موم ارتودنسی چیست؟

موم ارتودنسی چیست؟

موم ارتودنسی چیست؟

آیا می دانید موم ارتودنسی چیست؟ بریس ها یک واقعیت زندگی هستند و اگرچه گاهی اوقات ناراحت کننده اند، اما در نهایت به شما کمک می کنند تا لبخندی را که شایسته آن هستید به دست آورید. برای بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند، نوعی ماده نرم و همچنین قالب بندی شده به نام موم ارتودنسی وجود دارد. حتما گاهی اوقات قسمت های داخلی گونه ها و لب هایتان دچار ساییدگی و یا زخم شده است. بهترین راه حلی که برای جلوگیری از این زخم ها وجود دارد، موم ارتودنسی است. این ماده معمولا به عنوان موم دندان یا تسکین دهنده شناخته می شود و برای افرادی که بریس دندان دارند یک مزیت محسوب می شود. در این مقاله از دکتر مهریزی، بهترین متخصص ارتودنسی، قصد داریم شما را با تمام موارد مربوط به موم ارتودنسی آشنا کنیم.

معرفی موم ارتودنسی

موم ارتودنسی، تحت عنوان موم دندانپزشکی یا موم بریس نیز شناخته می شود. از موم زنبورعسل، پارافین یا موم کارنائوبا که در دمای اتاق جامد است ساخته می شود. موم ارتودنسی برای ایجاد مانعی بین سیم های بریس و بافت دهان شما اعمال می شود. گرمای دست ها آن را به اندازه کافی نرم می کند که اعمال آن آسان می شود. موم ارتودنسی شفاف است و از این رو هنگام استفاده جلب توجه نمی کند.

موم ارتودنسی عموماً بدون مزه است، اما ممکن است انواع طعم دار مانند گیلاسی، نعناعی یا آدامسی آن ها را نیز پیدا کنید. فرمولاسیون آن بویژه مختص تسکین درد، تحریک پذیری یا هر گونه ناراحتی است که گاهی اوقات ممکن است توسط ابزارهای ارتودنسی مانند براکت ها و سیم های بریس ها، لیگاچورها یا حتی پروتزهای پارسیل که دارای چفت های سیمی هستند، ایجاد شوند.

فواید موم ارتودنسی

موم ارتودنسی دندان دارای فرمولاسیون فوق العاده ای بوده که درد ناشی از حضور براکت ارتودنسی و سیم ارتودنسی در دهان را کاهش می دهد و همچنین از بروز آفت دهان و زخم و خراش بافت های داخلی دهان توسط براکت ها و سیم ارتودنسی جلوگیری می کند. یکی دیگر از مزیت های موم ارتودنسی، بسته بندی کوچک آن است که به همین دلیل به راحتی قابل حمل است و همواره می توان آن را به همراه داشت.

روش استفاده از موم ارتودنسی

پیش از استفاده از موم ارتودنسی ابتدا به مدت 20 ثانیه دست های خود را با آب و صابون بشویید تا از ورود باکتری ها به دهان جلوگیری کنید. علاوه بر آن باید دندان های خود را به آرامی مسواک زده و سپس با یک دستمال تمیز آن ها را خشک کنید. باکتری ها احتمال ایجاد زخم و تاول در دهان را بیشتر می کنند. یک تکه کوچک از موم داخل جعبه جدا کرده و چند ثانیه آن را بین انگشتان خود بچرخانید تا گرد شود. اندازه موم باید قدری باشد که قسمت های تیز براکت یا قسمت هایی که دهان را آزار می دهند کاملا بپوشاند. در نهایت با انگشت اشاره خود موم را روی قسمتی از براکت که باعث ایجاد زخم در دهان می شود قرار داده و فشار دهید. همین کار را برای دیگر دندان ها نیز تکرار کنید.

اگر به طور تصادفی مقداری موم بلعیده شود چه باید کرد؟

بلع تصادفی مقدار کمی موم ارتودنسی معمولاً جای نگرانی ندارد. موم غیر سمی است و بدون هیچ مشکلی از دستگاه گوارش شما عبور کرده و دفع می‌شود. با این حال، اگر مقدار زیادی موم را بلعیده‌اید یا هر گونه ناراحتی یا مشکل در بلع را تجربه می‌کنید، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در بیشتر موارد، مقدار کم موم بلعیده شده در طی یک یا دو روز از سیستم گوارش شما عبور می‌کند و آسیبی به شما نمی‌زند. با این حال، اگر علائم غیرعادی مانند درد شکم، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را تجربه کردید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.

نحوه پاک کردن موم ارتودنسی

برای پاک کردن موم ارتودنسی می توانید از وسایلی چون خلال دندان، مسواک های بین دندانی و یا نخ دندان استفاده کنید. علاوه بر آن با انگشت نیز می توان موم های روی براکت ها را جدا کرد. ابتدا دست های خود را به خوبی بشویید و سپس به آرامی با انگشتانتان موم ها را از روی براکت ها جدا کنید. اگر موم را جدا نکنید، خود آن به مرور دچار ریزش می شود.

موم ارتودنسی از کجا تهیه می شود؟

معمولا نیازی به تهیه جداگانه موم ندارید و پس از انجام ارتودنسی دندان، دکتر ارتودنسی جعبه‌ای حاوی ملزومات اساسی به شما می‌دهد که موم ارتودنسی نیز درون آن قرار گرفته است. برخی از داروخانه‌ها نیز موم ارتودنسی دارند و در صورتی که دندانپزشک به شما موم نداده یا تمام شده باشد، می‌توانید از آنجا تهیه کنید. معمولا از موم ارتودنسی تنها در روزهای ابتدایی استفاده می‌شود. پس از آن بافت درون دهان سفت‌تر شده و کمتر به موم احتیاج خواهید داشت.

جایگزین موم ارتودنسی

خوشبختانه یک روش جایگزین به نام نوار سیلیکونی یا استریپ سیلیکونی در بازار وجود دارد که می‌توان به جای استفاده از موم ارتودنسی، از این نوار استفاده کرد. در روش موم ارتودنسی شما باید موم‌ها را به صورت گلوله‌ای درآورده و آن را بر روی براکت‌ها فشار دهید. در واقع باید دانه به دانه براکت‌ها را پوشش دهید. ولی در نوار سیلیکونی کافیست این نوار را به طور کامل و یکدست بر روی براکت‌های خود بچسبانید. در چنین شرایطی هم براکت‌ها به طور کامل پوشش داده شده و نمای ظاهری براکت‌ها اصلاً پیدا نیست و هم در یک لحظه توانسته‌اید کلیه براکت‌ها را بپوشانید بدون اینکه آسیبی به لب‌ها و زبان شما وارد گردد.

کلام آخر

در این مطلب به این موضوع که موم ارتودنسی چیست؟ پرداختیم. جهت استفاده از موم‌ها به‌هیچ‌عنوان نگران نباشید، زیرا کاملاً خوراکی و بدون خطر هستند. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که دهان محیطی است که به‌سرعت آلوده می‌شود پس لطفاً قبل از استفاده حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون ضدعفونی کنید. اگر زمانی نیز موم ارتودنسی در دسترس نبود می‌توانید از موم شمع یا آدامس بدون قند استفاده کنید. لطفاً در هنگام استفاده از آدامس به این نکته دقت کنید که این روش نباید به‌صورت مکرر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *