ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

آیا ارتودنسی در دوران بارداری امکان پذیر است؟ تاثیر ارتودنسی بر چهره و داشتن لبخندی زیبا با یک ردیف مروارید سفید و منظم، وسوسه ‌برانگیز است. برخی از زنان دوست دارند ارتودنسی در بارداری را تجربه کنند، تا قبل از این‌که فرزندشان نوپا می‌شود، آن‌ها را از دهان خارج کنند و تصویری از خود با لبخندی فراموش‌نشدنی در ذهن فرزندشان به‌ جای بگذارند. ارتودنسی در حاملگی از آن کارهای چالش‌برانگیز است که احتمال دارد در انجام آن دو دل باشید. در ادامه این مطلب پزشکی از دکتر مهریزی، بهترین متخصص ارتودنسی در مورد تمام زوایای این تصمیم صحبت خواهیم کرد. همچنین به هرآن‌چه که پیرامون ارتودنسی و دوران بارداری اشاره شده است، خواهیم پرداخت تا تصمیم درست را بگیرید.

بارداری چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

بارداری می تواند سه اثر دهانی روی شما داشته باشد:

  • افزایش التهاب لثه: ناشی از تغییرات هورمونی
  • فرسایش اسیدی دندان: ناشی از تهوع صبحگاهی و استفراغ
  • افزایش خطر پوسیدگی: ناشی از خشکی دهان

آیا ارتودنسی در بارداری خطرناک است؟

اگر طی درمان ارتودنسی متوجه شده‌ باشید که باردار هستید، و یا به فکر شروع درمان ارتودنسی در دوران بارداری هستید، بدون شک اولین دغدغه شما این است که ارتودنسی در زمان بارداری چه تاثیراتی می‌تواند روی شما و مخصوصا فرزندتان داشته باشد. اکثر فرآیند درمانی ارتودنسی غیر تهاجمی می‌باشد، بنابراین مواد خارجی اصلا به بدن شما راه نمی‌یابند که بخواهند تهدیدی برای سلامتی شما یا فرزندتان ایجاد کنند.

شاید کمی نگران تزریق داروی بی‌حسی موضعی باشید، اما طی تحقیقاتی که توسط دانشگاه دندانپزشکی سئول و همچنین اتحادیه دندانپزشکان آمریکا صورت گرفته است، داروی بی حسی موضعی هیچ ضرری برای جنین ندارد. مورد دومی که ممکن است فکر شما را به خود درگیر کند، عکس‌های رادیوگرافی دندان‌ است که برای درمان ارتودنسی به آن‌ها نیاز خواهید داشت. به نقل ازFDA، رادیوگرافی تا زمانی که روی سر، گردن، دست و نواحی نزدیک به شکم و با رعایت نکات امنیتی صورت بگیرد، هیچ خطری برای جنین نخواهد داشت. اگر باردار هستید و به رادیوگرافی نیاز داشتید حتما وضعیت خود را با پزشک‌ و متخصصان رادیولوژی که قرار است از شما عکسبرداری کنند در میان بگذارید تا با فراهم کردن الزامات امنیتی، خیال‌تان از بابت سلامتی خود و فرزندتان کاملا راحت شود.

بهترین نوع براکت در بانوان باردار کدام است؟

براکت های فلزی جزء معمول ترین نوع براکت مورد استفاده در بزرگسالان می باشد و در این شرایط خاص بانوان، این نوع براکت مشکل ساز نیست. الاینرهای شفاف و نامرئی که بدون سیم و قطعات فلزی است، در این دوران گزینه مناسب تری برای خانم ها محسوب می شود. از مزیت های این نوع ارتودنسی می توان به خارج کردن براکت در هنگام مسواک زدن، غذا خوردن و استفاده از نخ دندان اشاره کرد.

مشکلات ارتودنسی در دوران بارداری

در طی دوران بلوغ و نیز بارداری، هیپرپلازی و یا بزرگ شدن بافت های لثه اتفاق می افتد. این بزرگ شدن لثه توسط چندین عامل شناخته شده سیستمیک و موضعی ایجاد می شود، که مهمترین عامل سیستمیک، تغییرات هورمونی در طی بارداری است. اگرچه حضور و وجود براکت های ارتودنسی به تنهایی عامل ایجاد التهاب لثه نمی باشد، اما فاکتورهایی مثل بارداری و بهداشت ضعیف دندان در این دوران می تواند به همراه یکدیگر در ایجاد التهاب حاد لثه موثر باشد و حتی سبب پیشرفت به سوی بیماری های پریودنتال گردد.

اگر فردی، بهداشت دهانی ضعیف و نیز التهاب لثه داشته داشته باشد، عاقلانه است که شروع درمان ارتودنسی به بعد از بارداری موکول شود. زیرا براکت های ارتودنسی می توانند به عنوان عاملی در تجمع و نگهداری پلاک های میکروبی در فرد عمل نمایند و در حضور التهاب خفیف لثه ای در یک فرد باردار به دلیل تغییرات هورمونی، سبب بدتر شدن شرایط لثه گردند. در صورتی که بهداشت دهان مناسب باشد، ارتودنسی هیچ گونه منافاتی با بارداری ندارد.

ویار بارداری و محدودیت‌های غذایی در ارتودنسی

به خاطر داشته باشید که وجود براکت‌ها در ارتودنسی فلزی باعث می‌شود، که شما برای خوردن بعضی از غذاها محدودیت داشته باشید. خوشبختانه معمولاً ویار بارداری شامل غذاهای چسبنده و غذاهایی که به براکت‌ها صدمه می‌زنند، مانند پاپ کورن، آجیل، کرم کارامل، یخ و… نمی‌شود. در واقع، اغلب زنان باردار به غذاهای حاوی ویتامین، مواد معدنی و عناصر غذایی که در عمل به آن نیاز دارند ویار پیدا می‌کنند. ضمناً برای رفع ویار شدید می‌توان از مکمل‌ها یا مواد غذایی جایگزین سالم استفاده کرد.

اگر در زمان بارداری هوس آجیل کردید، ممکن است با مصرف یک جایگزین یا مکمل حاوی اسیدهای چرب ضروری بتوانید این هوس خود را برطرف کنید. مکمل‌های امگا 3 و امگا 6 می‌تواند میل شدید به آجیل را برطرف کند. میل به جویدن یا مکیدن یخ معمولاً به خاطر تشنگی یا بی‌آب شدن بدن شماست. اما می‌تواند به علت کمبود آهن یا فولات یا ویتامین B12 هم باشد. برای رفع هوس شدید به جویدن یخ در دوران بارداری خود می‌توانید یک سری غذاها یا مکمل‌های حاوی آهن را با صلاحدید پزشک خود به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

مراقبت های ارتودنسی در دوران بارداری

لازم است تا مراقبت های بیشتری در این دوران انجام شود که عبارتند از:

  1. خانم باردار باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر از قبل رعایت کند.
  2. در صورت استفراغ کردن باید بعد از آن مسواک زده شود و دهان شسته شود، زیرا اسید وارد شده به دهان می تواند به دندان ها آسیب رسانده و سبب پوسیدگی دندان ها شود.
  3. باید به مراجعات منظم به کلینیک ارتودنسی توجه شود و به درستی به توصیه های ارتودنتیست خود عمل کند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، هیچ دلیلی برای منع درمان ارتودنسی برای زنان باردار وجود ندارد و آن ها می‌توانند مانند تمام افراد دیگر با انجام برخی موارد مراقبتی و احتیاط‌های لازم برای ارتودنسی اقدام کنند. چرا که ارتودنسی برای این افراد روشی مطمئن و بی خطری است. در برخی موارد نیز افراد بعد از انجام ارتودنسی متوجه بارداری خود می‌شوند، که نیازی به برداشتن براکت‌ها و یا توقف درمان ارتودنسی نیست. بهتر است تمامی موارد فوق با دندانپزشک و پزشک متخصص زنان و زایمان در میان گذاشته شود. همچنین، برای داشتن تغذیه‌ مناسب نیز توصیه می‌شود با یک متخصص تغذیه مشورت گردد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *