مال اکلوژن یا ناهم‌ترازی دندان‌: علل و راهکارها

مال اکلوژن چیست؟

مال اکلوژن یا ناهم‌ترازی دندان‌ ها

در این وبلاگ، ما رابطه بین مال اکلوژن و تاثیر آن بر جویدن و هضم غذا را بررسی خواهیم کرد و اهمیت جستجوی درمان ارتودنسی برای سلامت دهان و سلامت کلی گوارش را روشن می کنیم. با ما همراه باشید

مال اکلوژن چیست؟

در حالی که اکلوژن به چیدمان مناسب دندان ها در فک بالا و پایین اشاره دارد به طوری که آنها برای ایجاد یک “بایت” سالم در کنار هم قرار گیرند، مال اکلوژن به اختلال در این تراز و ارتباط نادرست بین دندان های بالا و پایین اشاره دارد. مال اکلوژن یا ناهم‌ترازی دندان‌ منجر به اختلال در عملکرد اجزای اصلی درگیر در جویدن از جمله دندان ها، فک بالا (فک بالا)، فک پایین (فک پایین) و مفاصل فک (مفاصل گیجگاهی فکی) می شود. لثه ها، ساختارهای پریودنتال و هر ماهیچه و رباط مرتبط با جویدن نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

تعیین میزان مال اکلوژن

برای تعیین سطح مال اکلوژن، دو ویژگی عمده ارزیابی می شود:

  • رابطه داخل قوس که به نحوه تراز شدن ردیف دندان ها در منحنی قوس دندانی پایین یا بالایی اشاره دارد.
  • رابطه بین قوس که در غیر این صورت بایت یا انسداد بین دندان های بالا و پایین نامیده می شود

انسداد ایده آل دارای ویژگی های زیر است:

  • هر دو قوس منظم با دندان ها در شیب ایده آل و در مجاورت صحیح با یکدیگر در نقاط تماس دندانی هستند.
  • دندان پایین (به جز ثنایای مرکزی) باید با دندان فوقانی مربوطه و دندان جلوی آن تماس داشته باشد. قوس بالایی کمی با قوس پایینی همپوشانی دارد
    هنگامی که دندان های بالا و پایین با یکدیگر در تماس هستند، استخوان ها و مفاصل فک به درستی قرار می گیرند و حرکت بدون فشار است.

علائم مال اکلوژن

مقداری از مال اکلوژن ممکن است بدون ایجاد هیچ مشکلی رخ دهد و به آن مال اکلوژن فیزیولوژیکی می گویند. با این حال، مال اکلوژن زمانی پاتولوژیک نامیده می شود که علائمی مانند زیر داشته باشد:

  • مشکل در جویدن
  • مشکل در گاز گرفتن
  • آسیب به لثه ها، لب ها و زبان در هنگام گاز گرفتن، جویدن یا صحبت کردن
  • اختلالات لثه و دندان
  • لق شدن دندان ها
  • درد در مفاصل و ماهیچه های فک به خصوص هنگام جویدن

علل مال اکلوژن

علت دقیق مال اکلوژن ناشناخته است اما برخی از عوامل مرتبط عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی – مال اکلوژن ممکن است در برخی خانواده ها ایجاد شود
  • سندرم های مادرزادی که به عنوان مثال منجر می شوند. دندان های کوچک یا یک فک پایین کوچک
  • عوامل محیطی مانند فشار از بافت های نرم اطراف یا مکیدن انگشت شست
  • جراحت

درمان مال اکلوژن

درمان مال اکلوژن تنها زمانی انجام می شود که علائمی وجود داشته باشد یا در صورت تمایل بیمار برای به دست آوردن مجموعه ای از دندان ها از نظر زیبایی هماهنگ برای سلامت روانی وجود داشته باشد. درمان های ارتودنسی معمولاً برای اصلاح مال اکلوژن انتخاب می شوند

چگونه از مال اکلوژن جلوگیری کنیم

از آنجایی که آنها می توانند به دلیل ترکیبی از ژنتیک و عادات ایجاد شوند، ممکن است جلوگیری از ایجاد مال اکلوژن غیرممکن باشد. با این حال، می‌توانید برای جلوگیری از دست دادن دندان و محدود کردن تأثیر عادت‌هایی که می‌توانند منجر به مال اکلوژن شوند، اقداماتی انجام دهید، از جمله:

  • محدود کردن استفاده از مکیدن ساختگی یا شست در سنین پایین
  • استفاده از محافظ دهان هنگام ورزش
  • رعایت عادات بهداشتی خوب از سنین پایین
  • برای تمیز کردن و معاینه به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید
  • در صورت از دست دادن زودرس دندان، مراجعه به متخصص ارتودنسی تا بتوان برنامه ای برای محافظت از بقیه دندان ها و موقعیت آنها در نظر گرفت. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر احسان مهریزی، متخصص ارتودنسی در تهران است.

انواع مختلف مال اکلوژن چیست؟

مال اکلوژن ها معمولا به سه گروه عمده طبقه بندی می شوند:

کلاس 1

مال اکلوژن کلاس I زمانی رخ می دهد که فک بالا و پایین در موقعیت مناسب خود قرار گیرند، اما شلوغی بیش از حد یا فاصله زیاد باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

کلاس 2

مال اکلوژن کلاس II زمانی رخ می دهد که دندان های بالا خیلی جلوتر از دندان های پایین قرار بگیرند. بسته به اینکه آیا برآمدگی عمودی یا افقی وجود دارد، این شکل از مال اکلوژن معمولا به عنوان اوربایت یا اورجت شناخته می شود. تقریباً همیشه این فک پایین برگشته است که باعث این نوع مال اکلوژن می شود.

کلاس 3

مال اکلوژن کلاس 3 زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های پایینی خیلی جلوتر باشند و اغلب با دندان‌های جلویی بالایی همپوشانی دارند. این معمولا به عنوان آندربایت شناخته می شود. بیرون زدگی فک پایین یا عقب نشینی فک بالا می تواند علت آن باشد.

مال اکلوژن یا ناهم‌ترازی دندان‌

آیا مال اکلوژن می تواند باعث سردرد شود؟

ناهماهنگی شدید فک می تواند به استرس و درد در دندان ها و فک منجر شود که منجر به سردرد شود، به خصوص اگر مال اکلوژن شما ناشی از دندان قروچه باشد. حتی یک نیش ناهموار می تواند فشار کافی بر روی مفصل TMJ شما (گیجگاهی فکی – مفصلی که به عنوان لولای فک شما عمل می کند) وارد کند و منجر به سردردهای مزمن شود، به همین دلیل است که تنظیم صحیح فک و صاف کردن دندان ها باید دست به دست هم دهند.

مال اکلوژن چگونه درمان می شود؟

مال اکلوژن معمولا با بریس های دندانی درمان می شود. متخصص ارتودنسی رادیوگرافی پانورامیک می گیرد، معاینات بصری انجام می دهد و قبل از تصمیم گیری در مورد بهترین روش درمانی، از کل دهان قالب می گیرد. اگر مشخص باشد که مال اکلوژن ناشی از شلوغی بیش از حد باشد، ارتودنتیست ممکن است تصمیم بگیرد که کشیدن دندان تنها راه ایجاد فضای کافی برای تنظیم مجدد است. با این حال، در مورد آندربایت، کراس بایت یا اوربایت، چندین دستگاه ارتودنسی مختلف موجود است، مانند:

  • براکت های ثابت چند براکتی: این نوع براکت های دندانی شامل براکت هایی است که به هر دندان سیمان شده است و یک سیم کمانی که هر یک را به هم متصل می کند، همراه دارد. متخصص ارتودنسی سیم را به طور منظم تنظیم یا تغییر می‌دهد تا دندان‌ها را در تراز مناسب قرار دهد.
  • دستگاه های متحرک: بسیاری از بریس های دندانی غیر ثابت برای درمان مال اکلوژن در دسترس هستند. نگهدارنده ها، هدگیرها و گسترش دهنده های کام از رایج ترین آنها هستند. به طور کلی از نگهدارنده ها برای نگه داشتن دندان ها در موقعیت صحیح استفاده می شود تا استخوان فک به درستی در اطراف آنها رشد کند. اینویزالین یا بریس های شفاف قابل جابجایی هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. مشابه بریس های دندانی ثابت عمل می کنند؛ اما بر زیبایی لبخند تأثیری نمی گذارند.

خلاصه

برخی از مشکلات سلامت دندان می تواند کیفیت زندگی فرد را به طور جدی کاهش دهد، زیرا در زمینه های عزت نفس و زندگی اجتماعی و کاری سالم و موفق وجود دارد. سلامت دندان برای سلامت کلی جسمی و روانی فرد ضروری است و لذا تردیدی نیست که مال اکلوژن یا ناهم‌ترازی دندان‌ یک مانع بزرگ برای هر دو است.

مال اکلوژن به معنای تراز غیر طبیعی دندان ها بوده و اشکال مختلفی از مال اکلوژن وجود دارد. هر فرم علل خاص خود را دارد و به روش های درمانی متفاوتی برای اصلاح مال اکلوژن نیاز دارد. مال اکلوژن می تواند آنقدر خفیف باشد که غیرقابل تشخیص باشد یا آنقدر شدید باشد که کل دهان به طور جدی تغییر شکل دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *