مراقبت های ارتودنسی ثابت

مراقبت های ارتودنسی ثابت

رسیدن به نتیجه مطلوب و موفقیت درمان ارتودنسی منوط به همکاری شما می باشد؛ از جمله رعایت بهداشت دهان، حضور منظم در جلسات درمان ، رعایت توصیه های تغذیه ای و درمانی.


بهداشت دهان

در مورد افرادی كه تحت درمان ارتودنسی هستند، مسواك زدن دقيق دندانها نسبت به افراد دیگر از اهميت بيشتری برخوردار است. عدم رعايت بهداشت دهان سبب پوسيدگی و بيماری لثه ( التهاب و خونریزی لثه ) می شود.
– پس از هر وعده غذایی و بخصوص بعد از مصرف شیرینی جات دندانها را با مسواك به دقت تميز كنيد. روش صحیح مسواک زدن را میتوانید در کانال تلگرام و پیج اینستاگرام ما ببینید.( آدرس پایین صفحه )
– روزی یکبار (هر شب ) از نخ دندان استفاده نمایید.
– قبل از شروع ارتودنسی ثابت مسواک ارتودنسی ، مسواک بین دندانی و نخ دندان مخصوص را تهیه بفرمایید.
– همیشه مسواک خود را همراه داشته باشید.
– خمیر دندان و دهانشویه به بهداشت دهان شما کمک میکنند. بعد از استفاده از خمیر دندان آب دهان را بیرون بریزید اما دهان را با آب شستشو نکنید تا فلوراید خمیر دندان جذب دندانها شود.
– اگر در ناحیه ای لثه شما تورم یا خونریزی دارد، آن ناحیه را بیشتر تمیز کنید.
– از مسواک برقی هم میتوانید استفاده نمایید اما استفاده از مسواک بین دندانی همراه آن را فراموش نکنید.
– دستگاه واترجت هم به بهداشت دهان شما کمک میکند و وسیله سودمندی است.


حضور منظم در جلسات درمان

به دليل ماهيت دقيق و حساس درمان ارتودنسی لازم است در فواصل زمانی معین ويزيت شوید. غيبت شما در جلسات درمان، دوره درمان را طولانی تر می كند و می تواند عوارضی ایجاد نماید.  در ضمن خواهشمند است در صورتی كه نميتوانيد در وقت تعيين شده حاضرشويد حداقل دو روز قبل به مطب اطلاع دهيد تا برنامه مطب و وقت ساير بيماران دچار اشكال نشود و از مطب وقت دیگری بگیرید.


تغذیه و مراقبت از دستگاهها

از وسايل ارتودنسی خود به دقت نگهداری كنيد. ورزشهایی که همراه ضربه به صورت می باشد انجام ندهید. از گاز زدن و جویدن هرگونه غذاهای سفت و سخت مانند نان بیات ، ساندويچ ، ته دیگ، آجيل، سیب، ميوه های هسته دار ، استخوان ، گوشت و… جداً خوداری كنيد. لقمه های غذایی بزرگ را به تکه های کوچک خرد کرده و میل نمایید. از مصرف خوراكيهای چسبنده نظير شكلات ، گز، سوهان، لواشک و غيره جداً خوداری كنيد. عدم رعایت این موارد سبب آسیب دیدن دستگاه ارتودنسی ( بند، براکت و سیمها ) می شود. شكستگی يا مفقود شدن دستگاهها علاوه بر هزینه اضافی دوره درمان را طولانی تر کرده  و برای شما مشکلاتی ایجاد می کند.

برای سلامت دندانها مصرف شیرینی، نوشابه های گازدار و مواد قندی را محدود کنید و سعی کنید تعداد دفعات مصرف آن را کاهش دهید همچنین از خوراکیهای بسیار ترش کمتر استفاده کنید. در روز اول گذاشتن براکتها برای پیشگیری از تغییر رنگ دندانها مواد غذایی رنگی مانند نوشابه مصرف نکنید.


رعایت توصیه های درمانی

نتیجه مطلوب و موفقیت درمان منوط به همکاری شماست. در مواردی لازم است از کشهای بین فکی، پلاكهای متحرك و يا دستگاههای خارج دهانی استفاده نماييد در صورتی كه آن وسايل به اندازه ساعات خواسته شده در شبانه روز استفاده نشوند، زمان درمان طولانی می شود و يا ممكن است در پايان كار نتيجه مطلوب حاصل نشود.


رفع مشکلات در منزل

بعد از قرار دادن دستگاه ارتودنسی ثابت ( براکتها ) ممکن است زخمهایی  داخل دهان ایجاد شود. در صورت احساس ناراحتی می توانید در نواحی دردناک روی براکتها موم قرار دهید ( بویژه هنگام خواب ) اگر موم در دسترس نبود میتوانید از آدامس بدون قند استفاده کنید.

بعد از جلسات درمان ممکن است مقداری درد و فشار در دندانها احساس کنید که امری طبیعی می باشد. در صورت نیاز می توانید از استامینوفن یا مسکن دیگر استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *