اورجت یا جلو بودن دندانها

اورجت یا جلو بودن دندانها

اورجت یا جلو بودن دندانها

اورجت چیست و چگونه درمان می شود؟

وضعیتی که منجر به نامرتبی دندان ها می شود، اورجت نام دارد. در این حالت، یک فاصله افقی بیش از حد بین دندان های جلویی پایین و بالا وجود دارد. ممکن است، این اختلال دندانی به حدی باشد، که فرد نتواند دهان خود را به طور کامل ببندد. دندان‌های بالا حتی ممکن است، جلوتر از لب پایین باشند و از لب بیرون بزنند. به هم ریختگی دندانها و مشکلات فکی برای برخی از افراد ناراحت کننده است و باعث می شود، که نسبت به ظاهر خود احساس ناراحتی داشته باشند.

در حالت ایده آل، فاصله بین دندانهای بالا و پایین باید بین 2 تا 3 میلی متر باشد. اورجت دارای درجه بندی های مختلفی است. در برخی موارد، می تواند کاملاً شدید باشد، به این صورت که فاصله افقی دندان های بالا از دندان های پایین به حدود 10 میلی متر می رسد. بیرون زدگی دندان ها به جلو، خطر آسیب تروماتیک دندان را افزایش می دهد. علاوه بر این، می تواند در صحبت کردن، نوشیدن و خوردن نیز مشکلاتی ایجاد کند. برای درمان اورجت دندان های خود با دکتر مهریزی، متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.

چه چیزی باعث اورجت می شود؟

یکی از دلایل اورجت،ارثی است و نتیجه ژنتیک می باشد. ممکن است به دلیل رشد بیش از حد فک بالا یا کامل نشدن فک پایین باشد. علل دیگر اورجت عبارت است از:

  • مکیدن شست
  • مشکلات استخوانی فک
  • عدم تناسب بین فک و دندان ها
  • مکیدن پستانک

تفاوت بین اورجت (Overjet) با اوربایت (Overbite)

اوربایت و اورجت یکسان نیستند. اورجت با فاصله افقی بین دندان های بالا و پایین هنگام بسته شدن فک اندازه گیری می شود. هنگامی که فضای بین دندان ها بیش از حد طبیعی باشد. یعنی بیش از 3 تا4 میلی متر اورجت در نظر گرفته می شود. در حالیکه، اوربایت با فاصله عمودی که توسط آن دندان های بالایی روی دندان های بالایی قرار می گیرند، اندازه گیری می شود. هنگامی که دندان های بالایی بیش از حد دندان های پایینی را می پوشانند. در این حالت، بیش از 25 درصد از دندان های پایین در هنگام بسته شدن دهان پنهان می شوند، که به این حالت اوربایت می گویند.

در هر دو حالت، این شرایط از مشکلات رایج ارتودنسی هستند، که در افراد زیادی دیده می شود. تخمین زده می شود، که هر دو حدود 20 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. داشتن هر دو آنها، یعنی هم اورجت و هم اوربایت نسبتاً رایج است. اورجت ها با مراقبت های ارتودنسی توسط متخصصین ارتودنسی مجرب در مطب قابل درمان هستند. چندین گزینه درمانی برای اصلاح اورجت وجود دارد، که نتایج موثری هم دارند.

عوارض اورجت یا جلو بودن دندانها چیست؟

اورجت زمانی است، که دندان های بالایی به سمت بیرون و روی دندان های پایینی قرار می گیرند. اورجت تنها بر ظاهر شما تأثیر نمی گذارد. همچنین ممکن است در جویدن، نوشیدن و گاز گرفتن مشکل داشته باشید. حتی ممکن است باعث درد فک شود. برخی از اورجت ها خفیف هستند و به سختی قابل تشخیص می باشند در حالیکه برخی دیگر شدید هستند و به راحتی می توان تشخیص داد. در کنار مشکل در گاز گرفتن یا جویدن، تراز نامناسب دندان ها می تواند، بستن کامل لب ها را دشوار کند. همچنین ممکن است دچار مشکلات گفتاری شوید، یا به طور مکرر زبان یا داخل گونه خود را گاز بگیرید.

به خاطر داشته باشید، که این یک مشکل کاملا طبیعی است و به راحتی با ارتودنسی قابل حل شدن است. در حالت طبیعی، هنگام بستن دهان، دندان‌های جلویی بالایی شما کمی روی دندان‌های پایینی قرار می گیرند و معمولاً 2 میلی‌متر از هم فاصله دارند. اما اگر اورجت دارید، ممکن است دندان های جلویی بالایی بیش از 2 میلی متر جلوتر از دندان های پایینی شما کشیده شوند.

آیا اورجت قابل اصلاح است؟

بله این مشکل فکی قابل حل شدن است و بسته به نوع خفیف و یا شدید، درمان آن متفاوت است. بیشتر اوقات، یکی از چندین گزینه برای اصلاح اورجت قابل انجام است و نتیجه می دهد. اورجت شدید، می تواند خطر آسیب دندان، درد فک، سردرد و اختلالات گفتاری را افزایش دهد. شما می توانید، اورجت را از طریق ارتودنسی، جراحی فک اصلاحی و جایگزینی دندان یا کشیدن دندان اصلاح کنید. وسایل ارتودنسی مورد استفاده برای اصلاح اورجت شامل بریس، الاینر، باندینگ و روکش می باشد.

جراحی فک اصلاحی نیز یک گزینه برای کسانی است، که اورجت شدید همراه با اوربایت دارند. فردی که اورجت جزئی دارد، ممکن است، اصلاً نیازی به درمان نداشته باشد یا در صورت نیاز، فقط برای مدت کوتاهی نیاز به استفاده از بریس یا تراز کننده داشته باشد.

اطلاعات بیشتر»»» بهترین متخصص ارتودنسی متحرک

نحوه درمان اورجت

راه های مختلفی برای درمان اورجت وجود دارند، که بستگی به: شدت اورجت دارد. روش ارتودنسی بهترین راه درمان است. البته باید قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه درمان به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا بهترین روش را به شما پیشنهاد کند. متخصص ارتودنسی با معاینه فک و دندانها، بررسی می کند، آیا مسائل دیگری وجود دارد، که باید اصلاح شوند و همچنین ترجیحات شما برای درمان چیست.

روش دیگر درمان برای کسانیکه اورجت شدید دارند، عمل جراحی است. برای اورجت های بسیار شدید، متخصص ارتودنسی بیمار را به جراح فک ارجاع می دهد. ممکن است، جراحی برای دستیابی به بهترین نتیجه در بستن شکاف اورجت ضروری باشد. جراحان دهان با متخصصین ارتودنسی همکاری نزدیکی دارند، تا مؤثرترین درمان را ایجاد کنند.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی نامرئی


مقالات مرتبط: نحوه استفاده از شیشه ارتودنسی

مقالات مرتبط: چه چیزی باعث اورجت می شود؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *