تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی

تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی

تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی

روند درمان ارتودنسی در همه سنین مخصوصا سنین بالا با توجه شرایط مختلف بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد. این عوامل و شرایط  در بیمار باعث می شود، که حرکت دندان ها و یا فک بیمار در روند درمان ارتودنسی کاهش یا افزایش پیدا کند. یکی از این عوامل که در روند درمان بیمار تاثیرگذار است، فشار خون می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی آشنا شوید.

فشار خون چیست؟

به فشاری که به وسیله خون به دیواره رگ ها وارد می شود، فشار خون گفته می شود، که یکی از علائم حیاتی انسان است. فشار خون طبیعی هر فرد در حالت طبیعی 100 تا 140 بر 60 تا 90 میلیمتر جیوه می باشد. اگر از این مقدار مشخص شده بیشتر باشد، یعنی فرد دچار فشار خون بالا می باشد. فشار خون بالا بدون علامت است، یعنی اگر به صورت منظم فشار خون خود را چک نکنید، ممکن است تا زمانی که خیلی دیر نشده است، متوجه آن نشوید.

زمانی که فشار خون فرد شروع به افزایش می کند، مهم است که به پزشک مراجعه کند، تا به طور منظم فشار خون خود را با داروهای ضد فشار خون کنترل کند. زمانی که فرد دچار مشکل فشار خون بالا است و اقدام برای ارتودنسی می کند، اگر بتواند فشار خون را تحت نظر داشته باشد و کنترل کند، مانع از روند درمان ارتودنسی نمی شود. ولی باید تمام مراقبت های لازم را که پزشک متخصص قلب و عروق و متخصص ارتودنسی مطرح می کند، رعایت کند. زیرا داروهای فشار خون گاهی باعث تداخل با داروهای بی حس کننده در دندانپزشکی می شود.

فشار خون در روند درمان ارتودنسی چه تاثیری دارد؟

افرادی که فشار خون دارند، باید داروهایی را برای کنترل آن مصرف کنند، که این داروها بر روی روند درمان ارتودنسی تاثیر دارد. در سطر زیر به تاثیرات آن اشاره شده است:

  • امکان دارد افرادی که فشار خون دارند در روند درمان ارتودنسی گاهی دچار استرس و تنش شوند. که این موضوع باعث می شود، که افراد با خطراتی مانند سکته قلبی روبه رو باشند.
  • افرادی که فشار خون دارند باید داروهایی را برای کنترل آن مصرف کنند، که این داروها باعث کاهش ترشح بزاق دهان و خشکی دهان می شود. زمانی که دهان دچار خشکی می شود، اسیدی بودن محیط دهان کاهش پیدا می کند، این موضوع باعث پوسیدگی دندان می شود.
  • همان طور که می دانید گاهی پزشک متخصص برای انجام ارتودنسی مجبور است یک یا چند دندان بیمار را بکشد، افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، احتمال دارد با مشکلاتی رو به رو شوند. به همین خاطر باید قبل از این که بخواهند اقدام به کشیدن دندان کنند با پزشک متخصص قلب و عروق مشورت کنند.
  • یکی دیگر از تاثیرات فشار خون در روند درمان ارتودنسی این است، که این گونه افراد لثه هایشان بزرگ تر می شود. در نتیجه رعایت کردن بهداشت دندان و دهان برای این گونه افراد سخت تر می شود.
  • از دیگر تاثیرات فشار خون در روند درمان ارتودنسی این است، که مبتلا شدن به عفونت های دندان و دهان را بیشتر می کند.

فشار خون در ارتودنسی چگونه کنترل میشود؟

با رعایت کردن بعضی از نکات می توانید فشار خون در ارتودنسی را کنترل کنید، که در سطر زیر به آن ها اشاره شده است:

  • در روند درمان ارتودنسی حتما باید تحت نظر پزشک متخصص قلب و عروق باشید.
  • به صورت منظم فشار خون خود را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از راه های کنترل کردن فشار خون در روند درمان ارتودنسی این است، که نکات و مراقبت هایی را که متخصص ارتودنسی برایتان توضیح می دهد را به صورت منظم رعایت کنید.
  • حتما وزنتان را کنترل کنید، تا دچار اضافه وزن زیاد نشوید.
  • امکان دارد متخصص ارتودنسی دارویی را برایتان در روند درمان ارتودنسی تجویز کند، که باید آن را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
  • سعی کنید از نمک به میزان کم استفاده کنید.
  • اگر در روند درمان ارتودنسی لثه هایتان دچار التهاب و یا تورم شد، آن را دستکاری نکنید و به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، تا این مشکل را درمان کند.

چه عواملی باعث فشار خون بالا می شود؟

جنسیت و سن افراد دو عامل مهم فشار خون در افراد می باشد. معمولا فشار خون در افرادی که سن بالاتری دارند، بیشتر قابل مشاهده است. یکی دلایل اصلی مبتلا شدن به فشار خون بالا وراثت می باشد. از دیگر دلایل مبتلا شدن افراد به فشار خون می توان به استفاده بیش از حد از نمک، گرفتن رژیم های سخت و نادرست، استفاده زیاد از چربی اشباع شده، استفاده از قرص های ضد بارداری، دیابت، استفاده از داروهای مهارکننده اشتها و یا دکونژستانت ها، استرس زیاد و مصرف دخانیات و الکل اشاره کرد.

علائم فشار خون بالا

هر بیماری ای علائمی را به همراه خود دارد، فشار خون بالا در افراد نیز علائمی دارد. به صورت کلی فشار خون در افراد دو نوع می باشد. در نوع اول این بیماری قابل تشخیص نمی باشد و در نوع دوم معمولا فرد مبتلا به بیماری ای بوده که موجب بالا رفتن فشار خون در آن نیز می شود. زمانی که بیماری موردنظر درمان شود، به صورت خود به خود فشار بالا در فرد نیز درمان می شود. بیماری هایی که موجب بالا رفتن فشار خون در افراد می شود شامل اختلالات تیروئیدی، نارسایی مزمن کلیوی و آپنه خواب می باشد. همان طور که گفته شد تشخیص فشار خون بالا سخت می باشد و معمولا به مرور زمان علائمی مانند تاری و اختلال دید، سردرد، سرگیجه، درد قفسه سینه و تنگی تنفس در فرد هنگام فعالیت دیده می شود.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی پرداخته شده است. اگر فشار خون بالا دارید و قصد انجام ارتودنسی را دارید، حتما باید پرونده پزشکی خود را به همراه داروهایی که مصرف می کنید در اختیار متخصص ارتودنسی قرار دهید، تا ایشان با مطالعه پرونده شما تصمیم بگیرد چه روند درمانی برای شما مناسب است. همان طور که در بالا گفته شد اگر فشار خون بالا تحت کنترل باشد بیمار می تواند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد. ولی اگر فشار خون بالا باشد و بیمار تحت کنترل نباشد سلامت بیمار به خطر می افتد، برای همین بهتر است تحت درمان ارتودنسی قرار نگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *