‌کردن دندان‌ها و تأثیر بر هر دو فک، باعث تغییر فرم لب‌ها می‌شود و ممکن است محاسبات متخصص جراح زیبایی را در متقارن کردن زاویه بینی شما با اجزای صورتتان به هم بزند. پس بهتر است عمل جراحی دماغ بعد از تثبیت موقعیت لب‌ها و فک انجام شود.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از فرم بینی خود رضایت ندارید و همچنین نیازمند درمان ارتودنسی هستید و قصد انجام این دو را با هم دارید؛ بهتر است ابتدا با متخصص دندانپزشکی خود مشورت کنید.

لینک مرتبط: تاثیر ارتودنسی نامرئی بر روی فرم صورت

مشکلات انجام ارتودنسی دندان هم‌زمان با عمل بینی

ارتودنسی و عمل بینی به‌صورت هم‌زمان ممکن است باعث ایجاد مشکلات خاصی شود؛ از جمله:

  • تغییر موقعیت لب‌ها
  • به‌ هم‌خوردن تعادل میان لب‌ها و بینی
  • تغییر زاویه اولیه لب‌ها و بینی

خوب است بدانید که اگر اول عمل بینی را انجام دهید و پس از گذشت مدتی درمان ارتودنسی را شروع کنید هم ممکن است با مشکلات بالا مواجه شوید.

لینک مفید: ارتودنسی لینگوال

فاصله‌ی زمانی بین ارتودنسی و عمل بینی باید چقدر باشد؟

در جواب می‌توان این‌گونه گفت که به توصیه پزشکان و با توجه‌ به مطالبی که در بالا و در پاسخ به سؤال اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی گفته شد، بهتر است اول عمل ارتودنسی انجام شود و پس از اینکه کار ارتودنسی دندان‌های شما پایان یافت شما می‌توانید به جراح بینی مراجعه کنید، اما اگر فرد صبوری نیستید بهتر است که با هر دو جراح بینی و ارتودنسی خود مشورت داشته باشید و درصورتی‌که هر دو متخصص نظر خود را مبنی بر اینکه انجام این دو عمل هم زمان مشکلی را برای شما به وجود نمی‌آورد می‌توانید این کار را انجام دهید.

امکان دارد اگر جراحی بینی خود را قبل از پایان کار ارتودنسی خود انجام دهید، متخصص ارتودنسی شما برای اینکه رعایت حال شما را بکند، دچار محدودیت شود و نتواند کار را به نحو احسن انجام دهد، در نتیجه بهتر است این کار را بعد از پایان دوره درمان ارتودنسی خود که بین شش ماه تا دو سال است، انجام دهید.

لینک مفید: ارتودنسی متحرک

در چه شرایطی اولویت با عمل بینی است؟

در شرایطی که بیمار دچار گرفتگی و انحراف بینی باشد، عمل جراحی بینی باید قبل از ارتودنسی صورت بگیرد. زیرا گرفتگی بینی می‌تواند بر روند رشد فک و وضعیت تنفس بیمار اثر منفی بگذارد. البته که نمی‌توان تأثیر ارتودنسی روی تنفس را نادیده گرفت. اما گاهی اوقات این مشکل به حدی است که پیشنهاد متخصصان، اولویت داشتن انجام جراحی بینی است.

لینک مفید: ارتودنسی نامرئی

گرفتگی بینی به‌تنهایی می‌تواند عامل تنفس از راه دهان باشد. باگذشت زمان، تنفس از راه بینی باعث تغییر شکل فک بالا و حرکت آن به سمت جلو و تغییر شکل فک پایین و حرکت آن به سمت عقب شود. به‌این‌ترتیب دندان‌ها نامرتب و کج رشد خواهند کرد و در یک ردیف قرار نخواهند گرفت.

توصیه‌هایی برای انجام ارتودنسی بعد از عمل بینی

اگر قصد دارید بعد از جراحی بینی ارتودنسی انجام دهید، توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

  • با متخصص ارتودنسی خود صحبت کرده و زمان مناسب جهت آغاز درمان را مشخص کنید.
  • در طول درمان ارتودنسی از ضربه‌زدن به بینی خود خودداری نمایید.
  • اگر نیاز به اقدامات تهاجمی دندانپزشکی دارید، حتماً به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.

متخصصین ارتودنسی و جراحان بینی باور دارند که خوب است عمل زیبایی بینی بعد از درمان ارتودنسی دندان انجام گیرد. به این معنی که اول با اصلاح دندان‌ها شروع و بعد از تمام‌شدن درمان ارتودنسی با خیالی آسوده به انجام عمل زیبایی بینی اقدام نمایید.

لینک مفید: ارتودنسی ثابت

اگر قبلاً جراحی بینی انجام داده باشیم دیگر نمی‌توانیم ارتودنسی کنیم؟

محدودیتی در انجام ارتودنسی برای فردی که عمل زیبایی بینی انجام داده است وجود ندارد. این فرد به‌راحتی می‌تواند برای انجام ارتودنسی اقدام کند و زیر نظر متخصص درمان خود را کامل کند. تنها مشکلی که وجود دارد، احتمال ایجاد تغییرات در فرم صورت، لب‌ها و گونه‌هاست. زمانی که فرد ارتودنسی انجام دهد هرچند به مقدار محدود، بازهم تغییراتی را در چهره خود می‌بیند؛ بنابراین ممکن است بینی که عمل شده است و متناسب با چهره اولیه فرد بوده، بعد از ارتودنسی تناسب کاملی با چهره نداشته باشد و نیاز به ترمیم بینی وجود داشته باشد. گاهی حجم تغییرات زیاد است و برخی افراد که حساسیت بالاتری دارند به انجام مجدد عمل بینی نیاز پیدا می‌کنند.

لینک مفید: ارتودنسی کودکان

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با انجام ارتودنسی

جراحی بینی عملی نسبتاً گران است و از سوی دیگر ارتودنسی ممکن است چند سال به طول بینجامد. برای افرادی که تصمیم به انجام هر دو درمان ارتودنسی و عمل بینی دارند، دو مسیر وجود دارد، یک اینکه اول ارتودنسی انجام دهند و بعد عمل بینی و یا اینکه اول عمل بینی انجام دهند و بعد ارتودنسی.

در حالت اول بعد از درمان ارتودنسی فرم نهایی صورت مشخص است و متخصص متناسب با فرم صورت بینی را عمل می‌کند. برای فرد نیز راحت‌تر است که بگوید بعد از عمل دوست دارد بینی‌اش چه مدلی باشد. هزینه هر دو درمان هم مناسب پرداخت می‌شود. در حالت دوم اگر فرد ابتدا عمل بینی را انجام داده باشد، بعد از انجام ارتودنسی تغییراتی در ظاهر او ایجاد می‌شود که ممکن است با فرم بینی همخوانی نداشته باشد.

اگر عمل بینی پیش از تمام‌شدن ارتودنسی صورت گیرد، امکان این که به عمل مجدد بینی نیاز باشد وجود دارد. این امر به این دلیل است که ارتودنسی می‌تواند بر ساختار بینی تأثیر بگذارد؛ بنابراین، انجام ارتودنسی قبل از عمل بینی می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند، زیرا احتمال نیاز به عمل مجدد بینی را کاهش می‌دهد.

لینک مفید: هزینه ارتودنسی

انجام ارتودنسی دندان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهریزی

بیشتر کسانی که به دنبال ارتودنسی و جراحی بینی خود هستند این سؤال را در ذهن دارند که اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟ باتوجه‌به اینکه در ارتودنسی چهره افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد درمان ارتودنسی باید در اولویت قرار گیرد. چنانچه اول جراحی بینی انجام شود و بعد درمان ارتودنسی شروع شود، براکت‌های دندان‌ها به‌صورت و بینی فشار وارد کرده و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند.

ما در این مقاله از کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهریزی به توضیح این مبحث پرداختیم و در مطالب بالا به این سؤال مهم پاسخ دادیم. شما می‌توانید برای آسودگی خاطر خود درمورد انجام این دو روش زیبایی و درمانی با یک متخصص دندانپزشکی باتجربه و خوب نظیر دکتر مهریزی مشورت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *