آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در مورد بریس ها پرسیده می شود، این است که آیا ارتودنسی درد دارد؟ یا خیر؟ به طور کلی، برای درمان دندانهای کج، به هم ریخته و غیر عادی چند روش مختلف وجود دارد. یکی از این روش ها نصب بریس روی دندانها می باشد. بعد از اینکه بریس ها نصب شدند، در عرض چند ساعت، درد در دندان‌ها و لثه‌ها شروع می‌شود. این درد احتمالا حدود یک هفته طول خواهد کشید. در این مدت، به بریس ها عادت خواهید کرد. سیم ها و نوارهای لاستیکی به دندان های شما فشار می آورند، تا به آرامی آنها را صاف کند. این فشار مدتی طول می کشد، تا به آن عادت کنید.

اکثر بیماران 4 روز تا یک هفته اول پس از قرار دادن بریس‌ها، اکسپندرها و یا سیم‌ها و پس از تنظیم سیم و یا مراجعه برای نصب آنها، کمی ناراحتی و درد را تجربه می کنید. لب‌ها و گونه‌ها ممکن است، به یک تا دو هفته نیاز داشته باشند، تا به بریس‌های روی دندان‌ها عادت کنند.

نکات مهم بعد از نصب شدن بریس روی دندانها

نکات مهم بعد از نصب شدن بریس روی دندانها

هنگامی که بریس دارید، باید هر چند هفته یک بار برای معاینه و اصلاح آنها به پزشک ارتودنتیست خود مراجعه کنید. در این جلسات، دکتر متخصص ارتودنسی دندان‌های شما را ارزیابی می‌کند و میزان فشاری که بریس‌ها ایجاد می‌کنند، را بررسی می‌کند. با حرکت دندان ها، بریس ها کارایی خود را از دست می دهند. در هر ویزیت، ارتودنتیست شما سیم ها، فنرها یا نوارهای الاستیک را سفت می کند تا کشش را افزایش دهد.

سفت کردن بریس‌ها می‌تواند باعث درد برای چند روز بعد از مراجعه شود. ناراحتی و درد نباید به اندازه زمانی که برای اولین بار بریس های خود را گذاشتید باشد. بعد از چند روز به افزایش فشار روی دندان ها عادت خواهید کرد. یک مسکن برای کنترل درد کافی است. همچنین مورد مهمی که باید رعایت کنید، رژیم غذایی است. اگر یک رژیم درست داشته باشید، کمتر اذیت می شوید.

اطلاعات بیشتر: هزینه ارتودنسی دندان

نحوه درمان با بریس ارتودنسی

  • قبل از نصب بریس

برخی از افراد ممکن است مجبور شوند، برای یک یا دو هفته قبل از نصب کردن بریس، از اسپیسر یا جداکننده بین دندان ها استفاده کنند. این اسپیسرها ممکن است، برای چند روز احساس سفت شدن و درد ایجاد کنند. شبیه احساس گیرکردن غذا بین دندان‌ها، اما این درد باید برطرف شود.

هنگامی که یک متخصص ارتودنسی برای اولین بار بریس ها را قرار می دهد، فرد معمولاً هیچ دردی را در آن لحظه حس نمی کند. متخصص ارتودنسی اغلب نوارهایی را در اطراف دندان های آسیاب پشتی می چسباند. این فرآیند ممکن است، موقتاً با ناراحتی همراه باشد، زیرا شامل مقداری فشار است و می تواند نیشگون بگیرد، اما دردناک نیست.

هنگامی که نوارها در اطراف دندان‌های آسیاب قرار گرفتند، متخصص ارتودنسی دندان‌ها را با محلولی که کمی ترش مزه است، تمیز یا «اچ» می‌کند. سپس آن را می شوید و چسب را روی صورت مجموعه بالایی یا پایینی دندان ها یا هر دو می مالد. ممکن است، شخص طعم اچ و چسب را دوست نداشته باشد. اما، این مراحل نباید باعث ناراحتی یا درد شود.

  • نصب بریس

هنگامی که چسب در جای خود قرار می گیرد، ارتودنتیست براکت ها را به صورت جداگانه روی هر دندان نصب می کند و به وسیله یک نور آبی برای سفت شدن چسب استفاده می کند. این بخش از فرآیند نباید صدمه و دردی داشته باشد.

در نهایت وقتی براکت ها در جای خود قرار گرفتند، متخصص ارتودنسی همه آنها را با سیم به هم وصل می کند. سپس، انتهای هر سیم را به نوارهای اطراف دندان های آسیاب در پشت دهان می چسبانند. مرحله آخر اضافه کردن نوارهای الاستیک برای نگه داشتن سیم در جای خود است.

  • بعد از نصب بریس

هنگامی که بریس ها برای اولین بار روی دندانها قرار می گیرند، ممکن است فرد بلافاصله درد یا ناراحتی را حس نکند. اما بعد از گذشت چند ساعت، بریس ها فشار ملایمی را به دندان وارد می کنند و شروع به اثرگذاری می کنند.

رژیم غذایی مناسب ارتودنسی

رژیم غذایی مناسب ارتودنسی

غذاهایی که هنگام داشتن بریس می توانید بخورید

آیا ارتودنسی درد دارد؟ قرار دادن بریس ها کوچکترین دردناکی نخواهد داشت. در چند ساعت اول پس از قرار دادن بریس‌ها، خوردن وعده‌های غذایی بیشتر طول می‌کشد. اما، به این دلیل است که تنظیم کردن بریس‌ها و یادگیری جویدن با آن‌ها مدتی طول می‌کشد. در برخی موارد، دندان‌ها ممکن است، حساس‌تر از حد معمول احساس شوند. در چند روز اول پس از قرار دادن بریس‌ها، باید از غذاهای سفت و جویدنی خودداری کرد و از رژیم غذایی نرم‌تر و مبتنی بر مایعات استفاده کرد. 

  • ماست
  • سوپ
  • پوره سیب زمینی
  • مارکارونی و پنیر
  • اسموتی ها
  • نوشیدنی های خنک
  • میوه های نرم مانند موز و انواع توت ها
  • بلغور جو دوسر

غذاهایی که هنگام داشتن بریس نباید بخورید

  • ذرت بو داده
  • آبنبات
  • آدامس

درمان درد ارتودنسی

درمان درد ارتودنسی

بیشتر دردهای بریس ها را می توان با داروهایی که پزشک معالج نسخه می دهد و یا حتی بدون نسخه درمان کرد. اما بعد از استفاده از دارو هم، آیا ارتودنسی درد دارد؟ باید بگوییم که خیر. چون این درد جزئی است و استفاده از استامینوفن یک انتخاب رایج است. برخی از افراد از داروهایی مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) نیز استفاده می کنند، که می تواند به کاهش التهاب در لثه ها نیز کمک کند.

ارتودنتیست شما ممکن است، به شما موم نرمی بدهد، که می توانید هر زمان که بریس ها شما اذیت می کنند و یا به گونه و زبان آسیب می رسانند، از آن استفاده کنید. موم یک سد محافظ ایجاد می کند، که احتمال بریدگی یا زخم را کاهش می دهد. اگر سیم یا براکت در جای خود نیست و باعث درد شما می شود، فوراً به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

افراد فکر می کنند، که بریس ها بسیار دردناک هستند. اما، در واقع بعد از عادت کردن به پوشیدن آنها درد یا ناراحتی زیادی وجود ندارد. ممکن است بلافاصله پس از قرار دادن بریس‌ها توسط متخصص ارتودنسی و زمانی که سیم‌های شما سفت می‌شوند، احساس ناراحتی کنید. برای همین هم، راه‌هایی برای تسکین درد بریس‌ها وجود دارد. این راه ها شامل:

درد ارتودنسی

راهکارهایی برای درمان درد ارتودنسی

1. بی حس کننده های خوراکی

یک راه ساده برای تسکین درد بریس ها، مالیدن یک بی حس کننده خوراکی است، که به طور مستقیم روی دندان ها و لثه های حساس مالیده می  شود. برای استفاده از آن می توانید، از یک سواب پنبه و یا انگشت خود استفاده کنید.

2. داروی ضد درد

گزینه دیگر مصرف داروهای مسکن با تجویز پزشک و یا بدون نسخه پزشک است. اگر می‌دانید، که همیشه بعد از مراجعه به ارتودنسی احساس ناراحتی می‌کنید، دارو را یک ساعت قبل از قرار ملاقات خود مصرف کنید.

3. کیسه یخ

دمای سرد می تواند التهاب را کاهش دهد و دهان را بی حس کند، تا درد را احساس نکنید. از یک کیسه یخ می توانید استفاده می کنید. برای تسکین درد بریس‌ها، فقط کیسه یخ را در قسمت بیرونی دهان خود قرار دهید.

4. آب یخ سرد

اگر هیچ یک از گزینه های ذکر شده در بالا موجود نیست، یک لیوان آب یخ ساده نیز می تواند، این کار را انجام دهد. بعد از اینکه از قرار ملاقات ارتودنسی خود برگشتید، یک لیوان آب سرد بنوشید. این کار به اندازه کافی دهان شما را بی حس می کند، تا مقداری از درد و ناراحتی را تسکین دهد.

راهکارهایی برای درمان درد ارتودنسی

5. غذاهای نرم

با بریس‌های سیمی، محدودیت‌های زیادی وجود دارد. به ویژه وقتی صحبت از آنچه می‌توانید بخورید، باشد. نباید آب نبات های سفت، آدامس ها و غذاهای سخت جویدنی را با بریس بخورید. ممکن است بخواهید، بلافاصله پس از گذاشتن بریس ها و پس از هر بار سفت کردن، از خوردن غذاهای ترد خودداری کنید. می توانید این کار را با چسبیدن به غذاهای نرم مانند سوپ، پوره سیب زمینی انجام دهید. حتی اگر Invisalign را انتخاب کرده باشید و نیازی به نگرانی در مورد صاف کردن سیم نباشید، باز هم با هر مجموعه جدید تراز کننده ها یک دوره تنظیم خواهید داشت. در این دوره های سازگاری، با دهان خود مهربان باشید و رژیم های غذایی نرم را انتخاب کنید.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی متحرک

6. موم ارتودنسی

این یک موم مخصوص است، که از داخل لب ها، گونه ها و لثه ها در برابر براکت های بریس محافظت می کند. موم مانعی ایجاد می کند، که تیزی براکت ها دهان و زبان شما را تحریک نکند. دستورالعمل هایی که برای استفاده از موم ارتودنسی به شما داده شده است را دنبال کنید. اساساً موم را روی براکتی که باعث تحریک می شود قالب می زنید. این یک موم غیر سمی است بنابراین لازم نیست نگران بلعیدن تصادفی آن باشید، اما به یاد داشته باشید، که قبل از مسواک زدن آن را بردارید. موم را بعد از مسواک زدن و بعد از غذا دوباره استفاده کنید.

7. شستشوی دهان با آب گرم

در حالی که دمای سرد مطمئناً این کار را انجام می دهد، شستشوی آب نمک گرم نیز می تواند کمک کننده باشد. غرغره آب نمک گرم می تواند به التیام هر گونه زخم یا بریدگی که ممکن است، در دهان و لثه ها در اثر بریس ها ایجاد شده باشد، کمک کند.

8. ماساژ لثه

اگر ماساژ شانه درد موثر است، چرا لثه های خود را برای تسکین درد نیز ماساژ ندهید؟ انجام آن نیز بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است، که با یکی از انگشتان خود به آرامی لثه های خود را به صورت دایره ای مالش دهید. برای تاثیر کامل، قبل از ماساژ لثه های خود را با یک تکه یخ بمالید. شما فقط باید این کار را به اندازه کافی انجام دهید، تا لثه های متورم خود را آرام کنید.

راهکارهای عملی درد ارتودنسی

9. بهداشت خوب دندان

نحوه مراقبت از دندان ها و بریس ها نیز می تواند، در میزان درد و ناراحتی شما تأثیر بگذارد. مهم‌ترین چیزی که هنگام استفاده از بریس باید به خاطر داشته باشید، این است، که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه، دندان‌ها و بریس‌ها را تمیز نگه دارید. ارگ بعد از مصرف غذا غذا روی براکت‌ها و سیم‌ها گیر می‌کند، بنابراین باید آنها را کاملاً تمیز کنید. مطمئن شوید که مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهان شویه استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که از شر تمام ذرات غذای باقیمانده از هنگام غذا خوردن خلاص شوید.

10. نیاز به صبور بودن

احتمالاً مهمترین نکته برای عبور از این دوره سازگاری، صبور بودن است. هدف کلی خود را در ذهن داشته باشید: لبخندی سالم تر و زیباتر. درد و ناراحتی فقط چند روز طول می کشد، اما لبخند جدید شما همیشه با شما خواهد بود، بنابراین باید به درستی از آن مراقبت کنید.

ما در این مقاله آیا ارتودنسی درد دارد؟ توضیحاتی ارائه دادیم. اما برای مشورت و یا معاینه می توانید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا شما را بیشتر و بهتر راهنمایی کند.

3.9/5 - (8 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *