جویدن آدامس با بریس

جویدن آدامس با بریس

جویدن آدامس با بریس

جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس ممکن است یک عادت بی ضرر به نظر برسد، اما در عین اینکه میتوانند خطراتی را به همراه داشته باشد، ممکن است فواید زیادی را نصیب شما کند. هدف این مقاله روشن کردن مشکلات احتمالی مرتبط با جویدن آدامس و بریس‌ها بررسی فواید جویدن آدامس می‌باشد.

خطرات احتمالی جویدن آدامس با بریس

اگر هنگام داشتن بریس بر روی دندان، آدامس بجوید، ممکن است بریس ها آسیب ببینند. هنگامی که بریس ها آسیب دیده یا شکسته می شوند، نمی توانند به درستی فشار لازم را برای جابجایی دندان ها به موقعیت مورد نظر اعمال کنند. این سازش می تواند منجر به طولانی شدن زمان درمان شود و زمان اتمام بریس را به تاخیر بیاندازد

چگونه آدامس می تواند به بریس ها آسیب برساند؟

نیروی جویدن آدامس می تواند به براکت ها و سیم های بریس های شما فشار وارد کند و به طور بالقوه باعث خم شدن یا شکستن آنها شود. این امر به ویژه در مورد بریس هایی که برای مقاومت در برابر چنین نیروهایی طراحی نشده اند، صادق است.

لینک مفید: ارتودنسی متحرک چیست؟

فواید جویدن آدامس در حین استفاده از بریس

پس از گذاشتن بریس‌، یکی از اولین چیزهایی که ارتودنتیست شما احتمالاً به شما می‌گوید این است که از خوردن چیزهای خیلی چسبنده یا جویدنی خودداری کنید تا به براکت‌های خود آسیب نرسانید. جویدن آدامس احتمالاً یکی از اولین چیزهایی است که به ذهنتان خطور می کند که حتما از آن اجتناب کنید. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که جویدن انواع خاصی از آدامس در واقع می تواند برای کسانی که از بریس استفاده می کنند مفید باشد.

دلیل اصلی که به بیماران می گوییم از غذاهای چسبناک و جویدنی پرهیز کنند این است که از آسیب رساندن به بریس های خود اجتناب کنند. این نوع غذاها می توانند براکت ها و سیم ها را بکشند. با این حال باید توجه داشت، بریس‌های امروزی بسیار قوی‌تر و بادوام‌تر هستند، بنابراین جویدن انواع خاصی از آدامس‌ها به احتمال زیاد هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند.

مطالعات اخیر نشان داده است که وقتی نمی توانید دندان های خود را بلافاصله بعد از غذا مسواک بزنید، جویدن آدامس ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. چند دلیل برای این امر وجود دارد که اولین دلیل آن این است که جویدن آدامس باعث افزایش تولید بزاق می شود. این افزایش بزاق سپس به خلاص شدن از شر اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها که منجر به پوسیدگی دندان و تقویت مینای دندان می شود، کمک می کند.

انتخاب نوع آدامس

همانطور که گفته شد، جویدن آدامس می‌تواند برای بریسهای شما مفید باشد. اما این بدان معنا نیست که شما می توانید هر نوع آدامسی را بجوید، بلکه مهم است که به آدامس های بدون قند پایبند باشید. شیرین کننده های مصنوعی مورد استفاده در آدامس، در واقع می توانند به جلوگیری از پوسیدگی کمک کنند زیرا تشکیل باکتری های عامل پوسیدگی را کاهش می دهند.

این یک مزیت بزرگ برای بیماران ارتودنسی است. براکت‌ها و سیم‌های بریس‌های شما گوشه‌ها و شکاف‌های زیادی ایجاد می‌کنند که در آن باقیمانده غذا می‌توانند گیر کنند، و اگر نتوانید بعد از غذا مسواک بزنید، می‌توانند با باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان شما وجود دارد مخلوط شوند. این می تواند چیزی را ایجاد کند که از آن به عنوان “حمله اسیدی” یاد می شود که در آن باکتری اسید تولید می کند که می تواند به مینای دندان شما حمله کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند این زباله ها را از بین ببرد، اما جویدن آدامس می تواند جایگزین خوبی باشد تا زمانی که به مسواک خود برسید.

با این حال، اگر آدامس حاوی قند بجوید، تاثیر معکوس بر روی دندان های خود خواهید داشت. شکر باکتری هایی را که به طور طبیعی در دهان شما زندگی می کنند تحریک می کند، بنابراین حتی اگر بزاق بیشتری تولید کنید، هر گونه فوایدی که ممکن است از آن به دست آورید، نفی می شود. علاوه بر این، آدامس قندی چسبنده‌تر است و می‌تواند به وسایل شما آسیب برساند، حتی روی براکت‌ها و سیم‌ها گیر کند.

بریس های خود را بطور منظم بررسی کنید

به طور مرتب بریس های خود را برای هر گونه علائم آسیب، مانند براکت ها و سیم های شل یا شکسته بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، در اسرع وقت با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. تشخیص زودهنگام امکان تعمیرات سریع را فراهم می کند و خطر عوارض بعدی را به حداقل می رساند.

مطالعه بیشتر: ارتودنسی کودکان

نتیجه

اگرچه جویدن آدامس ممکن است جزییات کوچکی به نظر برسد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که هر جنبه ای از روال بهداشت دهان و دندان شما می تواند بر درمان ارتودنسی شما تأثیر بگذارد. اگر در مورد ایمن بودن یک عادت خاص در هنگام استفاده از بریس مطمئن نیستید، همیشه بهتر است با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید. آنها می توانند توصیه ها و توصیه های شخصی را برای اطمینان از پیشرفت روان شما ارائه دهند.

در عین حال، به یاد داشته باشید که به طور مرتب بریس های خود را برای هر گونه علائم آسیب نظارت کنید و عادت کنید عادات بهداشت دهان و دندان خود را با متخصص ارتودنسی بررسی کنید. لذا توصیه ما این است که همواره به گزینه آدامس بدون قند پایبند بوده و اگر در این زمینه سوالی دارید با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید
دکتر احسان مهریزی، متخصص ارتودنسی در تهران، دارای بورد تخصصی ارتودنسی بوده و شما می‌توانید برای ارزیابی ارتودنسی خود، به آدرس www.drmehrizi.com مراجعه کرده و نوبت معاینه را دریافت نمایید.

 

لینک مرتبط: هزینه درمان ارتودنسی در سال ۱۴۰۲

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *