علت و درمان درد دندان شیری در کودکان

دندان درد در کودکان دلایل متفاوتی دارد، یکی از دلایل اصلی آن از دست رفتن دندان های شیری کودک است. وجود دندان های شیری و حفظ آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از دلایل اهمیت آن فرم دهی به صورت است. این دندان ها از 6 ماهگی کودک شروع به رویش می کند. تا سن 21 سالگی دندان های شیری افتاده و دندان های دائمی جایگزین آن ها می شود. مقاله با تدوین دکتر مهریزی، دکتر متخصص ارتودنسی تهیه شده است. با ما همراه باشید تا با علت و درمان درد دندان شیری در کودکان آشنا شوید.

علت درد دندان شیری کودکان

در سطر زیر به علت درد دندان شیری در کودکان اشاره شده است:

• همان طور که در بالا نیز گفته شد، دندان های شیری از 6 ماهگی شروع به رویش می کند، بعد از گذشت چند سال این دندان ها افتاده و دندان های دائمی جایگزین آن می شود. مجموع دندان های شیری کودکان در فک پایین و فک بالا، 20 تا می باشد. علت اصلی درد دندان شیری این است، که دندان های دائمی که در زیر ریشه دندان های شیری می باشند، شروع به بیرون آمدن از فک می کنند، به خاطر فشاری که به دندان های شیری وارد می شود، درد دندان های شیری شروع می شود. بهتر است بدانید، که ریشه دندان های شیری معمولا سست تر و ضعیف تر از دندان های دائمی است. به همین خاطر با فشاری که به این دندان ها وارد می شود، لق شده و می افتند.
  • یکی دیگر از دلایل درد دندان شیری، آسیب رسیدن به اعصاب دندان (پالپیت) می باشد. پالپیت به عفونی شدن و یا ملتهب شدن پالپ داخل دندان گفته می شود. قسمت نرم داخل دندان، که دارای عروق خونی و اعصاب فراوان می باشد، پالپ دندان می گویند. معمولا بر اثر دندان قروچه و یا ضربه به اعصاب دندان یا همان پالیپت آسیب وارد می شود.
  • همان طور که می دانید در داخل دهان باکتری هایی وجود دارد. مصرف قند و نشاسته موجود در غذا باعث می شود، که به باکتری ها کمک کند، تا شروع به آسیب رساندن به دندان کنند. یعنی باکتری ها این نشاسته و قند موجود در غذا را مصرف کرده و اسید تولید می کنند. این اسید تولید شده، باعث پوسیدگی دندان می شود. پوسیدگی دندان های شیری کودکان یکی دیگر از دلایل درد دندان می باشد.
  • یکی دیگر از دلایل درد دندان شیری این است، که کودک نخ دندان را محکم به لثه های خود فشارمی دهد یا از مسواکی استفاده می کند، که پرزهای آن سفت است. در نتیجه دچار خونریزی لثه می شود، که این خونریزی باعث عفونت، التهاب لثه و دندان درد می شود.
  • از دیگر دلایل درد دندان در کودکان اختلالاتی مانند عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، عفونت سینوس، کمبود ویتامین مانند ویتامین B12 می باشد.

درمان درد دندان شیری کودکان

برای درمان درد دندان شیری کودکان بهتر است، که به یک دندانپزشک مراجعه کنید، تا علت درد دندان را پیدا کند و شروع به درمان آن کند. اما می توانید تا زمانی که بخواهید به دندانپزشک مراجعه کنید، از راهکارهایی برای قطع شدن موقت درد دندان استفاده کنید، که در سطر زیر به آن ها اشاره شده است:

• برای تسکین درد می تواند یک برش سیب زمینی و یا خیار را در فریزر قرار دهید، تا خنک شود. سپس آن را بر روی دندان کودکتان، که درد می کند، بگذارید.
  • می توانید مقداری کره بادام زمینی، سیر و یا روغن میخک را بر روی انگشت خود بزنید، سپس بر روی دندان کودکتان که درد می کند، قرار دهید، تا آرام شود.
  • می توانید برای آرام شدن درد دندان کودکتان مقداری برگ نعناع خشک شده را بر روی دندان کودکتان قرار دهید. سپس هر چند دقیقه یک بار از کودک خود بخواهید آب دهان خود را تف کند.
  • اگر درد دندان کودکتان به خاطر لق شدن دندان بود، آن را از دهان کودک خود خارج نکنید. اجازه بدهید، به مرور زمان خودش بیفتد.
  • یکی دیگر از راه های تسکین درد دندان کودک، این است، که حوله گرم شده را بر روی گونه کودک قرار دهید.
  • همچنین می توانید از استامینوفن برای تسکین درد کودک خود استفاده کنید. البته باید تحت نظر پزشک و با مشورت پزشک از استامینوفن برای کودک خود استفاده کنید.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی متحرک

چه زمانی باید برای درد دندان کودک به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر کودکتان به یکی از مشکلاتی که در سطر زیر به آن ها اشاره شده، دچار است، باید سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید:

• کودک تب کرده باشد.
  • وضعیت ظاهری کودک خوب نباشد.
  • 2 ساعت بعد از استفاده کودک از داروی مسکن دردش آرام نشده باشد.
  • اگر درد دندان کودکتان بیشتر از 24 ساعت طول کشید.
  • از نظر ظاهری یا وضعیت کودکتان حس می کنید، که نیاز است به دندان پزشک مراجعه کنید.
  • زمانی که خط لثه دندانی که درد می کند، توده قرمز یا زرد رنگ مشاهده کردید.
  • اگر بر روی دندانی که درد می کند، حفره ای قهوه ای رنگ مشاهده کردید.

علائم درد دندان در کودکان

در سطر زیر به علائم درد دندان در کودکان اشاره شده است:

• یکی از علائم درد دندان در کودکان جویدن مداوم اشیا است.
  • بیدار شدن مکرر کودک از خواب می تواند به خاطر درد دندانش باشد.
  • یکی دیگر از علائم درد دندان در کودکتان این است، که به صورت مداوم کودکتان محل درد دندان خود را لمس کند.
  • کودکانی که مشکلات سینوزیت دارند، معمولا درد دندان را تجربه می کنند. که این درد بیشتر در ناحیه دندان های عقب و بالا به وجود می آید. از علائم عفونت سینوسی می توان به درد اطراف چشم و آبریزش بینی اشاره کرد.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به علت و درمان درد دندان شیری در کودکان اشاره شده است. اگر دندان های کودکان دچار درد شده است، می توانید با خواندن مقاله بالا با علت آن و روش های درمان آن آشنا شده و اقدام به تسکین درد کودک خود کنید. لازم به ذکر است، که گاهی با مراجعه کردن به دندان پزشک با توجه به صلاح دید دکتر و علت درد دندان کودک، لازم است، که دندان شیری کودکتان کشیده و یا عصب کشی شود. دکتر مهریزی متخصص ارتودنسی کودکان در تهران در خدمت شما است.

1/5 - (1 امتیاز)

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.