ارتودنسی فک پایین

ارتودنسی فک پایین

ارتودنسی فک پایین چیست؟

بایت مناسب به چیزی بیشتر از دندان‌های صاف بستگی دارد. رشد فک برای اینکه آیا دندان‌های شما فضای کافی برای رویش صحیح دارند، حیاتی است. همچنین بر ظاهر اجزای صورت شما تأثیر می‌گذارد. در کلینیک ارتودنسی دکتر مهریزی، ما می‌دانیم که بایت نامناسب می‌تواند بر سلامت دهان و دندان و سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. برای برخی از بیماران، این موضوع به دلیل رشد ناکافی فک پایین ایجاد می‌شود. آیا می‌توان رشد فک خود را اصلاح کرد؟ با بهترین متخصص ارتودنسی همراه باشید تا در این‌رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خدمات: ارتودنسی ثابت

فک فرورفته چیست؟

فک پایین فرورفته یا فک پایین فرورفته که به آن چانه عقب‌رفته یا چانه ضعیف نیز می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتد که فک پایین با فک بالا هم تراز نباشد. معمولاً فک پایین از فک بالا عقب‌تر می‌رود. چه چیزی باعث رشد یا عدم رشد فک می‌شود؟ معمولاً رشد ناکافی فک به دلایل ژنتیک ایجاد می‌شود، اگرچه در موارد نادر، می‌تواند ناشی از شرایط زمینه‌ای مانند شکاف کام، سندرم تریچر – کالینز یا توالی پیر – رابین باشد. نوزادانی که با فک پایینی رشدنیافته به دنیا می‌آیند، اغلب با رسیدن به دوران کودکی از آن خارج می‌شوند. کسانی که در آن‌ها این اتفاق رخ می‌دهد، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا ببینند چه گزینه‌های درمانی ممکن است در دسترس باشد.

خدمات: ارتودنسی نامرئی

علت فرورفتگی فک پایین چیست؟

زوال استخوان فک زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان فک شروع به عقب رفتن، ضعیف‌تر شدن یا تحلیل‌رفتن می‌کند. ممکن است برای استخوان فک بالا، استخوان فک پایین یا هر دو اتفاق بیفتد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد از جمله:

  • کشیدن دندان: دندان‌ها نقش مهمی در سلامت استخوان فک دارند. هر بار که گاز می‌گیرید، دندان‌ هایتان استخوان فک را تحریک می‌کند و آن را قوی و سالم نگه می‌دارد. دندان‌های از دست‌ رفته، اغلب در نتیجه کشیدن، استخوان را تحریک نمی‌کند و به استخوان فک به‌مرورزمان شروع تحلیل می‌کند.
  • تروما: آسیب یا ضربه به فک می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت فک شما شود، به‌ویژه اگر دندان‌ها از موقعیت خود خارج یا جابه‌جا شوند.
  • پروتزها یا پل‌های دندانی: پروتزها و بریج‌های دندانی جایگزین زیبایی برای دندان‌های ازدست‌رفته هستند، اما استخوان را تحریک نمی‌کنند. بسیاری از بیماران دچار زوال فک در نواحی زیر دندان‌ مصنوعی یا بریج‌ های دندانی می‌شوند.
  • دندان‌ های نامرتب: اگر دندان‌های شما به‌درستی در یک راستا قرار نگیرند، ممکن است گازگرفتن استخوان فک را به‌اندازه کافی تحریک نکند تا ساختار استخوانی سالمی داشته باشد.
  • بیماری لثه: بیماری پریودنتال، از جمله التهاب لثه، می‌تواند با فرسایش استخوان و ساختار دندان، تکیه‌گاه دندان‌ های طبیعی شما را از بین ببرد.
  • بیماری – تومورها: عفونت‌ های باکتریایی، پوکی‌ استخوان و سایر بیماری‌ ها می‌توانند منجر به زوال فک و ازدست‌دادن دندان شوند.

خدمات: ارتودنسی متحرک

آیا ارتودنسی فک پایین به‌ تنهایی ممکن است؟

درحالی‌که می‌توانید بریس‌ها را فقط روی دندان‌های بالا یا پایین خود قرار دهید (که به‌عنوان درمان ارتودنسی تک قوس شناخته می‌شود)، این فقط برای برخی از بیماران مناسب است. برای اکثر افراد، ممکن است ایده‌آل‌ترین طرح درمانی نباشد. ارتودنسی تک قوس چندان رایج نیست؛ اما برخی از بیماران فقط به درمان قوس تکی نیاز دارند. آنها ممکن است قبلاً روی یک قوس دندانی کامل داشته باشند و روی دیگری یک مشکل شلوغی یا فاصله‌گذاری ساده داشته باشند که مایل‌اند اصلاح شود. سایر بیماران می‌دانند که هیچ یک از قوس‌ها بی‌نقص نیستند، اما فقط یک ردیف دندان آن‌ها را به‌اندازه کافی برای درمان ارتودنسی آزار می‌دهد. نصب بریس‌ها بر روی یک قوس صرفاً برای اهداف زیبایی است و نمی‌تواند اکثر مشکلات ارتودنسی را برطرف کند. در واقع، بریس‌هایی که روی یک قوس قرار دارند و نه دیگری می‌توانند یک مشکل را برطرف کنند و دیگری را بدتر کنند. بریس‌ های روی هر دو قوس به طور هم‌ زمان بهترین درمان ارتودنسی برای اکثر بیماران است.

لینک مفید: زندگی بعد از بریس

خدمات: ارتودنسی دیمون

چرا باید هر دو فک را باهم ارتودنسی کرد؟

معمولاً وقتی بیمار از ما در مورد ارتودنسی تک قوسی یا یک فک می‌پرسد، به این دلیل است که از دندان‌های بالایی خود راضی است، اما نه از پایین (یا برعکس). چرا برای اصلاح دندان‌هایی فقط خوب هستند یا فقط عیوب کوچکی دارند، هزینه پرداخت کنید؟ آیا می‌توانید فقط بریس‌هایی را روی دندان‌هایی که نامرتب هستند نصب کنید و بقیه را به حال خود رها کنید؟ بهتر این است که ارتودنسی فک بالا و فک پایین هر دو با هم انجام شود. گرچه به صورت تکی هم قابل اجرا است.

ارتودنسی کمی شبیه مکعب روبیک است. همان‌طور که شما نمی‌توانید به‌سادگی یک مربع را روی یک مکعب روبیک بدون حرکت‌دادن دیگران حرکت دهید، همین امر در مورد دندان‌های شما نیز صدق می‌کند. دندان‌های شما همه باهم کار می‌کنند. اگر دندان‌های پایین را حرکت دهید و قسمت بالایی را به حال خود رها کنید و ناگهان دندان‌هایی دارید که دیگر به‌درستی باهم کار نمی‌کنند.

لینک مفید: براکت ارتودنسی

ممکن است احساس کنید که دندان‌های بالایی شما صاف هستند و فقط دندان‌های پایین نیاز به اصلاح دارند، اما حتی مهم‌تر از اصلاح دندان‌های نامرتب، اصلاح مشکلات مربوط به بایت است. این کار واقعاً فقط با بریس‌های روی هر دو قوس دهان قابل‌انجام است، زیرا یک تداخل ظریف در کار وجود دارد – در حین انجام درمان ارتودنسی باید تنظیماتی را در هر دو قوس انجام دهیم. اگر توانایی انجام این کار را نداشته باشیم، ممکن است در پایان با دندان‌های صافی در پایین روبرو شوید که کاملاً با قوس بالایی ناهماهنگ هستند یا دارای اوربایت، آندربایت یا کراس بایت قابل‌توجهی هستند.

لینک مفید: ارتودنسی دندان نیش

عوارض ارتودنسی یک فک

ارتودنسی فک پایین به‌تنهایی ممکن است شما را با بایت بدتری نسبت به قبل مواجه کند. این می‌تواند منجر به خردشدن دندان‌ها یا فشار بیش از حد به استخوان و لثه شود که می‌تواند منجر به ازدست‌دادن دندان شود. هدف از یک بایت یکنواخت جلوگیری از سایش دندان‌ها یا ضربه‌های غیرضروری است. از دلایل دیگر:

  • دندان‌ هایتان ضعیف خواهند شد: دندان‌های ما همیشه باهم کار می‌کنند، بنابراین نمی‌توان یک ردیف دندان را به‌تنهایی جابه‌جا کرد. به طور ساده، یک تعامل ظریف با عملکرد دندان‌های ما وجود دارد. اگر سعی کنید دندان‌ها را در یک قوس صاف کنید، دندان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.
  • مشکلات بایت شما بدتر خواهد شد: بایت اصطلاحی است که مشخص می‌کند دندان‌های قوس بالا و پایین چقدر با هم تعامل دارند. اگر دندان‌های هر قوسی کج یا شلوغ شوند، تعامل به خطر می‌افتد. شلوغ بودن دندان‌های بالا باعث آندربایت و شلوغ بودن دندان‌های پایین باعث اوربایت می‌شود. بریس‌ها با حرکت مستقیم دندان‌ها به جلو، مشکل دندان‌های شلوغ را برطرف می‌کنند، درحالی‌که دستگاه ارتودنسی دندان‌ها را به سمت عقب حرکت می‌دهد تا فاصله بین دندان‌ها را ببندد. به‌عنوان‌مثال، در نظر بگیرید که دندان‌های بالایی شلوغ دارید؛ اما قوس پایینی فاقد چنین مشکلات ناهماهنگی است. وقتی بریس را روی دندان‌های بالا می‌زنید، دستگاه دندان‌ها را صاف می‌کند، اما تعامل با دندان‌های بالا و پایین را اصلاح نمی‌کند. در عوض، منجر به مشکلات جدی در بایت می‌شود. ازاین‌رو دندان‌پزشکان برای دندان‌های بالا و پایین بریس ارائه می‌کنند. در اصل، پوشیدن بریس روی قوس معیوب به‌تنهایی مشکلات بایت را بدتر می‌کند.
  • مشکلات استخوان فک: هنگامی که دندان‌های بالا و پایین برای مدت طولانی به‌درستی در یک راستا قرار نگیرند، تعادل در فک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. همان‌طور که قبلاً گفته شد، درمان ارتودنسی تک قوس می‌تواند مشکلات بایت را بدتر و مشکلات بیشتری در فک ایجاد کند. چنین درمانی به‌احتمال زیاد باعث خواهد شد تا دندان‌ها را روی‌هم بلغزند و راهی برای ساییدن و فشردن دندان‌ها فراهم می‌کند.

لینک مفید: قیمت ارتودنسی

نتیجه‌گیری

افراد به دلایل مختلف مایل‌ اند از بریس‌های تک قوس استفاده کنند. با این‌حال، در بیشتر موارد نیازهای صاف‌ کردن دندان‌های شما را برآورده نمی‌کند. افرادی که درمان ارتودنسی تک قوس را به دلیل عواملی مانند عزت‌نفس، هزینه یا دیگران ترجیح می‌دهند، باید این موضوع را درک کنند که ارتودنسی یک فک در اکثر موارد به نفع آن‌ها نیست.خوشبختانه، آنها طیف گسترده‌ای از گزینه‌ های جایگزین مانند بریس‌ های شفاف دارند که چندان قابل‌ مشاهده نیستند. ما در کلینیک ارتودنسی دکتر مهریزی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بهترین خدمات ارتودنسی را با شما عزیزان ارائه دهیم.

خدمات: ارتودنسی کودکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *