درمان دندان نیش نهفته

درمان دندان نیش نهفته

ارزیابی و درمان دندان نیش نهفته

دندان نیش نهفته امروزه در حال افزایش است و خیلی ها برای درمان به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب هستند. اما، درمان دندان نیش نهفته به چه صورتی است و چگونه درمان می شود؟ در ادامه با ما همراه باشید. دندان نهفته دندانی است، که در زیر خط لثه مسدود شده یا «گیر کرده» و در موقعیت صحیح خود بیرون نمی‌آید. در اغلب موارد، دندان نهفته دندان آسیاب سوم یا عقل خواهد بود، اگرچه در دندان نیش نیز یک اتفاق رایج است. دندان های نیش در گوشه ها و در کنار دندان های ثنایا قرار دارند. آنها دارای یک لبه نوک تیز (کاسپ) هستند، که برای نگه داشتن، گرفتن و پاره کردن غذا استفاده می شود.

دندانهای نیش به دلیل ریشه بلندی که دارند، بسیار قوی و پایداری هستند.  معمولا آخرین دندان‌هایی می باشند، که می رویند و در حدود سن 12 یا 13 سالگی شروع به رشد می کنند. پیشنهاد می شود، که کودکان در سن هفت سالگی معاینه ارتودنسی انجام دهند، تا به دندانپزشکان این امکان داده شود، که رویش دندان های کودکان را کنترل کرده و نهفته ها را زود تشخیص دهند. اگر کودک شما دچار نیش نهفته شد، یک جراحی ساده برای کمک به رویش دندان توصیه می شود.

متخصص ارتودنسی با برش یک فلپ کوچک در لثه و پس از نمایان شدن دندان، آن را رها می کند تا خود به خود بیرون بیاید و یا یک براکت ارتودنسی را به دندان وصل می کند تا به نزول آن کمک کند. با تشخیص زودهنگام و درمان ترکیبی جراحی فک و ارتودنسی، می توان به دندان نیش نهفته اجازه بیرون آمدن و یا هدایت به ایده آل ترین موقعیت در فک و لثه کودک شما را داد.

دندان نیش نهفته با ارتودنسی

بیمارانی که به نیش نهفته فک بالا دچار می شوند، نیازهای ترمیمی منحصر به فرد و اغلب چالش برانگیزی دارند. برای درمان این دندان ها موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. مهارت های یک متخصص ارتودنسی، جراح دهان یا پریودنتیست و دندانپزشک عمومی همگی برای رسیدن به یک نتیجه موفقیت آمیز مورد نیاز هستند.

ارزیابی اولیه برای نهفتگی احتمالی به راحتی با گرفتن رادیوگرافی پانورامیک در سن 7 سالگی انجام می شود. قرارگیری نابجای نیش ممکن است، منجر به نهفتگی در آینده شود. اگر چنین باشد، می توان مداخله را آغاز کرد.

چرا دندان ها نهفته می شوند؟

دندان به دلایل مختلفی ممکن است نهفته شود، گاهی اوقات دلیل نهفته شدن دندان ها مشخص نیست، اما معمولاً یکی از دلایل زیر منجر به نهفتگی می شود:

  • ازدحام بیش از حد یا وجود دندان های اضافی
  • فقدان دندان های طبیعی بزرگسالان
  • رشد غیر طبیعی
  • رشد دیگر دندانها که مسیر دندانهای دیگر را مسدود می کند.
  • عدم افتادن به موقع دندان های شیری

درمان دندان نیش نهفته و پیشگیری

گاهی اوقات با معاینات منظم دندانپزشکی و انجام کارهای ارتودنسی می توان از این مسائل پیشگیری کرد. اگر مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، بریس ها به تنهایی می توانند مسیر رشد نیش ها را باز کنند. اما اگر نیش ها پس از شروع رشد ریشه ها فضایی برای رشد نداشته باشند (در حدود سن 11 یا 12 سالگی)، ممکن است برای کمک به قرار گرفتن در موقعیت خود، جراحی لازم باشد.

اگر دندان ها برای مدت طولانی پشت لثه گیر کرده باشند، ممکن است هرگز در موقعیت خود قرار نگیرند. در این صورت، جراح دهان ممکن است، بتواند دندان‌های نهفته را کشیده و با ایمپلنت‌های دندانی جایگزین کند، که درست شبیه دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند.

اطلاعات بیشتر: متخصص ارتودنسی کودکان

دندان نیش نهفته و درمان باندینگ

اگر باز کردن مسیر رشد نیش ها به رشد آنها کمک نمی‌کند، ممکن است برای درمان نیش نهفته، باندینگ توصیه شود. درمان باندینگ یک تلاش گروهی بین متخصص ارتودنسی و جراح دهان است. معمولاً ارتودنتیست شما ابتدا با استفاده از بریس فضایی را برای دندان ها خالی می کند. سپس، بیمار برای انجام روش باندینگ به جراح دهان مراجعه می کند.

جراح دهان لثه هایی که روی دندان را پوشانده اند، برش می دهند و هرگونه زائده یا ساختاری که مسیر دندان را مسدود می کند، را از بین می برد. سپس جراح یک براکت (بریس) و یک زنجیر کوچک را به دندان نیش متصل می کند. بعد از گذشت یک یا دو هفته پس از انجام این کار، باید برای معاینه به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی از براکت همراه با بریس های موجود شما استفاده می کند، تا دندان را به آرامی به محل مناسب خود هدایت کند.

طول درمان برای دندانهای نهفته با ارتودنسی

هنگامی که برای مشاوره به دندانپزشک مراجعه می کنید، با استفاده از تصاویر سه بعدی از دهان و صورت شما، محل هر دندان نهفته را مشخص می شود. این کار به دندانپزشک کمک می کند، تا یک برنامه درمانی دقیق را که فقط برای شما ساخته شده است ایجاد کند و با شما در مورد آن مشورت کند. کل زمان درمان می تواند بین 6 ماه تا چند سال طول بکشد، اما در نهایت به نتیجه دلخواه که دندانهایی صاف و بدون مشکل است می رسید.

اگر سایر مشکلات ارتودنسی مانند مشکلات بایت یا ناهماهنگی برای اصلاح وجود دارد، ممکن است لازم باشد، بریس های خود را طولانی تر ببندید و زمان درمان کمی بیشتر از حد معمول آن طول بکشد. اولین گام در این فرآیند وصل کردن بریس است، که توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود. بریس ها فضایی را برای دندان نهفته ایجاد می کنند، تا به موقعیت صحیح خود هدایت شوند و در آنجا قرار بگیرند.

سپس جراح دهان و دندان یا پریودنتیست، عمل جراحی را برای دیده شدن دندان نهفته انجام می دهد. این کار با یک برش کوچک در لثه و یا بافت استخوانی پوشاننده دندان نهفته انجام می شود. همانطور که گفته شد، متخصص ارتودنسی از بریس به عنوان نیروی لنگر استفاده می کند. در این روش دندان نهفته با استفاده از یک براکت ارتودنسی کوچک و زنجیری که به دندان تازه در معرض دید قرار گرفته است، به جای خود می کشند. زنجیر به آرامی و بعد از گذشت روزها دندان نهفته را هنگامی که به داخل دهان می‌آید، به محل خود هدایت می‌کند و در آنجا قرار می گیرد.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی لینگوال

چه زمانی درمان ارتودنسی برای دندانهای نهفته ضروری است؟

اگر دندان نیش نهفته باشد، به ندرت اتفاق می افتد، که به طور طبیعی خود به خود بیرون بیاید. مداخله جراحی به دندان کمک می کند، تا از لثه بیرون بیاید و در محل مناسب خود قرار بگیرد. اگر دندان نیش نهفته درمان نشود، می تواند باعث مشکلات جدی سلامت دندانها و دهان شود، از جمله:

  • درد فک
  • جابجایی یا شلوغی دندان ها
  • آسیب ریشه دندان های مجاور
  • از دست دادن دندان
  • عفونت
  • مال اکلوژن (ناهمترازی دندان ها)

مقالات مرتبط: کراس بایت چیست؟

مقالات مرتبط: آشنایی با ژل بلیچینگ دندان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *