چه مشکلاتی با ارتودنسی قابل حل است؟

نامرتبی دندان ها تنها یک مشکل زیبایی نیست. تمیز کردن دندان های نامرتب دشوار است که این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت کلی بدن شما دارد و همچنین ممکن است به گفتار شما آسیب برساند. مرتب کردن دندان‌هایتان می‌تواند تجربه‌ای متحول کننده در زندگی باشد که به شما این امکان را می‌دهد بدون اینکه خودتان را قائم کنید لبخند بزنید. پیشرفت‌های ارتودنسی، اکنون امکان انتخاب بریس‌های ظریف با طول درمان کوتاه‌تر را فراهم می‌کند. در اینجا شما را با 5 نوع از رایج ترین مشکلاتی که یک متخصص ارتودنسی می تواند برطرف کند آشنا می کنیم:

ناهمانگی فک

ناهماهنگی فک می تواند منجر به بایت ناهموار شود و در نتیجه بیمار درد و ناراحتی زیادی را تجربه کند. علاوه بر این فک نامرتب باعث ایجاد فشار بر روی مفصل گیجگاهی فک پایین می شود که این هم باعث اختلال TMJ می شود. موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه صورت نشان می دهد که بین 5 تا 12 درصد از جمعیت دچار اختلال مفصل و عضله گیجگاهی فکی (TMJD) هستند. خوشبختانه، این یک بیماری قابل درمان است، اما ارتودنتیست شما باید با توجه به شدت این بیماری، عملی ترین درمان TMJ را توصیه کند.

TMD

اختلال گیجگاهی فکی (TMD) وضعیتی است که مفصل گیجگاهی فکی را که فک شما را به جمجمه متصل می کند، تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی موارد، ناهماهنگی بین دندان‌های بالا و پایین در محل برخورد دندان‌ها می‌تواند باعث فشار بر روی مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود. در این موارد TMD، بریس‌ها می‌توانند راه‌حلی برای تنظیم صحیح دندان‌های بالا و پایین برای جلوگیری از فشار نامنظم بر مفصل گیجگاهی فکی ارائه دهند.

شلوغی دندان ها

یکی از رایج ترین مشکلات دندانی، شلوغی بیش از حد دندان ها است. دندان‌ها در این حالت روی هم قرار می‌گیرند و گاهی اوقات ممکن است این موضوع دردناک باشد. علاوه بر این، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها دشوار است و در نتیجه باعث التهاب لثه و پوسیدگی دندان می شود. بهترین متخصص ارتودنسی در تهران می‌تواند شلوغی را با استفاده از بریس یا با برداشتن دندان‌های مزاحم اصلاح کند. این نه تنها به شما لبخند بهتری می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند بتوانید بهتر غذا بجوید.

مسائل پریودنتال

افرادی که دندان های نامرتب دارند در مسواک زدن مشکل دارند. به دلیل همپوشانی و پیچ خوردگی بین دندان ها، نخ دندان کشیدن تقریبا غیرممکن است. بهداشت نامناسب دهان و دندان منجر به تجمع ذرات غذا در دندان ها می شود که ممکن است باعث بیماری لثه شود. صاف کردن دندان ها حفظ بهداشت مناسب دندان را آسان تر می کند و بنابراین از پریودنتیت یا بیماری لثه جلوگیری می کند.

فاصله بین دندان ها

فاصله نامناسب دندان ها باعث ایجاد شکاف هایی می شود که به تجمع ذرات غذا معروف هستند. فضای بین دو دندان جلویی به نام دیاستما ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. درمان‌های ارتودنسی مانند ارتودنسی نامرئی می‌توانند فشار ملایمی به دندان‌ها وارد کنند، آن‌ها را تراز کنند و مشکل فاصله را نیز اصلاح کنند.

بایت نادرست

بایت های بد بر توانایی فرد در جویدن و بلعیدن غذا تأثیر می گذارند. ارتودنسی با استفاده از بریس، مال اکلوژن ها را اصلاح می کند و به شما امکان می دهد بایت طبیعی تری داشته باشید. بسته به نوع و شدت بیماری شما ممکن است گزینه های درمانی خاص ارجح باشد. شایع ترین مشکلات بایت عبارتند از:

    • اوربایت

اوربایت زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالا خیلی جلوتر از دندان‌های پایین قرار بگیرند. بریس ها معمولاً می توانند اوربایت را اصلاح کنند زیرا می توانند به راحتی دندان های بالایی را به سمت دندان های پایینی برگردانند. برای اصلاح اوربایت و سایر مال اکلوژن های بایت ممکن است نیاز به استفاده از رابربندها با بریس باشد.

    • آندربایت

اگر دندان‌های پایین شما خیلی جلوتر یا دندان‌های بالایی هستند، احتمالاً دچار مشکل آندربایت هستید آندربایت می تواند باعث ظاهر نامتعادل صورت و تسریع پیری شود. بریس‌ها یا دندان‌های بالا یا پایین یا هر دو دندان بالا و پایین را حرکت می‌دهند تا آندربایت را اصلاح کنند. در موارد شدید، ممکن است به جراحی فک همراه با بریس برای اصلاح آندربایت نیاز باشد.

    • کراس بایت

کراس بایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های بالا در داخل دندان های پایین قرار می گیرند که این موضوع باعث فرسودگی سریعتر دندان ها می شود. کراس بایت می تواند منجر به شکستگی دندان، عقب رفتن لثه، رشد نامتقارن فک در کودکان، حساسیت دندان و مشکلات لثه شود. شما می توانید با ارتودنسی کودکان در سنین کمتر، از بروز مشکلات جدی تر در بزرگسالی جلوگیری کنید.

    • اپن بایت

اپن بایت زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های جلویی بالا و پایین به سمت بیرون متمایل می‌شوند و هنگام گاز گرفتن با هم تماس ندارند. اپن بایت می تواند باعث مشکلات گاز گرفتن، لب زدن و سایر مشکلات گفتاری شود. یکی از بزرگترین دلایل اپن بایت، مکیدن زیاد انگشت شست یا استفاده از پستانک در کودکی است و این وضعیت تا بزرگسالی ادامه می یابد. بریس ها برای تراز صحیح دندان های بالا و پایین در موارد اپن بایت بسیار مناسب هستند.


اطلاعات بیشتر: ارتودنسی متحرک

اطلاعات بیشتر: هزینه ارتودنسی 1401

اطلاعات بیشتر: مزایای ارتودنسی ثابت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *