شلوغی دندان ها و راه های رفع آنها

شلوغی دندان

شلوغی دندان ها و  راه‌های رفع آنها

زمانی که دندان‌ها فضای کمی دارند یا جایی ندارند، به‌جای رشد به جای درست خود، دندان‌ها ممکن است به‌طور غیرطبیعی رشد کنند و سعی کنند مکان دیگری برای گشاد شدن پیدا کنند. نتیجه ممکن است دندان‌های کجی باشد که به‌درستی خط نمی‌خورند.

بیمار مبتلا به  دندان‌های شلوغ، به موقعیت دندان‌ها و نحوه قرارگیری دندان‌های بالا و پایین با هم اشاره دارد. افرادی که بایت کامل دارند اکلوژن طبیعی دارند. این به این معنی است که دندان های پایین و بالا در شیارهای متضاد خود قرار می گیرند و دندان های بالا کمی روی مجموعه پایین قرار می گیرند. بیمارانی که دندان‌های شلوغ دارند، که به نام مال اکلوژن نیز شناخته می‌شود، از ناهماهنگی رنج می‌برند که می‌تواند به صورت اوربایت، آندربایت یا روی هم قرار گرفتن دندان‌ها رخ دهد. شلوغی دندان ها می تواند خفیف باشد، مانند زمانی که یک دندان قدامی (جلو) کمی چرخانده شود. موارد متوسط زمانی رخ می دهد که دو یا سه دندان قدامی روی هم قرار بگیرند. شدیدترین انواع شلوغی زمانی اتفاق می‌افتد که بیشتر دندان‌های ردیف بالا یا پایین روی یکدیگر قرار بگیرند

دندان های شلوغ: علل، خطرات و گزینه های درمانی

شلوغی دندان ها می تواند به حواس شما آسیب برساند، اما این فقط نکته است. اگر به مشکلات رسیدگی نشود، باعث بایت ضعیف و پوسیدگی دندان ها و همچنین مشکلات سلامت دهان و دندان می شود. شلوغی دندان می تواند برای سلامت دهان و دندان مضر باشد.

شلوغی دندان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد:

ژنتیک

اگر رشد استخوان صورت، دندان‌ها را خیلی کوچک می‌کند، می‌تواند روی نحوه رشد دندان‌ها تأثیر بگذارد و باعث شلوغی شدید دندان‌ها یا گاهی اوقات شلوغی خفیف دندان‌ها شود. عوامل دیگری که می توانند باعث بیماری شوند:

  • از دست دادن زودرس دندان های شیری
  • دندان های اضافی بالغ
  • رشد غیر طبیعی دندان
  • دندان های غیرمعمول بزرگ (می تواند ناشی از سندرم های خاص باشد)

عادات

برخی عادات دهانی در دوران کودکی، مانند مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی مدت از پستانک، می تواند بر رشد دندان تاثیر بگذارد و به شلوغ شدن دندان ها کمک کند.

علائم

  • ناراحتی دندان هنگام گاز گرفتن
  • دندان های کج در زوایای غیر طبیعی در دهان شما قرار می گیرند
  • روی هم قرار گرفتن دندان ها روی هم
  • کراس بایت
  • اورجت بیش از حد
  • درد فک
  • مشکل در گاز گرفتن یا جویدن
  • مشکل در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • خونریزی لثه هنگام استفاده از نخ دندان

ازدحام بیش از حد می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. اندازه فک بیمار، رشد استخوان صورت و تعداد دندان های بیمار شدت آن را تعیین می کند.

  • شلوغی خفیف:  زمانی که یک دندان قدامی در فک بالا یا پایین کمی چرخیده باشد.
  • شلوغی متوسط:  زمانی که دو تا سه دندان قدامی در فک بالا یا پایین روی هم قرار می گیرند.
  • شلوغی شدید:  زمانی که بیشتر دندان های قدامی فک بالا یا پایین روی هم قرار می گیرند.

آیا شلوغی برای دندان های شما مضر است؟

بله، بسیار مهم است که این مورد  در اسرع وقت درمان شود، زیرا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پایدار برای دندان‌ها، لثه‌ها، دهان و به طور کلی عوارض سلامت دندان شود. مهم‌ترین مشکل، بهداشت نامناسب دهان و دندان است چرا که بهداشت دندان منظم بسیار بهتر از بهداشت دندانهای شلوغ خواهد بود. با دندان‌های شلوغ، دندان‌های روی هم قرار گرفته و تمیز کردن صحیح دندان‌ها بسیار سخت‌تر شده واین باعث رشد باکتری‌ها و تشکیل پلاک می‌شود.

سوال شما: ارتودنسی نامرئی چیست

مشکلات ناشی از شلوغی شدید دندان

به دلایل زیر درمان شلوغی دندان در اسرع وقت بسیار مهم است:

  • ایجاد حفره یا پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه؛ پریودنتال
  • درد فک یا دندان
  • خجالت در هنگام با لبخند؛ عزت نفس پایین
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن
  • اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

آیا دندان های عقل نهفته باعث شلوغی دندان های جلو می شوند؟

برخی از پزشکان معتقدند که دندان های نهفته باعث بیماری لثه، پوسیدگی دندان و درد فک می شود. اما باید گفت هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تأثیر دندان عقل نهفته را بر بیماری لثه یا پوسیدگی دندان ثابت کند. نیروی دندان عقل برای کج کردن دندان های  سالم به اندازه کافی قوی نیست. لذا دندان عقل نهفته باعث ایجاد تورم در دندان های جلو نمی شود.

روکش ها، تاج ها، ایمپلنت ها و پل ها

برای بیماران با شلوغی متوسط دندان ها، دندانپزشک ممکن است روکش های دندانی، پوسته های نازک و همرنگ دندان را توصیه کند که روی دندان های اصلی قرار بگیرند. قبل از چسباندن روکش ها، دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان اصلی را جدا کند. اگرچه روکش‌ها به جلسات دندانپزشکی کمتری نیاز دارند، اما معمولاً گران‌تر از بریس‌های سنتی و شفاف هستند. برای برخی از بیمارانی که دندان‌های کج خود پر شده یا پوسیدگی زیادی دارند، روکش دندان مناسب‌تر است.

درمان شلوغی دندان در کودکان

توصیه می شود کودکان در سن حدودا  6 سالگی به ارتودنتیست مراجعه کنند تا رشد تمام دندان های شیری و استخوان های فک را زیر نظر بگیرند. اگر ارتودنتیست قبل از رشد تمام دندان‌های دائمی مشکلی را تشخیص دهد، مانند دندان‌های پایینی که روی دندان‌های پایین فک روی هم قرار می‌گیرند یا دندان‌های مستقیم خیلی باریک هستند، به احتمال زیاد شروع درمان ارتودنسی  را برای کودک شما توصیه می‌کند. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر احسان مهریزی، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، است

درمان شلوغی دندان در بزرگسالان

هنگامی که دندان های دائمی شروع به رشد می کنند، که برای اکثر افراد در حدود سن 12 سالگی است، ارتودنسی اصلاحی مانند بریس ها می تواند برای درمان استفاده شود. تعدادی از گزینه های مختلف درمان ارتودنسی برای اصلاح دندان های شلوغ استفاده می شود همانند بریس های فلزی سنتی یا بریس های نامرئی که بسته به نیاز و بودجه خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

خلاصه

شلوغی به این دلیل رخ می دهد که بین دندان ها و فک های بیمار ناهماهنگی وجود دارد یا زمانی که دندان ها از ناحیه در دسترس فراتر می روند. در سنین پایین ممکن است بتوان از شلوغی دندان های شیری با استفاده از بریس ها جلوگیری کرد که  بهترین زمان برای درمان است چرا که شلوغی دندان خفیف است با بریس اصلاح شود.

در پایان دکتر احسان مهریزی و کارکنانش بر ارائه خدمات دندانپزشکی بدون درد در فضایی دلپذیر تمرکز می کنند. تخصص دندانپزشکی او شامل انواع درمان ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان می‌باشد.

 

لینک مفید: هزینه ارتودنسی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *