اصلاح اوربایت با ارتودنسی لینگوال

آیا اوربایت با ارتودنسی لینگوال اصلاح می شود؟

اوربایت چیست و چگونه اصلاح می شود؟

آیا اوربایت (جلو بودن دندان ها) با ارتودنسی لینگوال اصلاح می شود؟ این سوالی است، که خیلی ها به دنبال جواب برای آن هستند. چون همه دوست دارند، که دندان های تمیز، سفید و هم ترازی داشته باشند. اما، همه افراد چندان خوش شانس نیستند و مشکلاتی در فک و یا دندانهایشان دارند. به طور کلی ناهماهنگی بین دندان ها را اوربایت می گویند، که نوعی مال اکلوژن است. بسیاری از کودکان و بزرگسالان از مال اکلوژن رنج می برند، که یکی از انواع آن اوربایت (جلو بودن دندان ها) است.

وقتی که دندان های جلویی در قسمت بالا با دندان های جلو در قسمت پایین بیش از حد همپوشانی داشته باشند، به آن اوربایت می گویند. اوربایت زمانی اتفاق می افتد، که فک پایین رشد نکرده باشد، یا با اندازه دندان های جلویی ناسازگار باشد. یکی از درمان های اوربایت استفاده از بریس است. با رفع اوربایت با بریس، احتمال آسیب دیدن دندان های جلویی و آسیب رسیدن به لثه (که در درازمدت می تواند رخ دهد) کمتر می شود. در ادامه با یکی از مقالات دکتر احسان مهریزی، متخصص ارتودنسی همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

اوربایت

چه چیزی باعث اوربایت می شود؟

شایع ترین علت اوربایت، شکل و یا اندازه فک یا دندان است. که می تواند، به معنای داشتن فضای بیش از حد در ناحیه فک یا فضای بسیار کمی برای رشد دندان ها باشد. در صورت عدم درمان، اوربایت باعث می شود دندان‌ها شلوغ شوند و به دلیل وجود فضای کم، کج و روی هم رفته رشد کنند. اگر هم ناحیه فک خیلی بزرگ باشد، دندان‌ها خیلی از هم فاصله می‌گیرند و باعث می شود بین دندانها یک فضای خالی بوجود آید.

در نوزادان و کودکان، عاداتی مانند مکیدن انگشت، استفاده مداوم از پستانک و استفاده بیش از حد از شیشه شیر، باعث فشار دادن زبان به پشت دندان ها می شود، که می تواند باعث اوربایت شود. در نوجوانان و بزرگسالان، جویدن مزمن ناخن و جویدن اشیایی مانند، مداد یا سایر وسایل نیز می تواند، باعث اوربایت شود. همچنین شکستن و از دست دادن دندان بدون ترمیم کردن به موقع آن یکی دیگر از دلایل اوربایت می باشد. علل دیگر اوربایت می تواند عوامل زیر باشد، که شامل:

  • ژنتیک
  • دندان قروچه
  • (TMJ) اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی

عوارض اوربایت یا جلو بودن دندان ها

در صورت عدم درمان، اوربایت می تواند عوارض سلامتی قابل توجهی ایجاد کند. آسیب های جبران ناپذیر به دندان ها در اثر موقعیت غیر طبیعی و درد احتمالی فک از جمله اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) می باشد. سایر عوارض اوربایت عبارتند، از:

  • پوسیدگی دندان از جمله حفره ها، بیماری لثه و مینای دندان فرسوده
  • درد فک
  • سردردهای شدید
  • ناراحتی یا درد هنگام غذا خوردن
  • مشکل در باز یا بسته شدن کامل دهان
  • آپنه خواب
  • مشکل در صحبت کردن

اگر اوربایت درمان نشود می تواند، به طور چشمگیری ساختار صورت را نیز تغییر دهد و منجر به مشکلاتی مانند اعتماد به نفس پایین شود. اگر اوربایت در اوایل کودکی شدید باشد و همچنان بدتر شود، زوال زیبایی شناختی ممکن است، در اوایل قبل از بلوغ رخ دهد.

اطلاعات مفید: ارتودنسی کودکان

علائم و علل ایجاد شدن اوربایت

چه چیزی باعث اوربایت می شود؟ در برخی موارد، اوربایت ارثی است. ویژگی های ژنتیکی، مانند شکل فک شما، می تواند روی تراز دندان های شما تأثیر بگذارد. اما علل دیگر آن عبارتند از:

  • جویدن بیش از حد ناخن.
  • دندان قروچه (براکسیسم).
  • مکیدن شست (NNSB) ، که در سنین بالای 3 سالگی رخ می دهد.
  • فشار دادن زبان، زمانی که زبان بیش از حد به جلو به داخل دهان فشار می آورد.
  • استفاده از پستانک مخصوصاً در سن 3 سالگی.

درمان اوربایت با ارتودنسی لینگوال

بریس های لینگوال در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند. بریس های لینگوال می توانند، اکثر مشکلات زیبایی دندان را درمان کنند، به استثنای موارد شدید، که باید در صورت تشخیص متخصص ارتودنسی به جراح فک مراجعه کند.

ارتودنسی به روش لینگوال یا بریس های لینگوال نوعی بریس مخفی هستند، که به جای قرار گرفتن روی قسمت جلویی دندانها، به پشت دندان ها متصل می شوند. آنها دقیقاً مانند نوع سنتی تر بریس ها کار می کنند، بریس های فلزی سنتی. با فشار آوردن به دندانها، آنها را جابه جا می کنند و در جای درست خود قرار می دهند تا به تدریج دندان ها را به حالت صاف تر تندیل کنند.

آیا جلو بودن دندان ها با ارتودنسی لینگوال اصلاح می شود؟

اکثر بیماران مبتلا به اوربایت گزینه استفاده از بریس های لینگوال را انتخاب می کنند. اما آیا اوربایت (جلو بودن دندان ها) با ارتودنسی لینگوال اصلاح می شود؟ همیشه بهتر است، قبل از تصمیم گیری در مورد روش درمانی ارتودنسی، به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، تا دندانهایتان را معاینه کند. یک متخصص ارتودنسی می تواند بر اساس معاینه دندانها، مزایا و معایب ارتودنسی لینگوال را به شما بگوید.

مزایای انتخاب درمان ارتودنسی لینگوال

به غیر از مواردی که متخصص ارتودنسی توصیه می کند. بسیاری از بیماران ممکن است، روش لینگوال را صرفاً بر اساس زیبایی، یا ترجیحات شخصی انتخاب کنند. استفاده از این بریس ها به عنوان روش درمانی، مزایای بسیار خوبی دارد، از جمله:

  • قابل مشاهده نبودن

زیبایی و قابل مشاهده نیودن این بریس ها تا حد زیادی بزرگترین مزیت آن است. با استفاده از این بریس ها، اکثر مردم نمی دانند که شما حتی آنها را دارید. فرد باید نزدیک بنشیند، یا بایستد تا براکت های داخل دندان ها را ببیند.

بریس های شفاف و سرامیکی و همچنین اینویزیلاین گزینه های دیگری هستند، که از نظر زیبایی نامحسوس برای درمان ارتودنسی هستند. با این حال، آنها همچنان قابل مشاهده هستند، زیرا در قسمت بیرونی دندان ها اعمال می شوند. بریس های لینگوال تنها گزینه برای بیمارانی است، که می خواهند یک گزینه تقریبا نامرئی داشته باشند.

  • محافظت از دهان

بریس‌های استاندارد می‌توانند، باعث خراش و زخم در داخل گونه‌ها و لب‌های بیمار شوند. به ویژه در مراحل اولیه درمان، زیرا دهان به براکت‌ها و سیم‌ها عادت ندارد. اما برای بیماران کاملاً معمول است، که ناراحتی را تجربه کنند. با لینگوال، گونه‌ها و لب‌ها در برابر بریس‌ها اذیت و زخم نمی شوند. بنابراین نگرانی چندانی در مورد گونه‌ها و لب‌ها وجود ندارد، هرچند ممکن است زبان گاهی اوقات تحریک شود.

اطلاعات بیشتر: هزینه ارتودنسی

آیا جلو بودن دندان ها با ارتودنسی لینگوال اصلاح می شود؟

معایب ارتودنسی لینگوال

در حالی که انتخاب ارتودنسی لینگوال مزایای فوق العاده ای دارد، اما چند معایب وجود دارد که قبل از تصمیم گیری باید در نظر بگیرید.

  • تنظیم گفتار شما: بریس های زبانی نیاز به عادت کردن به گفتار دارند. اعمال بریس در پشت دندان به این معنی است، که زبان نمی تواند در هنگام ایجاد صدا در جای معمول خود بنشیند.
  • هزینه: بریس های لینگوال گران ترین گزینه درمان ارتودنسی هستند. چرا که با تصویربرداری سه بعدی و طراحی، به شکل دندان ساخته می‌شوند. براکت های سفارشی راحت تر هستند و احتمال جدا شدن براکت ها و نیاز به تعمیر اضطراری را کاهش می دهند.
  • زمان درمان: بریس های لینگوال نسبت به بریس های استاندارد می توانند، طو درمان بیشتری داشته باشند. اما، بستگی به خود فرد دارد. برای برخی از بیماران، صرف نظر از اینکه کدام گزینه ارتودنسی را انتخاب می کند، زمان درمان یکسان است. متخصص ارتودنسی شما می‌تواند در اولین ملاقات تخمینی را به شما ارائه دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *