تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی

تاثیر سیگار بر ارتودنسی

تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی

از بریس های دندان برای درمان دندان های کج و یا شلوغ استفاده می شود. اما گاهی امکان دارد، که ارتودنسی نتیجه مطلوبی نداشته باشد. زیرا عواملی وجود دارد، که در اثربخشی بریس های دندانی در درمان مال اکلوژن تاثیر می گذارند. یکی از این عوامل تاثیرگذار، سیگار کشیدن است. در این مقاله ما به تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی پرداخته ایم.

تاثیر سیگار کشیدن بر روی بریس های دندان

هنگامی که شما تحت درمان ارتودنسی از هر نوعی هستید، سیگار کشیدن می تواند تاثیر منفی بر نتایج آن داشته باشد. علاوه بر این، سیگار نحوه ظاهر لبخند شما را نیز تغییر می دهد. زیرا دندان ها و وسایل دندانی را لکه دار می کند. در سطر زیر به صورت کامل به تاثیرات سیگار بر روی دهان و دندان های افراد، به خصوص افرادی که تحت درمان ارتودنسی می باشند، اشاره شده است:

  • سیگار می تواند بر ظاهر شما تأثیر بگذارد

ارتودنسی یک هدف کاربردی دارد، یعنی باعث اصلاح اوربایت در افراد می شود. اما علاوه بر این موضوع ارتودنسی می تواند در بهبود زیبایی لبخند افراد نیز تاثیرگذار باشد. یعنی محتوای موجود در نیکوتین تنباکو، باعث می شود، که بر روی بریس های دندان افراد لکه هایی ایجاد کند. این موضوع در افرادی که از ترازهای شفاف استفاده میکنند، بیشتر است. معمولا زمانی که بریس ها برداشته شود، این مورد قابل مشاهده است. که باید برای از بین بردن این لکه ها هزینه بالایی را صرف شستشوی تخصصی دنداهایتان کنید.

اطلاعات بیشتر: متخصص ارتودنسی کودکان

  • سیگار می تواند بر عملکرد درمان ارتودنسی تأثیر نامطلوبی بگذارد

برای این که بخواهید روند درمان ارتودنسی دندان هایتان موفقیت آمیز باشد، باید دهان و دندان هایتان سالم و سلامت باشد. همان طور که می دانید سیگار کشیدن، باعث می شود، که سلامت دهان و دندان های افراد را ضعیف کند. همچنین در روند درمان ممکن است، که اختلال ایجاد کند. یعنی ممکن است، توانایی بریس ها را برای تراز کردن دندان ها مختل کند. یا باعث بیمار شدن لثه ها می شود.

  • سیگار می تواند بر یکپارچگی درمان ارتودنسی تاثیر بگذارد

همان طور که می دانید، سیگار حاوی مواد شیمیایی بسیار مضر می باشد. که این مواد شیمیایی می تواند یکپارچگی ساختارهای ارتودنسی را ضعیف کند. در نتیجه باعث پاشیدگی عوامل باندینگ می شود. این موضوع باعث می شود، برای برداشتن بریس هایتان زمان بیشتری لازم باشد.

  • سیگار کشیدن می تواند باعث عفونت و کندی درمان

همان طور که می دانید بسیاری از افراد برای انجام درمان ارتودنسی، قبل از نصب بریس، نیاز به کشیدن دندانهای خود دارند. اگر افراد بعد از کشیدن دندان خود سیگار بکشند، باعث می شود زمان بهبودی آن ها کاهش پیدا کند. همچنین در معرض خطری مانند خشک شدن حفره قرار می گیرند. خشک شدن حفره که به آن استئیت آلوئولار گفته می شود، زمانی رخ می دهد، که لخته خون در حفره دندان ایجاد نشود. یا لخته خون از بین برود. سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان باعث می شود، که لخته خون را از بین ببرد.

  • سیگار کشیدن در بوی بد دهان تاثیر دارد

افرادی که سیگار می کشند، ذرات و اجزای ریز دود وارد گلو و ریه هایشان می شود. که این بو چندین ساعت در بدن باقی می ماند و خارج نمی شود. افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، بد بو شدن دهان شان چندین برابر بیشتر است. به خصوص اگر فرد از ارتودنسی ثابت استفاده می کند.

عوارض دیگر سیگار کشیدن بر روی بریس

در سطر زیر به 7 تاثیر دیگر سیگار کشیدن بر روی دندان اشاره شده است:

  • سیگار کشیدن علاوه بر اینکه موجب بوی بد دهان و طعم بد طولانی مدت می شود، باعث عدم مزه در افراد نیز می شود.
  • از دیگر تاثیرات سیگار این است، که موجب تیره شدن رنگ دندان ها و پلاک های دندانی می شود.
  • سیگار کشیدن باعث می شود، در نیرویی که ارتودنسی به دندان ها وارد می کند، اختلال ایجاد کند.
  • سرعت پوسیدگی دندان در افراد سیگاری بیشتر است.
  • باعث از دست دادن دندان و مشکل در نقاهت پس از برداشتن می شود.
  • بیماری پریودنتال (لثه).
  • خطر بالای سرطان دهان و ریه

تاثیر سیگار کشیدن بر عملکرد دستگاه های ارتودنسی

برای این که بریس های دندان بتوانند به بهترین نحو تاثیر خود را بر روی دندان ها بگذارند، باید بافت و استخوان های دندان عاری از هرگونه باکتری های بیماری زا باشد. سیگار کشیدن باعث می شود، که تعداد باکتری ها و فعالیتشان در داخل دهان و دندان بیشتر شود. در نتیجه از تاثیر بریس ها بر روی دندان جلوگیری می کند. همچنین امکان دارد، خطر مبتلا شدن به بیماری های لثه ای در افراد افزایش پیدا کند.

بیماری های لثه ای نوعی بیماری بافت نرم می باشد. این بیماری ابتدا باعث می شود، که لثه ها و دندان ها دچار عفونت شوند. سپس به مرور زمان دندان و استخوان نگهدارنده آن در افراد از بین می رود.

همچنین بهتر است بدانید، که سیگار کشیدن و استفاده زیاد از دخانیات، باعث دردسرهای بیشتری برای بیمار می شود. همچنین بیمار باید هزینه های بیشتری کند. زیرا مدت زمان درمان ارتودنسی دندان در افراد افزایش پیدا می کند.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی اشاره شده است. کشیدن سیگار برای افرادی که ارتودنسی دارند، بسیار مضر می باشد. زیرا همان طور که می دانید تمیز کردن دهان و دندان با وجود بریس و دستگاه های ارتودنسی دشوار است. سیگار کشیدن تمیز کردن آن را سخت تر و دشوار تر می کند. بنابراین اگر قصد انجام ارتودنسی را دارید، بهتر است در ابتدا مصرف سیگار را کاهش دهید و یا آن را متوقف کنید. برای مشاوره با بهترین متخصص ارتودنسی روی این لینک کلیک کنید.

اطلاعات مفید»»» هزینه ارتودنسی

 

مقالات مفید دندان: روش های سفید کردن دندان ارتودنسی شده

مقالات مفید دندان: راهکارهای تغذیه در زمان ارتودنسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *