پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

دلایل پوسیدگی دندان در ارتودنسی، پیشگیری و درمان

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

حفظ بهداشت دهان و دندان یک امر بسیار مهم است. اصلا مهم نیست، که آیا در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی هستید، یا خیر. پوسیدگی دندان در ارتودنسی و یا در افراد عادی یک امر طبیعی است. برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها، مراقبت کافی از دهان را به بخشی منظم از برنامه روزانه خود در طول زندگی خود تبدیل کنید. اما، در طول درمان ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان و دندان بیش از هر زمان دیگری مهم است. براکت ها و سیم هایی که روی دندان های شما قرار می گیرند، کمی تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها را سخت تر می کنند.

چرا مراقبت از دندانها در طول درمان ارتودنسی مهم است؟

فضاهای تنگ بین براکت‌ها، سیم‌ها و سایر روش های درمانی روی دندانها فرصتی عالی برای به دام افتادن ذرات غذا و پلاک ایجاد می‌کند. اگر خیلی طولانی بماند، می تواند به سرعت منجر به رشد باکتری ها و تشکیل پلاک شود.

وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان می شود، پلاک دشمن شماره یک است. هنگامی که ذرات غذا شروع به ایجاد باکتری می کنند، پلاکی که شروع به تشکیل می کند پوشش نازکی از میکروارگانیسم ها است (همچنین به عنوان بیوفیلم نیز شناخته می شود). باکتری‌های موجود در بیوفیلم پلاک از قندهایی تغذیه می‌کنند، که وارد دهان می‌شوند و اسیدهایی تولید می‌کنند، که به دندان‌ و لثه شما آسیب می‌زند.

به همین دلیل است، که عادات روزانه مراقبت از دهان، به ویژه دستورالعمل های بهداشت دهانی که از ارتودنتیست خود دریافت می کنید، بسیار مهم است. نه تنها برای حفظ سلامت دهان و دندان، بلکه برای دستیابی به بهترین نتیجه زمانی که طول درمان ارتودنسی شما تمام شده است و می خواهید، بریس ها را بردارید.

عوارض رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی

در طول درمان با ارتودنسی باید، به طور موثر دندان ها و لثه ها را به طور روزانه تمیز کنید. حتی در فضاهای تنگ بین براکت‌ها، سیم‌ها و… اگر این کار را به درستی انجام ندهید، به پلاک اجازه داده اید، ایجاد شود. تجمع فراوان پلاک و باکتری می تواند باعث عوامل زیر شود، که شامل:

  • پوسیدگی دندان
  • التهاب لثه (و سایر مشکلات لثه)
  • عفونت
  • حفره ها
  • بوی بد دهان

اسید ناشی از تجمع باکتری و پلاک روی دندان‌ها نیز می‌تواند، به معنی مشکل لکه‌دار شدن و آسیب دائمی به مینای دندان باشد. نواحی دندان‌های شما در اطراف جایی که براکت‌ها قرار دارند، ممکن است لکه‌دار شوند. در حالی که ناحیه زیر براکت‌ها می‌تواند کلسیم زدایی شود. این به معنای لکه‌های سفیدی است که وقتی زمان جدا شدن براکت‌ها می‌رسد، کاملا مشخص هستند. اگر این اتفاق بیفتد، به دنبال درمان‌های دندانپزشکی مثل بلیچینگ و سفید کردن دندانها می روید. در طول درمان ارتودنسی، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان ها را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید، تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

علائم پوسیدگی دندان با بریس

بسیاری از مردم، به ویژه کودکان و نوجوانان، به طور مکرر از نخ دندان یا مسواک زدن استفاده نمی کنند. هر بار که عادات بهداشت دهان و دندان خود را کنار می گذارید، خطر ابتلا به ایجاد حفره ناشی از بریس ها را افزایش می دهید. در طول درمان و استفاده از بریس، باید بسیار مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید. اکثر مردم پس از برداشتن بریس لبخندی زیبا را تصور می کنند، اما برخی با حفره ها و پوسیدگی روبه رو می شوند و اصلا این صحنه را تصور نمی کردند. رعایت مرتب بهداشت دهان و دندان از بریس ها می تواند حفره ها و پوسیدگی را از دندان های شما دور کنند.

هیچ کس نمی خواهد دندان های خود را برای مدت طولانی در بریس نگه دارد، چون حفره ها به سرعت ایجاد می شوند و می توانند در قسمتی که بریس ها روی دندان ها قرار می گیرند، ایجاد شوند. به همین دلیل است، که بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

اطلاعات بیشتر: بهترین دکتر ارتودنسی ثابت

آیا بریس ها می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند؟

بسیاری از مردم برای درمان خود با استفاده از بریس های فلزی مردد هستند، یا حتی از ترس اینکه بریس ها باعث ایجاد حفره شوند، آنها را در نظر نمی گیرند. اغلب اوقات، غذایی که مصرف می‌کنید، بین دندان‌هایتان گیر می‌کند، این امر مستعد پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بریس ها به خودی خود نمی توانند باعث ایجاد پوسیدگی شوند. با این حال، احتمال ایجاد پلاک، حفره و پوسیدگی را افزایش می دهند.

بسته به نوع بریس‌هایی که انتخاب می کنید، بریس‌ها می‌توانند باقیمانده‌های مواد غذایی و قند را از نوشیدنی‌های خاص فیلتر کنند. پس از به دام افتادن، این ذرات غذا یا نوشیدنی باعث تجمع باکتری ها می شوند. باکتری با ایجاد پلاک باعث پوسیدگی دندان و یا حتی بیماری لثه می شود.

بیشتر احتمال دارد، این مشکل را با بریس های ثابت از جنس فلز، سرامیک یا پلاستیک تجربه کنید. با این حال، بریس های متحرک نیز می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. در صورت عدم درمان، حفره ها می توانند پالپ دندان شما را نیز درگیر کنند. پوسیدگی دندان می تواند، به زودی به یک آبسه دردناک، عفونت یا مشکل فک تبدیل شود. به همین دلیل است که تلاش بیشتر برای تمیز نگه داشتن بریس‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی بسیار مهم است.

اطلاعات بیشتر: هزینه ارتودنسی دو فک

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

علائم متعددی وجود دارد، که نشان می دهد پوسیدگی دندان دارید. این علائم شامل:

  • دندان درد شدید

درد مداوم در یک یا چند دندان ممکن است، نشان دهنده پوسیدگی دندان باشد. در واقع درد، یکی از شایع ترین علائم پوسیدگی دندان است. گاهی اوقات این درد ممکن است، به طور ناگهانی یا در نتیجه غذا خوردن ظاهر شود. این شامل درد و ناراحتی در داخل یا اطراف دهان است. همچنین ممکن است، هنگام جویدن غذا احساس درد و فشار داشته باشید.

  • افزایش حساسیت به غذا و نوشیدنی سرد و گرم

اگر بعد از خوردن غذا و یا نوشیدنی های سرد یا گرم حساسیت داشته باشید، ممکن است نشانه پوسیدگی دندان باشد. هنگامی که مینای دندان شروع به سایش می کند، می تواند عاج، لایه بافت سخت زیر مینا را تحت تاثیر قرار دهد. عاج از بسیاری از لوله های توخالی میکروسکوپی تشکیل شده است.

وقتی مینای کافی برای محافظت از عاج وجود ندارد، غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، چسبنده یا اسیدی می توانند سلول ها و اعصاب داخل دندان را تحریک کنند. این همان چیزی است که باعث ایجاد حساسیت در دندان می شود.

  • حفره در دندان ها

ممکن است، حفره هایی در دندان های خود با پوسیدگی مشاهده کنید. برخی از این حفره ها، به ویژه بین دندان ها یا شکاف ها، قابل مشاهده یا دیده شدن نیستند. با این حال، ممکن است همچنان درد یا حساسیت در ناحیه را احساس کنید. اگر سوراخ یا حفره ای در دندان خود پیدا کردید، به دندانپزشک مراجعه کنید. این نشانه آشکار پوسیدگی دندان است.

  • لکه روی دندان

لکه های دندان ممکن است، در ابتدا به صورت لکه های سفید ظاهر شوند. با پیشرفت پوسیدگی دندان، لکه ممکن است، ضخیم شود. رنگ حفره های دندانی می تواند، قهوه ای، سیاه یا سفید باشد و معمولاً روی سطح دندان ظاهر می شود.

چگونه در طول درمان ارتودنسی از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

بریس ها می توانند ذرات غذا را به دام بیندازند. اگر به درستی پاک نشوند، باکتری ها و پلاک ها روی دندان ها و لثه ها ایجاد می شوند. این می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. در زیر برخی از اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد، که شامل:

  • استفاده از دهان شویه و مسواک زدن

یکی از ثابت شده ترین راه ها برای حفظ و جلوگیری از جمع شدن پلاک و پوسیدگی، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و یا دهان شویه است که به صورت روزانه و دو بار در روز استفاده شود. بر اساس مطالعات انجام شده، مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثرتر از مسواک زدن تنها یک بار در روز است. بهترین زمان برای مسواک زدن و استفاده از دهانشویه صبح و قبل از خواب است.

  • مراجعه منظم به ارتودنتیست

برای اصلاحات، مانند سفت کردن بریس ها، مهم است که برای معاینات منظم به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. به ویژه، کودکان به دلیل عدم استفاده صحیح از مسواک یا نخ دندان کشیدن در طول درمان ارتودنسی، مستعد پوسیدگی و تغییر رنگ دندانهایشان هستند. در این موارد، متخصص ارتودنسی می تواند داخل دهان را برای جلوگیری از پوسیدگی معاینه کند.

  • نخ دندان کشیدن

بهداشت خوب دهان مستلزم دور شدن از روال دندانپزشکی و آشنایی بیشتر با عادات مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است. پلاک ها را می توانند در سیم هایی که به راحتی جدا نمی شوند پنهان شوند. عدم مراقبت مناسب از دندان با بریس می تواند، تشکیل پلاک را بدتر کرده و منجر به پوسیدگی دندان شود.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی نامرئی


مقالات مهم: درمان نامرتبی دندان ها با ارتودنسی

مقالات مهم: درمان دندان های کج در کودکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *