ارتودنسی یا کامپوزیت

ارتودنسی یا کامپوزیت

ارتودنسی یا کامپوزیت

داشتن اطلاعات درباره این موضوع که ارتودنسی یا کامپوزیت، کدام را انتخاب کنیم، می‌تواند در انتخاب بهترین روش جهت انجام عمل زیبایی روی دندان‌ها تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. امکان‌داشتن لبخندی زیبا، یک‌دست و زیبا بودن دندان‌ها و در نهایت به‌وجودآوردن شرایط مناسب برای داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا با عمل‌هایی مثل ارتودنسی و کامپوزیت در دندانپزشکی وجود دارد.

در این مطلب از کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهریزی سعی داریم با بررسی این سؤال که ارتودنسی یا کامپوزیت کدامشان بهتر است، شما را به جزئیات این دو عمل زیبایی دندان آشنا کنیم. حتماً شما هم که تصمیم به رفع‌کردن حالت‌های نامرتبی دندان‌هایتان دارید بین دوراهی ارتودنسی یا کامپوزیت قرار گرفته‌اید. برای یافتن جواب تا پایان با ما همراه باشید.

لینک مفید: فیس ماسک ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی یا کامپوزیت، کدام بهتر است؟

در ابتدای توضیح بهتر است بگوییم که کارایی ارتودنسی دندان با کامپوزیت متفاوت است؛ اما هر دو به دندان‌ها لبخند انسان‌ها زیبایی می‌بخشند. کسانی که دندان‌هایشان به‌هم‌ریخته است و کج، جلو یا عقب هستند باید از ارتودنسی دندان استفاده کنند و کسانی که تنها از شکل ظاهری دندان‌های خود راضی نیستند از کامپوزیت دندان استفاده کنند.

جهت اصلاح موقعیت دندان‌های خود از انواع ارتودنسی دندان می‌توانید استفاده نمایید؛ ولی توجه کنید که نظر دکتر متخصص ارتودنسی در استفاده از نوع ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. دندان‌های شکسته و ناموزون کوتاه و بلند خود را با کامپوزیت ترمیم کنید و به دندان‌های خود نظم دهید. اگر دندان شما پوسیده شده و رنگ خود را ازدست‌داده است می‌توانید پس از ترمیم پوسیدگی از کامپوزیت برای ترمیم رنگ دندانتان استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: کش ارتودنسی چیست؟

چه زمانی کامپوزیت دندان توصیه می‌شود؟

کامپوزیت دندان راه‌حل بسیار سریع‌تری باهدف زیبایی‌شناختی واضح هستند. با امکان انتخاب بین ونیرهای پرسلن و کامپوزیت ونیر، می‌توانید زیبایی دندانی عالی را به‌سرعت و راحت داشته باشید. این درمان شامل قراردادن روکش روی دندان‌های بیمار است. دندان‌های اصلی جابه‌جا یا اصلاح نمی‌شوند، بنابراین عملکرد آنها تغییر نمی‌کند. این ورق‌ها را می‌توان از نظر اندازه، شکل و رنگ برای دستیابی به نتیجه‌ای متناسب با نیاز شما تطبیق داد.

لینک مفید: تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

چه زمانی درمان ارتودنسی توصیه می‌شود؟

ارتودنسی، درمانی است که ما برای موارد متعددی که هدف نهایی آنها اصلاح مشکلات دندانی است، مانند:

  • دندان‌های کج
  • برآمدگی فوقانی
  • دندان‌های شلوغ یا دندان‌هایی بافاصله زیاد
  • تماس بدبین دندان‌های بالا و پایین
  • خط میانی نابجا
  • باز بودن بین دو فک یا اپن بایت
  • حالت دیپ بایت
  • حالت اندر بایت
  • حالت کراس بایت

لینک مرتبط: آندربایت چیست و چگونه درمان می شود؟

البته این متخصص ارتودنسی خواهد بود که می‌تواند جزئیات بیشتری را در مورد نوع درمانی که بر اساس مشکل دهان شما نیاز دارید، توضیح دهد.

مطالعه بیشتر: باندینگ ارتودنسی چیست؟

کامپوزیت دندان چه تفاوت‌هایی با ارتودنسی دارد؟

به خاطر شباهت هایی که بین کامپوزیت و ارتودنسی وجود دارد، بعضی از افراد نمی‌دانند که باید کدام یک را انتخاب کنند. با بررسی و شناخت تفاوت‌های بین این دو درمان زیبایی، می‌توانید در هر زمان که نیاز بود بهترین انتخاب را برای اصلاح نافرمی دندان خود داشته باشید.

  • ارتودنسی فقط بر روی موقعیت یا تراز دندان‌ها تأثیر می‌گذارد، درحالی‌که روکش کامپوزیت دندان به شما اجازه می‌دهند اندازه و رنگ دندان را تغییر دهید.
  • برای قراردادن روکش‌های دندانی و حتی ونیر کامپوزیت روی دندان‌های نامناسب و بیمارانی که نمی‌خواهند ارتودنسی انجام دهند، معمولاً به کنده‌کاری قبلی نیاز است تا امکان تثبیت آن‌ها روی سطح دندان فراهم شود. از طرف دیگر، اگر ارتودنسی قبلی به‌گونه‌ای انجام شود که دندان‌ها به‌خوبی قرار گرفته باشند، کنده‌کاری قبل از روکش معمولاً ضروری نیست یا حداقل ضروری است و درمان کمتر تهاجمی و برگشت‌پذیرتر است.

مطالعه بیشتر: تحلیل لثه چیست؟

  • ارتودنسی از طریق وسایل ارتودنسی که کل دندان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند اعمال می‌شود، درحالی‌که اگر می‌خواهید زیبایی یک‌دندان را بهبود بخشید، می‌توان از روکش‌ها و کامپوزیت استفاده کرد.
  • هزینه انجام هر کدام از این موارد بسته به نوع ناهنجاری و تعداد دندان‌های درگیر متفاوت است؛ اما به طور میانگین هزینه درمان به‌وسیله ارتودنسی بیشتر از کامپوزیت است.
  • مدت‌زمان اجرای کامپوزیت بسیار کوتاه بوده و در یک جلسه انجام می‌شود؛ اما طول درمان ارتودنسی طولانی بوده و بین ۶ ماه تا ۳ سال متغیر است.
  • طول عمر ارتودنسی سبت به کامپوزیت بیشتر است و معمولاً کامپوزیت را پس از ۵ سال باید ترمیم کرد. در حالی که ارتودنسی معمولاً تا آخر عمر افراد دندان‌ها را اصلاح کرده و به تجدید آن نیازی نیست.
  • انجام عملیات کامپوزیت بسیار راحت‌تر است و با قرارگرفتن مواد روی دندان، کار تمام می‌شود. در مقابل ارتودنسی نیازمند اتصال بریس‌ها به دندان بوده و باید به‌صورت دوره‌ای چکاپ شوید.
  • ارتودنسی یک درمان غیرتهاجمی شناخته می‌شود که در گذر زمان اثر خود را روی دندان‌ها می‌گذارد.
  • کامپوزیت معمولاً فقط برای دندان‌های جلو به کار می‌رود؛ ولی ارتودنسی را برای اصلاح همه دندان‌ها می‌توان انجام داد.
  • کامپوزیت ضرری برای محیط دندان نداشته و در طول اجرا نیز آسیبی به لثه و دندان‌ها نمی‌زند؛ اما ارتودنسی به سبب طولانی‌بودن طول درمان، گاهی می‌تواند موجب بروز آفت دهانی و زخم شود.

لینک مرتبط: هزینه ارتودنسی

کامپوزیت یا ارتودنسی، معایب کدام یک کمتر است؟

بی شک هرکدام از روش‌های ذکر شده در مطالب فوق عوارض و معایبی دارند که به آن‌ها باید توجه ویژه شود. برای آشنایی با این عوارض بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

 معایب ارتودنسی دندان

  • تحلیل ریشه دندان
  • درد
  • ایجاد زخم و آفت دهان
  • احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک

لینک مفید: نمونه درمان ارتودنسی

معایب کامپوزیت دندان

  • تغییر رنگ
  • امکان شکستگی
  • احتمال بروز حساسیت
  • مصنوعی جلوه‌کردن
  • طول عمر پایین

چند نکته مهم در انتخاب ارتودنسی یا کامپوزیت

برای جمع‌بندی و رسیدن به یک نتیجه‌گیری مطلوب در خصوص اینکه کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی، به بررسی نکات تأثیرگذار در انتخاب ارتودنسی یا کامپوزیت می‌پردازیم.

·      ترتیب دندان‌ها

درصورتی‌که افراد تنها با مشکل کج و نامرتب بودن دندان‌ها مواجه بوده و ظاهر و شرایط دیگر دندان‌ها مطلوب است بهتر است روش ارتودنسی را برای رسیدن به یک لبخند زیبا انتخاب کند.

·      شکل، توازن و اندازه دندان‌ها

درمان شکستگی دندان، کوتاهی و بلندی آن و داشتن یک وضعیت نامناسب ظاهری بهتر است با کامپوزیت دندان و در شرایط خاص‌تر با روش‌های ترمیمی مثل لمینت صورت گیرد.

·      رنگ دندان

در وهله اول جرم‌گیری و بلیچینگ دندان بهترین راهکار برای رفع این مشکل است. در مواقع خاص‌تر می‌توان کامپوزیت و لیمنت دندان را برای این کار انتخاب کرد.

مطالعه بیشتر: راههای کاهش درد ارتودنسی

عوامل مؤثر در انتخاب ارتودنسی و کامپوزیت دندان

انتخاب بین ارتودنسی یا کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • ماهیت و شدت مشکل شما: اگر مشکل شما خفیف است، می‌توانید برای رفع آن از کامپوزیت استفاده کنید. اما ارتودنسی برای درمان مشکلات شدید از جمله مشکلات بایت گزینه مناسب‌تری است.
  • مدت‌زمان درمان: به جدول زمانی موردنظر خود برای رسیدن به یک لبخند رؤیایی فکر کنید. نتیجه کامپوزیت را می‌توانید به‌سرعت ببینید، درحالی‌که ارتودنسی ممکن است به صبر بیشتری نیاز داشته باشد.
  • اهداف بلندمدت: اهداف بلندمدت خود را برای سلامت دهان و زیبایی دندان‌ها در نظر بگیرید. معمولاً نتیجه ارتودنسی ماندگارتر است، درحالی‌که کامپوزیت ممکن است در طول زمان نیاز به تعویض داشته باشد.

در نهایت، تصمیم نهایی در مورد اینکه ارتودنسی یا کامپوزیت، کدام روش مناسب‌تر است باید به کمک دندانپزشک گرفته شود. دندانپزشک می‌تواند با ارزیابی وضعیت شما و درنظرگرفتن نیازهایتان بهترین راهکار را پیشنهاد دهد.

لینک مفید: شیشه ارتودنسی و مزایای استفاده از آن

انجام ارتودنسی و کامپوزیت به‌صورت هم‌زمان

ارتودنسی و مواد کامپوزیت را می‌توان روی دندان‌های بیمار اعمال کرد. ولی در برخی موارد بیمار اول درمان ارتودنسی را باید کامل کرده و بعد جهت اصلاح نافر می فکی و دندانی از کامپوزیت استفاده کند که ساختار خوب دندان را محافظت می‌کند. پس از اتمام ارتودنسی، لبخند، رنگ، انعکاس نور و زیبایی بی‌عیب‌ونقص شما شگفت‌انگیز خواهد بود.

این روش را می‌توان با کمک مواد خمیردندان در مطب انجام داد و تنها در یک یا دو جلسه انواع بدرنگ‌ها، فاصله بین دندان‌ها، ترک‌های دندان و پرکردگی لب‌ها برطرف می‌شود. ونیر کامپوزیت به طور کامل در مطب ساخته می‌شود و نیازی به قالب‌گیری ندارد. دندانپزشک زیبایی یک ماده خمیر مانند را روی سطح خارجی دندان قرار داده و به آن شکل می‌دهد.

در نهایت با تابش نور با طول‌موج مشخص، مواد خمیری سفت شده و در نتیجه مشکلات ظاهری دندان‌ها حل می‌شود. لایه کامپوزیت که روی دندان‌ها اعمال می‌شود باید نازک و ظریف باشد.

مطالعه بیشتر: لمینت یا ارتودنسی

جمع‌بندی

اگر در انتخاب بین ارتودنسی یا کامپوزیت مردد هستید، باید بگوییم که هر دو گزینه می‌توانند به شما در داشتن یک لبخند زیبا کمک کنند. اما این کار را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بهتر است در مورد مناسب‌ترین گزینه درمان با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

چه کامپوزیت را انتخاب کنید و چه ارتودنسی را ترجیح دهید، درهرصورت نتیجه نهایی لبخندی است که اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد و سلامت دهان و دندان‌هایتان را بهبود می‌بخشد. در این‌ خصوص دکتر مهریزی بهترین گزینه ای است که می‌توانید با خیالی آسوده با ایشان مشورت کرده و اصلاح دندان‌ها و طرح لبخند خود را به ایشان بسپارید و از نتیجه به‌دست‌آمده از اصلاح لبخندتان شگفت‌زده شوید. برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان تماس بگیرید. در کلینیک دکتر مهریزی انواع ارتودنسی مانند ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی کودکان، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی نامرئی با دقت و تجربه بسیار بالا انجام می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *