لمینت یا ارتودنسی؟

لمینت یا ارتودنسی؟

لمینت یا ارتودنسی؟

دو تا از مهم ترین روش ها برای درمان مشکلات دندانی، ارتودنسی و لمینت دندان است. معمولا بیشتر بیماران برای تصمیم گیری در انتخاب ارتودنسی یا لمینت، دچار سردرگمی می شوند. زیرا با کاربرد و کارآیی آن آشنایی زیادی ندارند.

برای این که شما بتوانید تشخیص دهید، کدام روش برای درمان دندان های شما مناسب است، بهتر است که به یک دندانپزشک مراجعه کنید. تا بتواند وضعیت دندان های شما را بررسی کرده و در تصمیم گیری این موضوع به شما کمک کند. همچنین می توانید قبل از مراجعه به دندانپزشک ابتدا اطلاعاتی را در رابطه با لمینت و ارتودنسی کسب کنید، سپس به دکتر متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

لمینت دندان و مزایای آن

لمینت یکی از روش های درمانی و زیبایی دندان است، که برای مشکلات مختلف توصیه می شود. اصل درمان لمینت برای بیمارانی است، که دندان‌های کوچکی در لابه لای دیگر دندان‌های خود دارند. یا دندان های نیش آن ها دارای ظاهری نامتعارف می باشد. همچنین برای تغییر رنگ دندان ها، اصلاح شکل و اندازه دندان ها لمینت کردن نیز کاربرد دارد.

نحوه انجام لمینت به این شکل است، که دندانپزشک ابتدا سطح مینا دندان را می تراشد. تا شرایط را برای قرار گرفتن یک روکش نازک بر روی دندان فراهم کنند. طول درمان لمینت معمولا یک هفته می باشد. سپس بعد از آن بیمار می تواند همانند قبل به عادات غذایی خود ادامه دهد. همچنین بهتر است بدانید، که لمینت بیشتر برای زیبایی دندان ها انجام می شود، نه درمان.

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، یکی از مزایای لمینت این است، که در کمترین زمان شکل ظاهری دندان ها را زیبا می کند. به خصوص برای دندان هایی که زرد و پوسیده شده اند، بسیار انجام این کار کارآمد است.

اطلاعات بیشتر: هزینه ارتودنسی

معایب لمینت دندان

در سطر زیر به 7 مورد از معایب لمینت دندان اشاره شده است:

  • همان طور که می دانید، برای انجام لمینت مینا دندان تراشیده می شود. این موضوع باعث می شود دندان بیشتر در معرض پوسیدگی قرار بگیرد.
  • لمینت کردن دندان ها یک روش موقت است.
  • پس از گذشت مدتی لمینت ها دچار مشکلات مختلفی می شوند از جمله تیره شدن رنگ لمینت و یا پریدگی لمینت.
  • به خاطر قرار گرفتن لمینت روی لایه بیرونی دندان، باعث می شود ضخامت دندان افزایش پیدا کند.
  • گاهی به خاطر تحلیل لثه بیمار نیاز به تعویض لمینت دارد.
  • مقاومت لمینت بالا می باشد. اما اگر فشار زیادی به آن وارد شود، احتمال شکستن آن هست.
  • لمینت دندان به مرور زمان باعث تجمع میکروارگانیسم ها می شود، که در نهایت باعث خونریزی لثه، التهاب لثه و از بین رفتن استخوان الوئول می شود.

ارتودنسی و مزایای آن

ارتودنسی یک روش درمانی برای دندان محسوب می شود. در این روش با کمک براکت ها و فشارهای ملایمی که بر روی دندان ها انجام می شود، باعث می شود، که دندان به مرور زمان در راستای صحیح خود قرار بگیرد. معمولا طول درمان ارتودنسی برای افراد یک سال و نیم تا دو سال می باشد. در بعضی از مواقع بعد از پایان دوره درمان ارتودنسی باید از ریتینر یا پلاک استفاده شود. تا از برگشت دندان به حالت قبل جلوگیری شود.

با پشرفت علم و تکنولوژی امروزه روش های مختلفی در ارتودنسی به وجود آمده است مانند ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی دیمون. که افراد با کمک این روش های درمانی ارتودنسی می توانند نامرتبی و به هم ریختگی دندان های خود را درمان کنند.

ارتودنسی علاوه براینکه در درمان نامرتبی دندان ها تاثیر دارد، در درمان عدم تقارن در ناحیه فک و بافت های نرم تاثیر زیادی دارد.

معایب ارتودنسی

یکی از معایب ارتودنسی این است، که مدت زمان درمان آن طولانی است. همچنین همان طور که در بالا اشاره شد، گاهی لازم است برای جلوگیری از برگشت دندان به حالت قبل، بعد از ارتودنسی باید از ریتینر یا پلاک استفاده کنید.

تفاوت ارتودنسی و لمینت دندان

در سطر زیر به 4 تفاوت اصلی ارتودنسی و لمینت دندان اشاره شده است:

  • ارتودنسی در رفع اوربایت و آندربایت، بهبود راستای دندان ها و ناهنجاری های دیگر دندان تاثیر زیادی دارد. لمینت در تغییر رنگ دندان، رفع شکستگی، رفع فاصله بین دندان ها و از بین رفتن نامنظمی دندان ها تاثیر دارد.
  • دوره درمان ارتودنسی معمولا یک سال و نیم تا دو سال می باشد. اما دوره درمان لمینت حدودا در 2 جلسه است.
  • ماندگاری ارتودنسی دائمی است، ولی ماندگاری لمینت بین 5 تا 10 سال می باشد.
  • در ارتودنسی مشکلات دندانی از ریشه حل می شود، ولی در لمینت فقط باعث زیبایی ظاهری می شود.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به “لمینت یا ارتودنسی” پرداخته ایم. اینکه لمینت بهتر است یا ارتودنسی بستگی به مشکلات دندان شخص دارد. اما بهتر است بدانید، که ارتودنسی معمولا براساس طبیعت دندان انجام می شود. اما لمینت مانند یک عمل زیبایی ای می باشد، که باعث تغییر شکل و طبیعت دندان می شود. شاید در ابتدا لمینت رضایت بخش افراد باشد، اما به مرور زمان باعث بروز مشکلاتی می شود.

اطلاعات مفید: متخصص ارتودنسی متحرک


مقالات مرتبط: تاثیر ارتودنسی بر بینی

مقالات مرتبط: درمان دندان نیش نهفته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *